تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,012,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,516,773 |
نقش فیلمهای هالیوودی در مشروعیتبخشی به تفکر منجیستیزی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
دوره 16، شماره 32، مهر 1403، صفحه 107-123 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2024.9841.1962 | ||
نویسندگان | ||
نرگس شیخعلیپور* 1؛ مهدی بزرکار2 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته دانش اجتماعی مسلمین، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: بحث مهدویت و منجی، از جمله مسئلههایی است که از سال 2000 میلادی به بعد در فیلمهای هالیوودی شدت گرفت. بدین صورت که باور انتظار از طریق تخریب شخصیت منجی مورد هدف قرار گرفته است. اهمیّت فرهنگ انتظار ازآنجهت است که امید در آن محور اصلی بوده، که باعث زنده نگهداشتن روحیهی نشاط و مسئولیت و تعهد میباشد. اعتقاد به منجی، روشن انگاشتن آیندهی جهان و آخر خطر ندانستن وضعیت کنونی جهان است. (پورسید آقایی، 1400، ص56) وقتی انسان امید به آینده روشن داشته باشد، در جهت خودسازی خود تلاش کرده و از هیچ تلاشی فرو نمیگذارد. این تلاش به نوبه خود در تعالی جامعه نیز تاثیر داشته و باعث ارتقا جامعه اسلامی میشود. بدیهی است که صهیونیست با رشد جامعه اسلامی مشکل داشته و تمام توان خود را برای عقب نگهداشتن آن به کار میبرد. بنابراین یکی از آن راهکارهای دشمن برای مقابله با مسلمانان، استفاده از ابزار رسانه در جهت ترویج تفکر منجیستیزی و از بین بردن امید میباشد. با توجه به لزوم دشمنشناسی، ضروری است از روشهای دشمنان خود آگاه باشیم تا بتوانیم متناسب با آن اقداماتی را برای حفظ تفکرات اسلامی و مقابله با دشمنان انجام دهیم. بنابراین هدف از پژوهش موردنظر بررسی تکنیکهای هالیوود علیه ترویج باور منجیستیزی و چگونه معرفی شدن حضرت مهدیf به مردم جهان با توجّه به رسانههای هالیوودی است. روش تحقیق: از منظر روششناختی، این مطالعه در زمره مطالعات کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی با رویکرد تحلیل گفتمان قرار میگیرد. تحلیل گفتمان یک فن و روش جدید در مطالعه متون رسانه و فرهنگهاست. در این روش محقّق بر آن است که رابطه بین بیننده و فیلم را نشان دهد و مشخص کند چه زمینهها و عوامل اجتماعی فرهنگی سیاسی و... در تولید گفتمان تاثیر دارند. نتایج تأثیر رسانه بر مخاطب: رسانه تأثیر بسیاری بر شخصیت فردی و جامعه انسانی دارد. بهطور مثال انسان به هنگام مشاهده فیلمهای سینمایی تحت تأثیر شخصیتهای فیلم قرار گرفته؛ تاحدیکه با شخصیت بازیگران پیوند میخورد، بهطوری که بسیاری از رفتارهای بینندگان بهصورت ناخودآگاه، از روی رفتارها، تکیهکلامها و حتی نوع رفتارهای شخصی بازیگران کپی میشود. این درحالی است که مخاطبین از تغییرات بهوجودآمده در لایههای فکری و ذهنی خود کاملاً بیاطلاع هستند. در استعمار فرانو هدف تسخیر ذهن، افکار، علایق و درنهایت تغییر رفتار انسان است که با ابزار رسانه، بهصورت ناخودآگاه این نفوذ انجام میشود. در نتیجه رسانه بهصورت غیر مستقیم بر هویت و فرهنگسازی در جامعه اثر دارد. بنابراین باور به منجی نیز که در برخی فیلمهای هالیوودی نشانه گرفته شده میتواند مورد هجمه وافع شود. تحریف منجی در سینمای هالیوود فردی که بهعنوان منجی بوده، فردی با شاخصهای نژاد انگلوساکسون است. این منجی در تمام فیلمهای آخرالزمانی از کشورهای غربی بهویژه آمریکا برای نجات جهان ظهور میکند. مانند فیلم (I robat به بیان دیگر ریشه نجات جهان از مشکلات، به دست افراد غربی است. منجی به تصویر کشیده شده در سینمای آخرالزمانی اغلب از دستاوردهای دانش بشری استفاده اغراقآمیز میکند. در این نگاه اگر معجزهای توسط منجی حادث شود، تحت تأثیر دانش و فناوری صورت گرفته است. مرد آهنی نمونهای از منجی با رویکرد افراطی به دانش انسانی است که نجات نهایی توسط فردی دانشمند با سلطه صرف بر ابزار پیشرفته و به دور از بحثهای متافیزیکی صورت میگیرد. در فیلم من افسانه هستم نیز دانش پزشکی و تلاشهای مداوم انسانی خردورز است که سبب چشمانداز نجات مردم خواهد گردید. (ستاری، 1395، ص27) بدین معنا که در این عصر مفاهیمی مانند معجزه، امور مقدّس، پیامبر و منجی از اعتبار افتادهاند و بهجای آنها علم، تکنولوژی، دانش ابزاری و تجربی و دانشمندان هستند که میتوانند نقش منجی مردم جهان را ایفا کنند. در سه فیلم نامبرده در بالا از منجی جهان تقدّسزدایی شده و نماد یک انسان سکولار میباشد. در تحریف دیگر، بعد شخصیت و هویت انسانی منجی مورد تردید قرار گرفت و بهصورت یک حیوان در آخرالزمان نشان داده شد. یعنی حتماً نباید منجی انسان باشد، یک حیوان هم میتواند از عهدهی نجات جهان بربیاید. مانند فیلم افسانه نارنیا که در سال 2005 اکران شد. که در آن شیری به نام «اسلان» نقش منجی را برعهده داشت. در فیلم «سیاره میمونها» نیز میمونی به نام «سایموس» با تیپ آمریکایی و چشمانی آبی که کراوات دارد، منجی میشود. در مرحله آخر که تمرکز اصلی رسانههای هالیوودی بر این مرحله است، ایجاد تفکّر منجیستیزی میباشد و ایجاد وحشت نسبت به منجی میباشد. که در ادامه به آن اشاره میگردد. فیلم کنستاتتین: حضرت مهدیf بهعنوان دجّال آخرالزّمان است. فیلم تلماسه: منجی حاصل روابط نامشروع بوده و در آخر دجّال معرفی میشود. فیلم لژیون: مادر مسیح بدکاره بوده و مسیح دقیقاً در این فیلم سالروز ولادت حضرت عیسی به دنیا می آید. اما زنازاده بوده و حتی مادرش هم نمیخواهد او را نگه دارد. تبدیل شوندگان: رباتی که انسانها یازده برادرش را کشتهاند و برای انتقام به زمین پس از غیبت طولانی میآید. مردان ایکس: منجی از زیر آوار بعد مدتها بیرون آمده و نامیرا بوده درحالیکه عبا و شال سبز به گردن دارد. لیگ عدالت: مرد شرور(منجی) از کنار مکعب کعبه شکل برخواسته و سپس به آن سجده کرده و در آخر توسط تک چشم از بین میرود. جاودانگان: نام مهدی به عنوان مرض و جنون است و ظهور مساوی نابودی و کشتار می باشد. نتیجهگیری: در جهان امروز، رسانه با رسالت انتقال اطلاعات و مبادله افکار و عقاید عمومی، نقش بزرگی را برعهده دارد. و این درحالی است که صهیونیسم جهانی، همگام با پیشرفت رسانه، از آن به نفع خود استفاده کرده و در خدمت اهداف خود درآورده است. یکی از موضوعات مهمی که یهودیان هزینههای بسیاری برای آن کردهاند، بحث منجیستیزی است. صهیونیستها از ابزار رسانه و صنعت هالیوود برای ترویج این تفکر بهره گرفته، و برای آن مبالغ هنگفتی را صرف کردهاند. بنابراین ما نیز باید تلاش کنیم که با استفاده از صنعت رسانه، فیلم و آموزش و پرورش فعّالیّتهایی برای افزایش آگاهی نسل جوان نسبت به موضوع مهدویت انجام دهیم. برخی از راهکارها و پیشنهادات به شرح زیر است: جشنواره ساخت فیلم با موضوع مهدویت ساخته شود و از کارشناسان خارجی نیز برای حضور در آن دعوت به عمل آید. نشان دادن تحلیلهای فیلم هالیوودی ضدمسیح در مدارس برای آگاهی دادن به نوجوانان. توجه به استفاده از نمادهای اسلامی و مهدوی که بهصورت غیرمستقیم مفاهیم و معارف اسلامی را منتقل میکنند. ساخت فیلمهای مهدوی متناسب با سنین مختلف مانند کودک، نوجوان، جوان. ساخت بازیهای رایانهای با هدف ترویج مهدویت. برگزاری مسابقات سالیانه تولید محتوای الکترونیک با موضوع مهدویت. اختصاص یافتن مقداری از بودجه سالیانه مجلس برای کار فرهنگی در حوزه مهدویت. اختصاص دادن یک روز در هفته در مدارس به مهدویت مثلاً سه شنبههای مهدوی. | ||
کلیدواژهها | ||
هالیوود؛ رسانه؛ دیدگاه ضد منجی؛ انتظار (انتظار) امام مهدی (عج) | ||
مراجع | ||
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127125.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_143821.html
https://civilica.com/doc/1177787/
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126688.html
https://ejiss.um.ac.ir/article_40804.html
18. Alsadeh, M. (2018). The Final Six Months: A Calendar of Events in the Six Months Before the Reappearance. Translated by Mahmoud Motehari-Nia. Qom: Mooud-e Asr Publications [In persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |