تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,216 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,895,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,438,033 |
گونهشناسی رفتاری افراد جامعه در موضوع فرضیه امربهمعروف و نهیازمنکر | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
دوره 11، شماره 22، دی 1403، صفحه 85-105 اصل مقاله (2.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/rsm.2025.10478.1431 | ||
نویسندگان | ||
سعید مسعودی پور* 1؛ فاطمه جوهری2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و اهداف: حفظ سلامت جامعه در مقابل انحرافات و کژرویها، ازجمله الزامات ماندگاری و کمال یک جامعه محسوب میشود. سؤال مطرح این است که آیا تنها با وضع قوانین و کنترلهای بیرونی از جانب دولت، میتوان به هدف رسید؟ در اسلام، مکانیسم امربهمعروف و نهیازمنکر بهعنوان دو فریضه الهی نقش مهمی در این مسیر دارند. اما مسئله مهم در این زمینه، چگونگی دعوت آحاد جامعه و مردم، برای انجام این تکلیف دینی است. دانش بازاریابی میتواند برای ترویج امربهمعروف مورد استفاده قرار گیرد. این دانش ظرفیت مناسبی ترویج ارزشهای دینی و اجتماعی دارد. یکی از ابزارهای مهم و کلیدی در این زمینه، بخشبندی مخاطبین است که در آن افراد را براساس شاخصهای مورد مطالعه، در گروههای همسان و مشابه قرار داده تا بتوان توصیف دقیقتری از وضعیت آنها به دست آورد. این پژوهش بهدنبال گونهشناسی رفتاری مردم در موضوع امربهمعروف و نهیازمنکراست تا مروجان این دو ارزش بتوانند در تولید محتوای ترویجی، متناسب با هر خوشه برنامه ویژهای برای آن طراحی کنند. بهصورت مشخص این پژوهش بهدنبال پاسخ به دو سؤال اصلی زیر است: با استفاده از اصل بخشبندی در بازاریابی، افراد جامعه را در موضوع امربهمعروف و نهیازمنکردر چند خوشه و بخش میتوان قرار داد؟ هر بخش از نظر شناختی در مورد امربهمعروف و نهیازمنکر چگونه است؟ روش: این پژوهش از انواع تحقیقات کاربردی محسوب میشود که ماهیتی اکتشافی داشته و با رویکرد کمّی و با استفاده از پرسشنامه ساختهشده توسط محققین، دادههای موردنیاز جمعآوری میشود. گام نخست برای انجام پژوهش، طراحی ابزار اندازهگیری یا پرسشنامه محققساخته است که بتواند ما را به پاسخی برای سؤالات پژوهش رهنمون کند. بعد از طراحی پرسشنامه و اطمینان از اعتبار آن، دادههای لازم بهصورت میدانی جمعآوری شده است. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار تجزیه و تحلیل میشوند. در این قسمت دو مرحله اول توضیح داده خواهد شد و مرحله سوم در قسمت تجزیه و تحلیل دادهها بحث خواهد شد. در این پژوهش از سه معیار برای خوشهبندی استفاده شده است که عبارت است از: میزان تذکر به دیگران، واکنش فرد در مقابل تذکر بجا و واکنش فرد در مقابل تذکر بیجا. شیوه نمونهگیری بهصورت در دسترس و از دو طریق پرسشنامه کاغذی و الکترونیکی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، زنان بالغ ساکن استانهای تهران و البرز بوده است. حجم نمونه در این پژوهش 476 نفر است. برای تحلیل دادهها از روش خوشهبندی دو مرحلهای و نرمافزار SPSS21 استفاده شده است. شاخص کیفیت بخشبندی بهدستآمده توسط نرمافزار، نشاندهنده تأیید آن است. نتایج: براساس نتایج بهدستآمده 9 خوشه رفتاری حاصل شد که بزرگترین خوشه حدود 17 درصد و کمترین آنها 6 درصد کل دادهها را تشکیل میدهد. خوشه اول کسانی هستند که گاه به دیگران امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند. این افراد واکنش مثبتی نسبت به امربهمعروف بجا داشته و از آمر به معروف تشکر کرده و رفتار خود را اصلاح میکنند. این خوشه، بزرگترین بخش را تشکیل میدهند. خوشه دوم، مانند خوشه اول گاه امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند و چندان از پذیرش امربهمعروف و نهیازمنکر دیگران استقبال نمیکنند. اگر تذکر بجایی به آنها داده شود، تنها در مقابل شخص آمر، به اصلاح رفتار خود اقدام میکنند تا از درگیر شدن با او اجتناب کنند. خوشه سوم افرادی هستند درخصوص انجام امربهمعروف و نهیازمنکر به دیگران، مانند دو خوشه اول هستند؛ اما پذیرش رفتار بهتری را نسبت به خوشه دوم دارند. افراد خوشه چهارم در مقام انجام امربهمعروف، همچنان شبیه خوشههای قبلی عمل میکنند؛ اما واکنش پذیرش آنها در وضعیت بهتری قرار دارد. گروه پنجم نیز گاه امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند. در مقابل پذیرش تذکر بجا، صرفاً به اصلاح رفتار خود اکتفا کرده و اگر تذکر بیجایی به آنها داده شود، برای کاهش تنش به اصلاح رفتار خود در مقابل فرد اقدام خواهند کرد. خوشه ششم، بهندرت به امر و نهی دیگران از کارهای خوب و بد میپردازند. واکنش رفتاری چندان مناسبی هم در مقابل امربهمعروف دیگران ندارند. افراد خوشه هفتم نیز چندان به تذکر دادن به دیگران عادت ندارند؛ اما اگر کسی به آنها تذکری بدهد، واکنش خوبی از آنها سر خواهد زد. افراد خوشه هشتم، بیشتر از سایر خوشهها به دیگران تذکر میدهند؛ اما پذیرش آنها در مقابل تذکر صحیح دیگران، صرفاً اصلاح رفتار است و اگر تذکری را بیجا بدانند، نسبت به آن بیتفاوت خواهند بود. خوشه نهم، خوشه کوچکترین خوشه بود و شامل افرادی است که بهندرت اهل تذکر دادن به دیگران هستند. اما درخصوص تذکری که بهجا بدانند، آن را قبول کرده و رفتارشان را اصلاح میکنند. بحث و نتیجهگیری: امربهمعروف و نهیازمنکر بهعنوان یک واجب الهی، جایگاه رفیعی در آموزههای اسلامی دارد. برای بهرهمندی از فواید و آثار امربهمعروف و نهیازمنکر، ابتدا باید به ترویج این ارزش پرداخت. فرهنگسازی صحیح در مورد چیستی و چگونگی و چرایی این ارزش دینی، امری مهم و ضروری است. این پژوهش بهدنبال استفاده از ابزار بخشبندی، جهت گونهشناسی رفتاری جامعه در موضوع امربهمعروف و نهیازمنکر است که نتایج آن نشان میدهد 9 خوشه رفتاری در این زمینه وجود دارد. انتظار اولیه این است که هر چه افراد، نگرش و شناخت بهتر و بیشتری نسبت به فریضتین داشته باشند، انجام رفتار از آنها به شکل بهتری صورت گیرد و یا واکنش بهتری نسبت به امر و نهی دیگران داشته باشند؛ اما نتایج این پژوهش نشان میدهد ضرورتاً افرادی که نگرش بهتری نسبت به امربهمعروف دارند، امربهمعروف بیشتری از آنها حادث نمیشود؛ یعنی ممکن است افراد نگرش صحیح و خوبی نسبت به امربهمعروف داشته باشند، اما در مقام رفتاری بیتفاوت بوده و با بهانهتراشی و یا موانع دیگر از انجام امربهمعروف خودداری کنند. خوشه هفتم مثال این دسته از افراد میتواند باشد. همچنین ممکن است افرادی نگرش خوبی نسبت به امربهمعروف و نهیازمنکر داشته باشند، اما اگر کسی به آنها تذکری بدهد، واکنش تند و نادرستی از آنها سر بزند. بهعنوانمثال، خوشه اول با وجود اینکه در مقام عمل بالاترین و بهترین وضعیت را دارد و نیز نگرش مناسبی نیز نسبت به امربهمعروف دارد، اما در زمانی که دیگران بخواهند به آنها تذکر بدهند، پذیرش خوبی از آنها سر نخواهد زد. خوشه چهارم نیز بهترین نگرش را نسبت به امربهمعروف دارد؛ اما در زمانی که دیگران به آنها تذکر میدهند، رفتار خوبی نشان نداده و پذیرای تذکر دیگران نیستند؛ البته این خوشه در مقام عمل نیز در وضعیت متوسط قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
امربهمعروف و نهی از منکر؛ بخشبندی بازار؛ بازاریابی غیرانتفاعی؛ بازاریابی دین؛ تذکر رفتاری | ||
مراجع | ||
* قرآن. ترجمه آیه الله ناصر مکارم شیرازی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |