تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,774 |
مطالعه تطبیقی آموزش ارزشها در کشورهای منتخب | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2024.10147.2895 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه غلام زاده1؛ محمد اکبری بورنگ* 2؛ محسن آیتی3 | ||
1علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند | ||
3دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
یکی از بخشهای مهم و اصلی فرهنگ هر جامعه ارزشهای آن جامعه است. ارزشها جز اصلی سازنده فرهنگ هر جامعه و زیربنای رفتارها و کنشها هستند و ثبات و تغییر آنها موجب ثبات و تغییر فرهنگها در جوامع در طول زمان میشود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رویکردهای آموزش ارزشها در کشورهای منتخب و عناصر برنامه درسی آموزش ارزشها است. روش تحقیق این پژوهش کیفی و از نوع پیمایش تطبیقی است و دادههای موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت بهدستآمده است. با استفاده از الگوی بردی که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص میکند؛ پس از توصیف و تفسیر آموزش ارزشها، به وجوه اشتراک و افتراق هر کشور در این زمینه میپردازد. یافتهها نشان میدهد که آموزش ارزشها در هر کشور برگرفته از دین و مذهب آن کشور است. نتایج نشان داد که کشورهای چین و استرالیا برنامههای هدفمندی را در وزارتخانههای آموزش خود تعیین کردهاند و درحالیکه برخی دیگر از جمله آمریکا و انگلیس دستورالعملهای بسیار کلی را بدون طرحهای اجرایی خاص ارائه کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ارزش ها؛ برنامه درسی؛ رویکرد؛ اهداف؛ محتوی؛ روش تدریس؛ روش ارزشیابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |