تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,189 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,699,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,302,791 |
مدل پارادایمی مربی شایسته از منظر آموزههای اسلامی با استفاده از روش داده بنیاد | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2024.10251.2919 | ||
نویسندگان | ||
محمد عترت دوست* 1؛ معین خراتی2 | ||
1دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ضروت و مسئله تحقیق: بی تردید رشد و ارتقاء فرهنگی و تربیتی افراد جامعه وابسته به وجود مربیان شایسته و نیک است. بر این اساس ترسیم ویژگیهای مربی شایسته از اهمیت و تأثیر بسزایی برخوردار است. اگرچه تاکنون پژوهشهای گوناگونی در خصوص این مسئله انجام شده است، ولیکن با استفاده از روشهای تحقیق نوین و میان رشتهای میتوان ضمن بازخوانی و اصلاح نتایج تحقیقات پیشین، مدل پارادایمی و گام به گام برنامهریزی جهت تربیت مربیان شایسته را نیز ترسیم کرد. روش تحقیق: در این پژوهش که با روش تحقیق متن محور «داده بنیاد» یا «نظریه زمینهای» انجام شده، مجموعه کاملی از نصوص دینی شامل آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) درخصوص ویژگیهای معلم شایسته، استخراج و تحلیل کیفی شده است. نتایج تحقیق: یافتههای تحقیق بیانگر آن است که دغدغه اصلی نصوص دینی برای معرفی مربی شایسته در دو حوزه فراگیر صلاحیتها و توانمندیها قابل طبقهبندی است. در حوزه صلاحیّتها به ترتیب فراوانی و اولویّت پنج مقوله اخلاقی، اعتقادی، عاطفی، معرفتی و نفسانی مطرح بوده و در حوزه توانمندیها نیز به ترتیب فراوانی و اولویّت چهار مقوله رفتاری ـ عملیاتی، پرورشی ـ تربیتی، علمی ـ آموزشی و یاددهی مطرح است. جزئیات هر مقوله و مدل پارادایمی مربی شایسته بر اساس آموزههای دینی در این پژوهش معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت اسلامی؛ آموزش و پرورش؛ مربی شایسته؛ روش تحلیل داده بنیاد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |