تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,189 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,699,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,302,804 |
ساختارشناسی نظری و مفهومی واژگان «غفلت و فراموشی» در قرآن، جهت استنباط اصول تربیتی برای کلاس درس | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10481.2950 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه کشانی1؛ اباذر کافی موسوی* 2 | ||
1معارف | ||
2گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نگاه به کلیدواژههای قرآنی از منظر تربیتی، رویکردی است که میتواند باب فهم و استنباط مبانی و اصول تعلیم و تربیت را فراهم نماید. کلیدواژههای «غفلت و فراموشی» از جمله واژگان مرتبطِ پرتکرار قرآنی است که تبیین الگوی کاربرد آن در قرآن و فهم تعابیر مرتبط با آیاتی که این کلیدواژه در آنها بهکاربرده شده است، میتواند راهگشای برخی اصول آموزشی و تربیتی برای کلاس درس باشد. در همین راستا، پژوهش حاضر قصد دارد در راستای استنباط اصول فوق، به واژه فراموشی در قرآن، نظری تربیتی بیندازد. برای دستیابی به این منظور و به دلیل چندوجهی بودن مقاله حاضر، روش پژوهش ترکیبی از مراحل پدیدارشناسی توصیفی در مرحله رجوع به آیات قرآن، تحلیل و کدگذاری دادهها به شیوه استراتژی داده بنیاد با نرمافزار MAXQDA در سه بخش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی در بخش دلالتهای تربیتی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که الگوی نظری واژگان غفلت و فراموشی در قالب شش دسته گروههای غافل و فراموشکار، موارد در معرض غفلت و فراموشی، عوامل ایجاد و پرهیز از غفلت و فراموشی، نتایج و شیوههای برخورد با غفلت و فراموشی قابل تقسیم است. همچنین پنج اصل آموزشی و تربیتی از این الگوی نظری و مفهومی برای کلاس درس قابل استخراج است که شامل موارد زیر میباشد: ارتباط شناخت و ادراک با غفلت و فراموشی، اعتبار تذکر در کنار تعلم، لزوم تبیین ابعاد غفلت و فراموشی، توجه به تضادها در غفلت و فراموشی، توجه به مراتب غفلت و فراموشی. | ||
کلیدواژهها | ||
غفلت؛ فراموشی؛ قرآن؛ اصول آموزشی؛ اصول تربیتی؛ کلاس درس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |