تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 283 |
تعداد مقالات | 2,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,125,846 |
تبیین رویکرد فطرتگرایی توحیدی و تعیین دلالت های آن در برنامه درسی دوره ابتدایی بر اساس برنامه درسی ملی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2024.9839.2855 | ||
نویسنده | ||
علی شیروانی شیری* | ||
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین رویکرد فطرتگرایی توحیدی و تعیین دلالت های آن در برنامه درسی دوره ابتدایی بر اساس برنامه درسی ملی بود. رویکرد پژوهش، کیفی و شیوه تحلیل از نوع تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود. روش گردآوری دادهها، اسنادی و روش تحلیل دادهها به صورت تفسیری و استنتاجی بود. در این پژوهش تلاش شد تا با تبیین رویکرد فطرتگرایی توحیدی، دلالتهای آن در تعیین اهداف، محتوا، راهبردهای یادهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی در برنامهدرسی دوره ابتدایی بر اساس برنامهدرسی ملی تعیین شود. یافتهها نشان داد که هدف کلی تربیت در این رویکرد، بیدارکردن و فعال نگهداشتن مستمر فطرت خداجوی متربی و دستیابی به قرب الهی است. محتوای آموزشی زمینهساز داشتن فهمی عمیق و کلی از خلقت انسان و جهان و مبداء و مقصد وی و پرورشدهنده تمام ابعاد وجودی انسان است. راهبردهای یادهی-یادگیری ناظر بر زمینهسازی ابراز گرایشهای فطری، شناخت موقعیت یادگیرنده و اصلاح مداوم آن است. یادگیری حاصل تعامل هدفمند و فعال یادگیرنده با محیطهای متنوع یادگیری است. ارزشیابی ضمن حفظ کرامت انسانی متربیان، زمینهای برای رشد مستمر افراد از نظر شناختی و عاطفی و گرایشی و ارادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد فطرت&rlm؛ گرایی توحیدی؛ برنامه&rlm؛ درسی؛ دوره ابتدایی؛ برنامه&rlm؛ &rlm؛ درسی ملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 |