تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 283 |
تعداد مقالات | 2,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,125,880 |
اثربخشی آموزش همدلی بر خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2024.10129.2244 | ||
نویسندگان | ||
زینب سروش* 1؛ عباس حبیب زاده2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2'گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر مقطع ابتدائی بود. این پژوهش شبهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون، با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1402-1401 را شامل میشد و نمونه پژوهش دو کلاس 14 نفری (مجموع 28 نفر) از دانشآموزان پایه سوم ابتدایی مدرسه مفید در ناحیه چهار شهر قم بودند که بهصورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای خودتنظیمی هافمن و کاشدان (2010) و پرسشنامههای سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) بود. پس از برگزاری پیش آزمون، گروه آزمایش به مدت 8 جلسه بر اساس پروتکل پیشنهادی جانبزرگی و آگاه هریس (1387) همدلی را آموزش دیده و گروه کنترل هیچگونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار spss-26 نشان داد که اثربخشی آموزش همدلی بر مولفههای سازشکاری، پنهانکاری و تحمل خودتنظیمی و همچنین بر سازگاری اجتماعی معنادار بوده است. در نتیجه میتوان گفت با استفاده از این آموزش میتوان خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: آموزش همدلی؛ خودتنظیمی؛ سازگاری اجتماعی؛ دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 |