تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,216 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,895,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,438,061 |
ارزیابی روش مفهومپردازی و هدفگذاری تربیت رسمی در «فلسفۀ تربیت رسمی» | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2025.10520.2583 | ||
نویسندگان | ||
حبیبالله رحیمپور ازغدی* 1؛ ایراندخت فیاض2؛ احمد سلحشوری3؛ جمیله علم الهدی4 | ||
1گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف ارزیابی روش صورتبندی «فلسفه تربیت رسمی» نگارش یافته است. روشی که «فلسفه تربیت رسمی»، آن را روشی ابتکاری مینامد و تاکید میکند که با دیگر رویکردها و روشهای پژوهشی متداول در زمینه فلسفه تربیت متفاوت است. ضرورت این ارزیابی ازاینرو است که از یکسو، «فلسفه تربیت رسمی» مبنای فلسفی سیاستگذاریهای نظام تربیت رسمی ایران است و از سوی دیگر، «فلسفه تربیت رسمی» بر اساس این روش ابتکاری تدوین شده است. ارزیابی این مقاله از روشی که در «فلسفه تربیت رسمی» به کار رفته، شامل صورتبندی روش «فلسفه تربیت رسمی» و سپس ارزیابی روش «فلسفه تربیت رسمی» است که به وسیله روش تحلیلی صورت پذیرفته و از هر دو کارکرد توصیفی و انتقادی روشهای تحلیلی استفاده شده است. روش به کار رفته در «فلسفه تربیت رسمی»، ذیل دو سرفصل مورد ارزیابی قرار گرفته است که شامل ارزیابی «روش مفهومپردازی» از تربیت رسمی و «روش هدفگذاری» برای تربیت رسمی میشود. یافتههای مقاله نشانگر هفت اشکال در روش مفهومپردازی و هفت اشکال در روش هدفگذاری است. اصلیترین اشکالاتی که در این روش شناسایی شد، این است که مفهومپردازی و هدفگذاری تربیت رسمی «در مقیاس فردی» و «با رویکرد فرازمانی» صورت گرفته است؛ درصورتیکه «فلسفه تربیت رسمی» تاکید دارد که این روش ابتکاری به دنبال تبیین فلسفه تربیت رسمی بر اساس نگرش اسلامی مناسب برای «جامعه» اسلامی ایران در دوران «معاصر» تدوین یافته است. نتیجهگیری مقاله نشان میدهد که بازسازی روش «فلسفه تربیت رسمی» ضروری است؛ بهویژه ناظر به این مساله که روش «فلسفه تربیت رسمی» باید بهگونهای مورد بازنگری قرار گیرد که بتواند اقتضائات نهادی و زمانی را در مفهومپردازی و هدفگذاری تربیت رسمی در نظر گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت رسمی؛ روش مفهومپردازی؛ روش هدفگذاری؛ فلسفه تربیت رسمی؛ تربیت مدرسهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |