تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,012,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,516,874 |
تاملی بر روش شناسی پرتره | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2025.10709.2610 | ||
نویسندگان | ||
سیده مهسا موسوی* 1؛ حسین خنیفر2؛ سید حسین موسوی3 | ||
1دکتری مدیریت اموزشی، دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
2گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، ایران | ||
3دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی، مدرس دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تغییرات قابل توجهی در طول تاریخ برای سازگاری با تحولات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی ایجاد شده است. در فضای تحقیقاتی قرن 21، ما گفت و گوی خود را برای تفکر در مورد داده به صورت داستان باز کرده ایم و از فرآیندهای تحقیقاتی بین فرهنگ معاصر که شامل مشارکت و ترویج همکاری در ساخت روایت های داستانی است، بهره می بریم. پرتره روشی نوظهور از پژوهش مبتنی بر هنر است که می تواند رویکردهای پژوهش کیفی را تقویت کند. روش پژوهش پرتره نوعی پژوهش روایتی است که در آن پژوهشگر با به کارگیری ابزارهای کیفی به صورت نظام مند و هدفمند سعی در توصیف پدیده ها با استفاده از زیبایی و ویژگی های زیبایی شناختی هنر دارد. استفاده از روش های مبتنی بر هنر باعث افزایش مشارکت فعال و نهایی شرکت کنندگان، ایجاد دانش، بهبود تفسیر و بینش عمیق تر و معنی سازی می شود. روش های هنری با بیان خلاقانه خود، راه های جایگزین دانستن مانند متن، صدا، مفاهیم بصری را ایجاد کرده و فرصت هایی را برای بازتاب های غیرممکن ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف آشنایی با مفهوم پرتره، مزایا و ویژگی ها آن، اصول به کارگیری آن (جامعه، نمونه گیری، شیوه جمع آوری، تجزیه و تحلیل و اعتباریابی) در پژوهش های حوزه علوم انسانی و اجتماعی و به ویژه مدیریت آموزشی نگاشته شده است. برای دست یابی به این اهداف، با روش توصیفی تحلیلی به ارائه درک عمیقتری از روش پرتره و تحلیل و تشریح آن پرداخته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش کیفی؛ پرتره؛ پژوهش؛ رویکرد؛ تامل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 |