تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,216 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,895,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,438,069 |
ارتباط مربی و متربی با رویکرد اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10469.2946 | ||
نویسندگان | ||
حسین کارآمد* 1؛ نیک محمد خلیلی2 | ||
1استادیار، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه | ||
2دانشجوی دکتری علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه | ||
چکیده | ||
در نظامهای آموزشی ارتباط مربی و متربی نقش مهمی در ایجاد محیطهای آموزشی مطلوب دارد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استنتاجی و به منظور بررسی ارتباط مربی و متربی با رویکرد اسلامی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که الگوهای مختلفی در جهت ارتباط مربی و متربی ارائه شده است که یکی از آنها الگویی است که در دو محور سلطهگری- سلطهپذیری و همکاری- مخالفتجویی هشت نوع رفتار معلم شامل رهبری، کمککننده و دوستانه، درککننده و دوستانه، مبتنی بر دادن آزادی و مسئولیت، نامطمئن، ناراضی، سرزنشکننده و رفتار جدی در کلاس را نشان میدهد. بر اساس منابع اسلامی، میتوان نوعی از ارتباط مربی و متربی ارائه نمود که بر دو بعد اصلی مسئولیتپذیری در برابر مسامحهکاری و مواجهه عادلانه در برابر رفتار تبعیضآمیز قرار دارد. در رویکرد اسلامی، مربی به گونهای با متربی برخورد میکند که در چارچوب رفتار مسئولانه و عادلانه و توجه به نیازهای آنان و توانشان، به رهبری آنان میپردازد و رفتار یاریکننده و درککننده و محبتآمیز از خود نشان میدهد. همچنین، وی از تسامح و بیتفاوتی دوری میجوید و نسبت به نیازها و عواطفشان بیتوجه نیست و رفتار توهینآمیز از خود نشان نمیدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مربی؛ متربی؛ الگوهای ارتباطی؛ رویکرد اسلامی؛ ارتباط مربی و متربی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |