تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,686 |
بازسازی مدیریت دانش: الگوی تحول رشته «مدیریت دانش» در راستایِ پشتیبانی از مدیریت تحول علومانسانی | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
دوره 10، شماره 19، مهر 1402، صفحه 261-291 اصل مقاله (2.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/rsm.2024.10119.1359 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا پیروزمند* 1؛ حمید ابدی2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت راهبردی فرهنگی، دانشکده مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، رشته مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مدیریت و سیاستگذاری تحول علومانسانی، نیازمند یک رشته و حوزۀ مطالعاتی است که بتواند از فعالیتها، فرآیندها و اقداماتی که در راستای علومانسانی اسلامی در کشور به انجام میرسد، پشتیبانی علمی و نظری نماید. در اسناد بالادستی عرصۀ علومانسانی به حوزۀ مطالعاتی «مدیریت دانش» تأکید ویژهای شده است. ایجاد تحول در رشته «مدیریت دانش» که صورت تحولیافتۀ آن را میتوان با عنوان «مدیریت اسلامیِ دانش» یا «مدیریت راهبردی دانش» خطاب قرار داد، میتواند یک برنامۀ پژوهشی اولویتدار برای هدایت جریان تحول علومانسانی و ساماندهی به فعالیتها و اقدامات نهادهای بالادستی سیاستگذار و مجری، دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی در راستای تحول علومانسانی باشد. براساساین، تحول در رشتۀ مدیریت دانش، یکی از ضرورتهای تحول علومانسانی در دیگر رشتههای علومانسانی میتواند به شمار آید. دراین پژوهش، ضمن اشاره و ارزیابی پژوهشهایی که درزمینۀ «مدیریت دانش با رویکرد اسلامی» انجام شده، الگویی برای تحول رشته مدیریت دانش ارائه شده است. این الگو که در دو بخش «الگوی مفهومی» و «الگوی موضوعی» ارائه شده، شامل 3 بُعد، 9 مؤلفه و 27 متغیر است. مزیت این الگو نسبت به دیگر الگوهای ارائهشده درزمینۀ مدیریت اسلامیِ دانش، ازیکسو توجه توأمان به سه مؤلفه «مبانی، روش، مسائل» به ارکان تحول مدیریت دانش، و ازسویدیگر ارتقایِ مقیاسِ مدیریت دانش از سطح «دانش سازمانی» به سه مقیاسِ «دانش اجتماعی، دانشِ نهاد علم و دانشِ سازمانی» بهصورت توأمان است. همچنین، براساس نیازمندیهای تحول علومانسانی، سه مؤلفۀ «تولید دانش، توزیع دانش و کاربست دانش» بهصورت توأمان ملاحظه شده است. از دیگر مزیتهای این پژوهش، ارائۀ منطقی برای اهمیتگذاری و اولویتبندی مؤلفههای مدل و پیشنهاد اجمالی برنامۀ کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای تأسیس رشتۀ «مدیریت اسلامیِ دانش» است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مدیریت راهبردی دانش؛ الگوی تحول علومانسانی؛ مدیریت اسلامیِ دانش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |