| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,308 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,630,803 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,984,145 | 
| طراحی و اعتباریابی بسته معنادرمانی مبتنی بر دیدگاه آیتالله صفایی حائری | ||
| مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
| دوره 19، شماره 37، تیر 1404، صفحه 97-120 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2025.10392.2268 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه سادات سجادی نیا* 1؛ محمد علی اسلامی2؛ فریبرز درتاج3 | ||
| 1کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 3استاد تمام گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده گسترده خلأ معنا در زمره علل برخی از کژکاریهاست؛ از اینرو معنادرمانی کمک به کشف معنای زندگی و خروج از خلأ هستیشناختی میباشد (براز، ساطع و فلسفی، 1402، ص39). دراینباره، گان و همکاران (2018) نشان دادند آموزش خودآگاهی مبتنی بر رویکرد معنادرمانی موجب افزایش میزان امید به زندگی در مبتلایان به سرطان سینه میشود؛ همچنین آگیونالدو و گازمن (2014) در پژوهش خود دریافتند معنادرمانی موجب افزایش هدفداری زندگی بیماران میشود. معنادرمانی از فنون قصد متضاد، بازتابزدایی، اصلاح نگرش، حساس شدن، فراخوانی و گفتگوی سقراطی استفاده میکند. معنادرمانگران در غرب به دو گروه اصلی وجودگرایی و روانشناسی مثبت تقسیم میشوند. هر دو گروه با انتقادات جدی چون معناجویی منفعتطلبانه، غیرواقعی و سکولار (حسینی، 1402، ص ه) روبهرو هستند؛ همچنین دو رویکرد شاخص در ایران، توحیددرمانی و درمان معنوی خداسو بهعلت ساختارنایافته بودن (شریفینیا، 1392، ص200) و طولانی بودن (اوصیاء، 1399) مورد انتقاد میباشند. با توجه به آنکه مبنای معنادرمانی انسانشناسی است؛ اگر انسان حی متأله (زنده خداجو) میباشد، پس حیات و خداباوری با هم گره خوردهاند و درمان براساس ذات انسان که متأله است و براساس جایگاه وی (بندگی) شکل میگیرد (سلیمانی امیری و محمدی احمدآبادی، 1399، ص140)، اما اگر انسان موجودی محصور در بدن و مجبور در سرنوشت باشد، کاری جز خوراک، خواب و تلاوت تکرار ندارد (صفایی حائری، 1401، ص264). با توجه به تحقیقات انجامشده و گستره انتقادات به معنادرمانیهای موجود، کشف مؤلفههای مبتنی بر دیدگاه آیتالله صفایی حائری بهعلت ابتنا بر انسانشناسی اسلامی و قرابت با فرهنگ ایرانی ضروری دانسته شد. افزونبر این، آیتالله صفایی حائری در زمان حیات خود مراجعان بسیاری داشته که توانسته است آنها را از بیمعنایی رهانیده و به زندگی آنها حیاتی دوباره ببخشد؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی معنادرمانی مبتنی بر دیدگاه آیتالله صفایی حائری و اعتباریابی آن به انجام رسید. روش: پژوهش پیشرو به لحاظ هدف از نوع بنیادی و براساس ماهیت تحقیق از نوع ترکیبی مبتنی بر آمیختگی تحلیل محتوای قیاسی استقرائی بود. آثار آیتالله صفایی حائری با تحلیل محتوای قیاسی و از زاویه معنادرمانی بهصورت دقیق مطالعه و براساس آن مؤلفههای ناظر به ابعاد معنادرمانی شناسایی شد. واحد تحلیل دادهها از نوع تحلیل مضمون بود. دادهها در یک فرایند کدگذاری منظم در طبقات جایگذاری شدند. با توجه به دیدگاههای بدیع آیتالله صفایی حائری از روش استقرائی نیز استفاده شد؛ از اینرو طبقات جدید تشکیل و پس از بررسی نهایی و اعمال نظر اصلاحی متخصصان روانشناسی و علوم اسلامی، مؤلفههای معنادرمانی و بسته آموزشی مبتنی بر آن تدوین شد. جامعه آماری، تمامی آثار مکتوب از آیتالله صفایی حائری بود. نمونه، هفت جلد از آثار ایشان (رشد، مسئولیت و سازندگی، انسان در دو فصل، حرکت، صراط، نامههای بلوغ و عوامل رشد، رکود و انحطاط) و کتاب اندیشههای پنهان که نگاه سیستمی به آثار ایشان دارد بهصورت هدفمند انتخاب شد. اعتباریابی بسته معنادرمانی در دو مرحله انجام شد؛ در مرحله نخست، کاپا با رقم 78/0 در محدوده خوب تعیین گردید و در مرحله دوم، جهت به دست آوردن شاخص نسبت روایی محتوا از دیدگاه یازده تن از اساتید روانشناسی و علوم اسلامی استفاده شد. ضریب یادشده برای کلیه تکالیف بالای 63/0 به دست آمد و 22 فعالیت حذف شد. بسته آموزشی معنادرمانی حاضر در نُه جلسه 90 دقیقهای بهصورت خلاقانه و براساس روشهای مداخلاتی معنادرمانی تنظیم شد. نتایج: آیتالله صفایی حائری زمینههای معنایابی را وسعت میبخشد و هشت طبقه اصلی را معرفی میکند که عبارت است از: 1. استعداد؛ 2. حرکت؛ 3. درک ترکیب؛ 4. درک وضعیت؛ 5. مرگ؛ 6. تنهایی؛ 7. رنج و 8. آرامش. جدول 1: تحلیل محتوای آثار آیتالله صفایی حائری ردیف نام طبقه تعریف مثال کد 1 استعداد سرمایه و قابلیت انسان سرمایههای اختصاصی انسان: اختیار، آزادی، تدبر، فکر، عقل، قلب، روح، وجدان، فرقان. ضرورت استعدادسنجی: 1. فراروندگی؛ 2. هدف؛ 3. جهتگزاری؛ 4. هویتیابی؛ 5. جهانآگاهی و 6. معادآگاهی نتیجه: ظهور انسانیت دو دسته استعداد: 1. تفکر و عقل و 2. انتخاب و آزادی ضرورت آزادی: 1. رشد و 2. شناخت و مسئولیت ابزار آزادی: 1. کنجکاوی و 2. حقیقتطلبی. راه آزادی: 1. عشق و 2. شناخت ج) عقلانیت د) تذکرهای ششگانه قرآن. ه) فراآزادی: آزادی از آزادی 1 2 درک ترکیب خودآگاهی و درک کیفیت و هماهنگی استعدادها ضوابط حرکت: 1. برنامهریزی و 2. التزام به وحی انواع: پسرفت، تنوع و رشد. افق: رشد توحیدی. پرتگاه: 1. روابط بینفردی؛ 2. رابطه با خود؛ 3. لذتمحوری؛ 4. کمخواهی معنوی؛ 5. عادت؛ 6. متافیزیک؛ 7. شک و پوچی. تسهیلگر: ایمان و مؤمنین 2 3 پوچی به بنبست رسیدن استعداد زمینههای بروز پوچی: 1. نداشتن هویت سالم؛ 2. جسمگرایی؛ 3. اهداف کوچک؛ 4. عدم تناسب هدف ـ وسیله؛ 5. غلبه هیجانات منفی. انواع: 1. اصیل 2. کاذب انواع واکنش: 1.ناهنجاری؛ 2. خودکشی و 3. دم غنیمتی. برونرفت: 1. رشد؛ 2. آرمان الهی؛ 3. تنظیمگری و 4. درک رابطه طولی 3 4 درک وضعیت درک موقعیت دیروز، امروز و فردا بهواسطه خودآگاهی در وضعیتشناسی خود درک میکنیم که استعداد و امکانات مسئولیتساز است نه عامل تفاخر. زیرساخت مسئولیت: 1. خداوند حکیم؛ 2. تداوم حیات و پاسخگویی ما راه تشخیص مسئولیت: 1. آزادی؛ 2. سنجش؛ 3. مشورت؛ 4. ملاکمحوری؛ 5. هستی پنداشت؛ 6. عشق توحیدی؛ 7. خودپنداشت و 8. ایمان توحیدی 4 5 رنج احساس حاصل از تجربه موانع و بنبستها منشأ رنج: 1. افراد، زمانه؛ 2. عدم درک تفاوتهای فردی و 3. رشد ناهماهنگ دستاورد: 1. زهد؛ 2. رشد؛ 3. خودیابی؛ 4. خودشکوفایی؛ 5. آزادی؛ 6. فراآزادی؛ 7. خدایابی و 8. هستیشناسی واکنش کاربردی به رنج: 1. تجربهنگری؛ 2. نگاه از بالا؛ 3. مدیریت رویداد؛ 4. خودتنظیمگری رهایی: 1. معنویت توحیدی؛ 2. معیارهای توحیدی؛ 3. درک قدر؛ 4. دعا و 5. والدین، روابط بینفردی غنی 5 6 تنهایی احساس درونی غربت که به حضور و عدم حضور دیگران وابسته نیست تنهایی مخرب: انفکاک از توحید راز تنهایی: وجود انسان از حیات مادی بزرگتر است. واکنش مثبت: 1. دعا؛ 2. هدفمندی و 3. رشد واکنش منفی: خودکشی کارکرد: فراشناخت، بازاندیشی 6 7 مرگ انتقال، امتداد، استمرار کارکرد: 1. آینده و 2. آزادی انواع: نوع مرگ به انتخاب ما وابسته است. معیار: تشخیص اهمیتها و ضرورتها با محوریت رشد توحیدی 7 8 آرامش احساس درونی اطمینان خاطر راه دستیابی: 1. محاسبه؛ 2. تکیهگاه مطمئن؛ 3. خداپنداشت؛ 4.دنیاپنداشت؛ 5. عشق توحیدمحور؛ 6. فهم عدالت؛ 7. درک حکمت؛ 8. دعا و 9. نحوه مواجهه با رویداد 8 جدول 2. تشریح مداخله معنادرمانی مبتنی بر دیدگاه آیتالله صفایی حائری جلسه عنوان هدف مداخله محتوای جلسه جلسه ورودی معارفه آشنایی اعضا با یکدیگر و با مفهوم معنا و معنادرمانی گفتگوی گروهی درباره چالشهای زندگی و نمایش فیلم در موضوع معنا و معنادرمانی جلسه اول استعداد آشنایی با ضرورت استعدادسنجی، نتایج آن و انواع استعدادهای اختصاصی انسان - نمایش فیلم،داستانخوانی و گفتگوی سقراطی با موضوع استعدادهای اختصاصی انسان - تبیین و نمایش فیلم با موضوع استعدادهای اختصاصی انسان جلسه دوم درک ترکیب - آشنایی با چیستی، ضرورت، ضوابط حرکت - شناخت انواع، ابعاد و افقهای حرکت - آشنایی با نتیجه و پرتگاههای حرکت -شناخت چیستی و ضرورت رشد - درک تفاوت رشد و تکامل - دوره جلسه قبل با تماشای یک فیلم - گفتگو با موضوع ضرورت، ضوابط، عوامل و انواع حرکت - تکمیل جدول درباره موضوع ابعاد و افقهای حرکت - تحلیل گراف پرتگاههای حرکت جلسه سوم پوچی - شناخت پوچی و انواع آن - آشنایی با زمینههای بروز پوچی - بررسی انواع واکنش به پوچی - درک تفاوت احساس پوچی، عبث و عجز آشنایی با روشهای برونرفت از پوچی - داستانخوانی و گفتگو با هدف شناخت و کشف زمینههای پوچی - توضیح انواع پوچی و بیان تجارب زیسته دانشآموزان - گفتگو با محوریت انواع واکنش به پوچی - توضیح تفاوت پوچی، عبث و عجز - گفتگو با موضوع روشهای برونرفت از پوچی جلسه چهارم درک وضعیت - کسب شناخت کلی نسبت به وضعیت انسان - آشنایی با تعریف و زیرساخت مسئولیت - شناخت راه تشخیص مسئولیت - نمایش فیلم و گفتگو با محوریت تشکیل نمای کلی از وضع انسان - نمایش فیلم و گفتگو موضوع جبر و آزادی - نمایش فیلم و گفتگو درباره تعریف مسئولیت و زیرساختهای آن - بازی راه تشخیص مسئولیت من جلسه پنجم رنج - آشنایی با چیستی و منشأ رنج - گفتگو با محوریت دستاوردهای رنج - آموزش تبیینی با موضوع واکنش کاربردی به رنج - شناخت روشهای رهایی از رنج - تحلیل تصویر با هدف رسیدن به کشف معنا و منشأ رنج - نمایش فیلم و گفتگو با هدف استخراج دستاوردهای رنج - نمایش فیلم و گفتگو و بازی با محوریت واکنش کاربردی به رنج و رهایی از رنج جلسه ششم تنهایی - شناخت چیستی تنهایی و نوع مثبت آن - آشنایی با راز تنهایی، انواع واکنش به آن - درک کارکردهای تنهایی - گفتگو پیرامون معنا و کشف راز تنهایی - نمایش فیلم و گفتگو با محوریت راز تنهایی و واکنش مثبت به آن - ایفای نقش با موضوع واکنش منفی به تنهایی، کارکرد آن و اتخاذ موضع قهرمانانه در تنهایی جلسه هفتم مرگ - شناخت تعریف و کارکرد مرگ - آشنایی با انواع مرگ - آشنایی با معیار مرگ و زندگی - نمایش فیلم و گفتگو با هدف رسیدن به شناختی از مرگ - تحلیل حدیث برای دست یافتن به کارکرد مرگآگاهی - نمایش فیلم و گفتگو با محور انواع و معیار مرگ جلسه هشتم آرامش - آشنایی با تعریف و معیار آرامش - شناخت ابزارهای رسیدن به آرامش -شناخت کارکردها و پرتگاههای عشق - شناخت عدالت و حکمت - درک جایگاه دعا - گفتگو با هدف رسیدن به تعریف، معیارها و ابزارهای آرامش - نمایش فیلم و گفتگو با موضوع محوریت عدالت و حکمت - سخنرانی با موضوع عشق و پرتگاه آن - تحلیل تصویر و توضیح مبحث دعا - بازی جمعبندی جلسه جلسه نهم اختتامیه جمعبندی بحث و نتیجهگیری: براساس این پژوهش، هشت مؤلفه معنادرمانی مبتنی بر دیدگاه آیتالله صفایی حائری کشف و ارتباط آنها با سایر تحقیقات بررسی شد. مفهوم استعداد و بلوغ بر نقش بارز و منطقی انسان در سیر سرنوشت اشاره دارد؛ از اینرو با دیدگاه ملاصدرا (حاتمی، 1384، ص190) ؛ جانبزرگی، 1398، ص48؛ شریفینیا، 1392، ص239همسو است. حرکت با نظریه ملاصدرا (حاتمی، 1384، ص168) ؛ اخوت، 1394، ص226 و جانبزرگی، 1398، ص528 قرابت دارد. وضعیت با مسئولیت در شریفینیا، 1392، ص240 و جانبزرگی و همکاران، 1402، ص547و557 همسو است. باور به هدفمندی آفرینش با مطالعه شریفینیا (1392، ص239) قرابت دارد؛ درحالیکه نیازهای انسان ذیل مفهوم ترکیب و آزادی ذیل استعداد در دیدگاه آیتالله صفایی حائری با نیازشناسی و آزادی مورد نظر (گلاسر،[1] 1398، ص60،50و65) و با آزادی (فروم،[2] 1385، ص11) متفاوت و مفهوم رشد از رشد و خودشکوفایی راجرز[3] (زرشناس، 1387، ص100) متمایز میباشد. ازآنجا که زندگی با مرگ تمام نمیشود، تعقلگونه است که تمام شئون حیات دنیایی خود را متناسب با ادامه حیات تنظیم کنیم. این خودتنظیمی موجب حرکت بر مدار معاد میشود؛ درحالیکه در نظریات رایج مانند سلیگمن[4] (عبدالکریمینطنزی، شاهنده و توکلیپور، 1400، ص89) به دلیل اینکه مرگ پایان زندگی است، انسانها باید به اوج بهرهوری و شادی برسند. با توجه به آنچه بیان شد، میتوان دریافت بسته معنادرمانی مبتنی بر دیدگاه آیتالله صفایی حائری فارغ از وجه ایدئولوژیک آن، روشی کاربردی جهت پیشگیری، درمان و رشد مراجعان خواهد بود. از محدودیتهای پژوهش میتوان به نایاب بودن تحقیق جهت استخراج مؤلفههای معنادرمانی در آثار آیتالله صفایی حائری اشاره کرد. براساس دستاورد تحقیق بسته آموزشی معنادرمانی حاضر میتواند ابزاری کارآمد جهت تألیف کتب درسی، حل مسائل نوجوانان و آغازگر پژوهشهای آتی باشد. تقدیر و تشکر: پژوهش حاضر با حمایت علمی و معنوی آقایان دکتر محمدعلی اسلامی و دکتر فریبرز درتاج به ثمر نشست که بدینوسیله از ایشان تشکر و قدردانی میشود. این مقاله تعارض منافع ندارد. [1]. Glasser [2]. Fromm [3]. Rogers [4]. Seligman | ||
| کلیدواژهها | ||
| آیت الله صفایی حائری؛ اعتباریابی؛ بسته معنادرمانی؛ تحلیل محتوا | ||
| مراجع | ||
| 
 https://ri.journals.miu.ac.ir/
 
 https://doi.org/10.30497/edus.2016.58582
 
 DOI: 10.22034/riet.2022.11419.1117
 
 DOI: 10.22111/jllr.2021.35844.2813
 
 DOI: 10.22034/JMHS.2024.445015.1014
 
 https://doi.org/10.22108/mph.2023.132416.1383
 
 https://einsad.ir/
 
 https://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2131-fa.html
 
 https://dx.doi.org/10.29252/rbs.19.2.276
 
 https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/ 
 
 http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1917-fa.html
 
 https://doi.org/10.30487/jcp.2022.340257.1413
 
 http://irancounseling.ir/journal/article-1-812-fa.html
 
 http://jigs.ir/fa/Article/39853
 
 https://quranahlebayt.ir        
 
 https://doi.org/10.22038/mjms.2022.23336
 
 https://einsad.ir/
 
 https://einsad.ir/.
 
 https://einsad.ir/
 
 https://einsad.ir/
 
 https://einsad.ir/
 
 https://einsad.ir/
 
 https://einsad.ir/
 
 roshdpress.ir
 
 https://marefatfalsafi.nashriyat.ir
 
 DOI: 10.22061/orj.2021.1518
 
 pwq.bou.ac.ir
 
 https://doi.org/10.22081/jsr.2024.67348.1046
 
 | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 | ||