تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,216 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,895,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,438,046 |
تحلیل میزان مطابقت محتوای کتاب پیامهای آسمان پایه هفتم با رویکردها، اهداف و کارکردهای بخش حکمت در برنامه درسی ملی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10201.2910 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه نوذری* 1؛ بابک شمشیری2 | ||
1دپارتمان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل فلسفی کتاب پیامهای آسمانی پایه هفتم و بررسی میزان مطابقت محتوا با کارکردهای بخش حکمت ومعارف سند ملی تعلیم و تربیت، انجام شده است. بدین منظور، ابتدا به توصیف رویکرد و اهداف و کارکردها پرداخته شده و سپس ساختار و محتوای کتاب پیامهای آسمانی پایه هفتم، مورد ارزیابی قرار گرفته و از طریق واکاوی فلسفی، چیستی و چگونگی حضور رویکردها و تحقق کارکردهای سند ملی در ساختار و محتوای موجود، تبیین شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش واکاوی انجام شده است. روش جمعآوری دادهها اسنادی و منابع مورد بررسی، کتاب پیامهای آسمانی پایه هفتم و سند ملی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است. در این پژوهش محتوا و ساختار، با در نظر گرفتن اهداف و کارکردهای بخش حکمت و معارف در سند ملی، مورد بررسی قرار گرفتهاند و تحلیل فلسفی حاصل از این پژوهش با در نظر گرفتن چهار معیار "ویژگیهای فلسفی-تربیتی"، "ویژگیهای زیباییشناختی و هنری محتوا"، "اولویتبندی موضوعی"، "تناسب با سن مخاطب و شرایط زیست در دنیای مدرن" و "بررسی میزان تعمیق در دستیابی به دانش، نگرش و رفتار"، ارائه شده است. نهایتاً پیشنهادات پژوهشی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی درس پیامهای آسمانی پایه هفتم داده شده است. کلیدواژگان: تحلیل محتوا، کتاب پیامهای آسمانی، رویکرد و اهداف، برنامه سند ملی تعلیم و تربیت | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب پیامهای آسمانی؛ رویکرد و اهداف؛ برنامه سند ملی تعلیم و تربیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |