تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 282 |
تعداد مقالات | 2,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,473,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,124,601 |
مدل فضاسازی تربیتی، رویکردی نوین در راستای تربیت دینی، اخلاقی و انقلابی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 19، شماره 48، تیر 1403، صفحه 29-53 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2024.9755.2836 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه کشانی* ؛ اباذر کافی موسوی | ||
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش، دستیابی به الگویی چندوجهی در مدل آموزشی مقاطع پیشدبستانی، جهت تعمیق فرایند تربیت دینی، اخلاقی و انقلابی میباشد. روش: برای جمعآوری دادهها از روش هفت مرحلهای تحلیلی کلایزی، استفاده گردید. ابتدا اهداف تربیتی بر اساس منابع بالادستی مشخص شد و سپس بر اساس مشابهت یا افتراق، در دستههای کلان قرار گرفت. سپس هر دسته بر اساس قرابت معنایی درونگروهی، مورد آنالیز قرارگرفته و با حذف موارد مشابه، دستههای نهایی مشخص شد. مجدداً دستههای استخراجشده مورد تحلیل قرار گرفت و صفات سه دسته کلی اهداف ایمانی، اخلاقی و انقلابی به دست آمد. در مرحله بعد، تمامی اجزا و عناصر مادی و انسانی متناسب با اهداف، لیست گردید و اهداف استخراجشده، در قالب لیست فضای آموزشی، طرحریزی و پیادهسازی شد و الگوی فضاسازی تربیتی در قالب جدول کار هفتگی یا ماهانه، مدلسازی شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که می توان اهداف کلان و جزئی تربیت دینی، اخلاقی و انقلابی را در قالب الگوی فضاسازی تربیتی، بهصورت پارامترهای خرد و چندوجهی درآورد و با استفاده از همه ظرفیتهای محیط آموزشی در راستای تحقق اهداف تربیتی به کار گرفت. مدل فضاسازی تربیتی نهتنها میتواند الگویی برای مقاطع پیشدبستانی باشد؛ بلکه مناسب تمام مقاطع تحصیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فضاسازی تربیتی؛ تربیت دینی؛ تربیت اخلاقی؛ تربیت انقلابی؛ رویکرد نوین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |