تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,812 |
عوامل مؤثر بر سلامت اداری مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درزمینه سلامت اداری در بخش دولتی | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
دوره 11، شماره 20، فروردین 1403، صفحه 199-219 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/rsm.2024.10124.1358 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی برزنده1؛ عباس بابایی نژاد* 2؛ علیرضا صنعت خواه3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، کرمان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد کرمان، کرمان، ایران | ||
3گروه جامعه شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و اهداف سلامت اداری را کیفیت رفتار بدنۀ سیاسی و عمومی دولت درزمینۀ رعایت ارزشها، هنجارها و قواعد تعریف کردهاند. دراین دیدگاه، سلامت اداری مفهومی انتزاعی است که بر تحقق اهداف سازمان برپایۀ ارزشها تأکید میکند. در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران نهادینهشدن ارزشهای اسلامی یکی از مهمترین عوامل ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری تلقی میشود؛ درحالیکه تاکنون مدیران اهمیت چندانی به این مهم ندادهاند. هدف محقق از این پژوهش در ابتدا بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اداری مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درزمینه سلامت اداری است که در سال 1389 به قوای سهگانه ابلاغ شده است و در مرحله بعد، بررسی مؤلفهها و شاخصههای اصلی سلامت اداری مبتنی بر سیاستهای کلی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و سرانجام، برقراری ارتباط بین مؤلفهها و شاخصههای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درزمینه سلامت اداری است، براساس اهداف مشخصشده سؤال اصلی پژوهش، عوامل مؤثر بر سلامت اداری مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درزمینه سلامت اداری در بخش دولتی چگونه است؟ برای پاسخ با بهرهگیری از شبکه مضامین براساس شاخصهای استخراجشده شامل 80 مضمون پایه، 8 مضمون سازماندهنده و مضمون فراگیر سلامت اداری میباشد. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی تحلیلی میباشد و بهلحاظ جهتگیری کاربردی، ازنظر فلسفه پژوهش کیفی است و از راهبردی تحلیل مضمون استفاده میکند. تحلیل مضمون برخلاف دیگر روشها مانند روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری، تئوری دادهبنیاد، تحلیل گفتمان و تحلیل محتوا به یک چارچوب تئوریکی وابسته نیست که از قبل وجود داشته باشد و ازاینرو، از آن میتوان در چارچوبهای تئوریکی متفاوتی استفاده نمود (البته نه در همه چارچوبها) و همچنین، میتوان از آن برای امور مختلف بهره گرفت. ازآنجاکه تحلیل مضمون روش منعطفی است، پژوهشگر باید کاری را که انجام میدهد بهطور شفاف و آشکار توضیح دهد و آنچه میگوید با آنچه انجام میدهد باید واقعاً همخوان و منطبق باشد (عابدی جعفری و همکاران، 1390 ). بهگمان براون و کلارک (2006)، اعتبار و کیفیت تحلیل مضمون از پاسخدهی به تعدادی سؤال مشخص خواهد شد .دراین پژوهش، با استفاده از مطالعات منابع و استخراج شناسه اولیه و مقایسه مکرر مضمونهای بهدستآمده در هر مرحله و بهبود و ارتقا آن شبکه مضامین بدست آمد که براساس شاخصها مضامین شامل 80 مضمون پایه، 8 مضمون سازماندهنده و مضمون فراگیر سلامت اداری میباشد. یافتهها برای تعیین شاخصهای اندازهگیری میزان سلامت نظام اداری باید به مدد ذهن و بررسیهای دقیق سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری)مدظلهالعالی) اقدام شود. مجموعۀ سیاستهای کلی نظام اداری شامل 26 فراز است که در ابعاد مختلف،جهتگیریهای راهبردی موردانتظار از برنامهها و اقدامات اجزای مختلف نظام اداری را بهصورتی شفاف اعلام کرده است) لطیفی و کمیلیفرد، 1397، ص89). تارنمای طراحی شده که بر اساس خروجیهای جداول تحلیل مضامین تهیه شده است که نمایی کلی از مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و درنهایت مضمون فراگیر سلامت اداری را تشکیل میدهد. با توجه به نتایج بهدستآمده از تحلیل مضمون سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درزمینه سلامت اداری، شبکه مضامین براساس شاخصهای استخراجشده شامل 80 مضمون پایه، 8 مضمون سازماندهنده و مضمون فراگیر سلامت اداری میباشد. بحث و نتیجهگیری سرانجام مضمون فراگیر یا متغیر ملاک این پژوهش را شکل میدهند که «سلامت اداری» مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سلامت اداری در بخش دولتی میباشد.دراین مطالعه بیشتر بر توسعه فرهنگ اخلاقی − اسلامی تأکید شده است؛ ولی وزن شایستگیهای یادشده یکسان نیست و برخی از آنها پررنگتر است. پژوهش حاضر نشان میدهد که یکی از مهمترین عوامل پیشزمینهای در ایجاد و تثبیت سلامت اداری در سازمانها همین شاخص توسعه فرهنگ اخلاقی اسلامی است. از دیگر شاخصهای سلامت اداری بحث حرکت به سمت دولت الکترونیک میباشد که این امر با اینکه چند دهه در کشور ما بهعنوان یک دغدغه مهم مطرح شده، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.بهاینترتیب، میتوان اینگونه جمعبندی کرد که این پژوهش، مؤید برخی از ویژگیهای اصلی اعتقادی، مکتبی، اخلاقی و سازمانی ذکرشده در پژوهشهای پیشین است؛ درحالیکه اولویتبندی خاصی برای آنها قائل میشود. اما برخی از ویژگیهای جدید را هم دراین خصوص ارائه میدهد و مجموعه ویژگیهای یادشده را تکمیل میکند. بهعلاوه، تمرکز ویژهای بر ابلاغیههای مقام معظم رهبری در زمینه سلامت اداری داشته و مفاهیم جدیدی دراین خصوص نسبت به پژوهشهای پیشین افزوده که نسبت به مطالعات قبل جدید و متفاوت است که درادامه بهاختصار این مقایسه با تحقیقات پیشین صورت گرفته است. سپاسگزاری با سپاس از سه وجود مقدس: آنان که ناتوان شدند تا ما به توانایی برسیم… موهایشان سپید شد تا ما روسفید شویم… و عاشقانه سوختند تا گرمابخش وجود ما و روشنگر راهمان باشند… پدرانمان، مادرانمان، استادانمان "این مقاله مستخرج از رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان میباشد.” تضاد منافع به استحضار میرساند در رابطه با انتشار مقاله ارائه شده به طور کامل از اخلاق نشر، از جمله سرقت ادبی، سوء رفتار، جعل دادهها و یا ارسال و انتشار دوگانه، پرهیز نموده و منافعی تجاری در این راستا وجود ندارد و نویسندگان در قبال ارائه اثر خود وجهی دریافت ننمودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت اداری؛ سیاستهای ابلاغی؛ بخش دولتی؛ مقام معظم رهبری؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
1159672، https://civilica.com/doc/.
https://civilica.com/doc/1457819..
9(35), 586-608. doi: 10.30507/jmsp.2021.277104.2217.
5(19)، 91-115. magiran.com/p2288672.
https://civilica.com/doc/792047
https://farsi.khamenei.ir/. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |