تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,771 |
تبیین مفهوم سازمان طیّب و مدلسازی چرخه طیّبات مستخرج از مفاهیم قرآن کریم | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
دوره 11، شماره 21، مهر 1403، صفحه 1-16 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/rsm.2024.10280.1384 | ||
نویسندگان | ||
حسین افخمی روحانی* 1؛ فرزانه یزدی2؛ سمیه مردانی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
مقدمه: سیر تطور تاریخ مدیریت عنصر اصلی تغییر پارادایمها در نظریات سازمان و مدیریت را نوع نگرش و نگاه به انسان نشان میدهد. به بیان دیگر انسان رُکن اصلی سازمان و فلسفه کلیدی ظهور نظریات متعدد در عرصه سازمان است که باید بطور خاص مورد توجه قرار گیرد. به رغم این تأکید، مطابق نظر صاحبنظران، انسان در سازمانِ فعلی با عناوینی نظیر توسعه شغل، کار تیمی، دموکراسی صنعتی و استقلال مسئولیت، در پوشش و ظاهری زیبا مورد بیحرمتی قرار میگیرد و انسانیت او قربانی توجه به اهداف سازمان میشود که همان کسب منافع بیشتر برای سرمایهگذاران است. به بیان دیگر پس از سالها تلاش پژوهشگران، هنوز سازمانی در خور و شأن انسان ایجاد نشده است و مدیریت امروزین و نوین اگر چه در مسیر توسعه خود مشکلات فراوانی را حل کرده و به کارآمدسازی کسب و کارها کمک کرده ولی میلیونها نفر را در سازمانهای شبه فئودال و دیکتاتورمآب به بندگی واداشته و شواهد اندکی وجود دارد که آنها را اخلاقیتر هم کرده باشد. مفروض این پژوهش این است که مدیریت نوین برای حل این مسئله پاسخ را درون پارادایمهای موجود جستجو میکند. پارادایمهایی که اغلب در چارچوب اندیشهای اومانیستی شکل گرفته است. بنابراین با حرکتی نوآورانه درصدد است که به منظور تحقق مفهوم حقیقی تعالی انسان، با استفاده از منبعی متصل به عرش الهی و عاری از مشوبات دنیایی، لایههای پیچیده این شبکه مختلط را رمزگشایی کند تا به مفهوم سازمانی دست یابد که جایگاه محوری انسان در نظام اجتماع را به رسمیت بشناسد و مدلی را برای رسیدن به تعالی وی ترسیم کند. روش: معناشناسی این پژوهش در رابطه با مفهوم طیّب در قرآن با استفاده از روششناسیهای علم زبانشناسی و روششناسی معناشناسانه توشیهیکو ایزوتسو دانشمند زبانشناس ژاپنی انجام شده است. او بر این باور است که مفاهیم موجود در قرآن در قالب یک نظام بهصورتمنظم هستند و یک کل پیچیده و فوقالعاده منظم را تشکیل میدهندکه با کشف شبکه معنایی آنها میتوان درکی صحیح از مفهوم را بهدست آورد. برای تحقق این منظور مجموعه گامهای انجام شده در این پژوهش به شرح ذیل است. گام اول: شناخت مطالعات انجام شده گام دوم: معناشناسی «طیّب» »به روش ایزوتسو گام سوم: طبقهبندی واژگان و تبیین عبارات مرتبط گام چهارم: جمعبندی و بیان مفهوم سازمان طیّب و جایگاه آن در چرخه طیّبات نتایج: تحلیل مفهومی چرخه طیبات که بر اساس بررسی دقیق شبکه معنایی مفهوم طیّب در قرآن کریم نشان داده شده است بیان میکند که محور طیّب فطرت انسان مؤمن است و مفهوم طیّب بر ساختار فطری و حیات اُخروی وی منطبق است. به عبارت دیگر اصلاح فرد و جامعه، در گروی ایجاد شرایط پذیرش و دریافت طیّب در بستر وقوع زندگی، کار، فکر و روابط اجتماعی انسان است. با پذیرش این موضوع و با توجه به آن که سازمان بستر کار و زندگی اجتماعی انسان محسوب میشود، سازمان طیّب باید برای نیل به مقصود خود، فرآیندی را طی کند تا به سازمان طیّب تبدیل شود. بدین ترتیب سازمان طیّب، سازمانی است که در مرحله اول باید بستر مناسب برای رُشد و شکوفایی خود را فراهم کند. هنگامی که بستر سازمان یا همان «بلد» طیّب شد و یا به بیان دیگر همان افراد، قوانین و فرآیندهای سازمانی با اصول و چهارچوبهای طیب هماهنگ شدند، زمینه دریافت رزق طیب را برای خود گسترش میدهند. به بیان دیگر رزق الهی بارش مداوم دارد و سازمان طیب یا همان بلد طیب زمینه دریافت مؤثر و بیشتر را فراهم میآورد. در مرحله بعد انسان مستقر در سازمان طیب که دارای باور و اندیشههای طیّب است بروزاتی دارد که بروزات آن شامل «کلمه» و «قول» هر دو طیب هستند. طیّبسازی «کلمه» و «قول» در سازمان منجر به ایجاد «حیات طیّبه» در سازمان میشود. حیات طیّبه ایجاد فضایی برای زندگی سازمانی است که در آن هیچگونه خباثتی وجود ندارد. استقرار طیّب در مراحل مختلف سازمان به لطف و عنایت الهی اتفاق میافتد و رزق الهی سبب فراهمسازی زمینه برای طیّب شدن سازمان در مراحل مختلف است. پر واضح است که سازمان طیب سازمانی است پویا که در هر بار دریافت آثار و نتایج حیات طیّبه زمینه دریافت رزق الهی را گسترش میدهد. شکل ۱: مدل مفهومی چرخه طیّبات با توجه به نقش سازمان بحث و نتیجهگیری: در عالم خلقت، حیات و جامع خیرات در قالب رزق الهی بر تمامی موجودات افاضه میشود. سازمان به عنوان یک موجودیت زنده قابلیت دریافت این رزق الهی را دارد. انسان و جامعه نیز که در کانون این مدل قرار دارد به طور مستقیم متأثر از نحوه بهرهبرداری از رزق الهی است. بر اساس این مدل، انسان به عنوان دریافتکننده و تصرفکننده رزق الهی، افکار و بروزاتی دارد که منجر به عمل او میشود و کیفیت حیات او را رقم میزند. افکار و بروزات طیّبه انسان و وقوع این اعمال در بستر سازمان طیّب وجهی از حیات طیّبه در جامعه خواهد بود. البته حیات طیّبه ابعاد گستردهای دارد که بخش سازمانی آن در این مدل مد نظر است. طیّب بودن بستر یعنی سازمان طیب به عنوان یکی از بسترهای عمده حضور انسان باید بتواند به مسائل مرتبط با رشد و کمال انسان و دستیابی او به حیات طیبه پاسخ دهد و سازمانی در شأن او ایجاد کند. بنابراین هدف غایی سازمان طیّب تسهیل فرآیند رشد و کمال انسان و فراهم آوردن بستر مناسب جهت به فعلیت رسیدن استعدادها و تواناییهای اوست و سایر موضوعات در سازمان طیّب هدف میانی محسوب میشود. از این رو سازمان طیب علاوه بر نگرش الهی به انسان و توجه به رُشد و تعالی او در فعالیتها و تولیدات خود، نسبت به اصول تعالیبخش مدیریتی نیز متوجه و پایبند بوده و پیوسته در صدد بهبود شرایط و نیل به اهداف میانی خود نیز میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت اسلامی؛ طیّب؛ چرخه طیّبات؛ سازمان طیّب؛ حیات طیّبه؛ تعالی انسان | ||
مراجع | ||
http://www.42projects.org/docs/FreedomBasedManagement.pdf
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |