قرآن کریم
- آگوستین (1389). در باب اراده آزاد؛ ترجمه عشرت حبوباتی. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
- اسکندریدامنه، حمیدرضا و نصری عبدا... (1393). بررسی مسئله شر از دیدگاه لایب نیتز و سوئین برن. فصلنامه علمی−پژوهشی الهیات تطبیقی، 5 (12)، 27−
- ایمانپور، منصور (1399). تحلیل فلسفی بحران ناشی از کرونا ویروس. مجله علمی پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، 14 (3).
- بوئیس، می. زرتشتیان (1382). ترجمه عسکر بهرامی، چاپ شمشاد، تهران: انتشارات ققنوس.
- پارسا، علیرضا، عسکری، مرتضی، مهدوینژاد، محمد حسین و، اکبرزاده رجب (1398). حل مسئله منطقی شر از دیدگاه شهید مطهری و جان هیک. دوفصلنامه علمی−پژوهشی حکمت صدرایی، 7 (2)، 45−
- پورمحمدی، نعیمه (1397). دربارۀ شر؛ ج1، قم:انتشارات طه.
- جان بایر ناس (1392). تاریخ جامع ادیان؛ ترجمه علی اصغر حکمت، ناشر:علمی−فرهنگی.
- حسینی شاهرودی، سید مرتضی، مسعودی، جهانگیر، و دارابی کوکب (1397). رابطه اختیار و شرور اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا و آگوستین. فصلنامه علمی−پژوهشی آیین حکمت، سال10، شماره 38، 57−
- خادمی، عینا... و عباسیکیا، کبری (1391). بررسی تطبیقی مواجهه صدرا و پلانتینگا با مسئله شرور. دوفصلنامه پژوهشهای هستیشناختی، 1 (1)، 44−
- راهچمنی، محمدعلی، علیزمانی، امیر عباس و ، واعظی سید حسین (1397). بررسی و تحلیل شرور بیوجه از منظر علامه طباطبایی و استاد مطهری. فصلنامه علمی−پژوهشی فقه و تاریخ تمدن، 14 (56).
- زینالعابدین، مسعود، منصوری،امیرحسین، پوشیانجویباری، عارفه، و خادمی عینا... (1399). «بیماری کوید 19 (کرونا) بهمثابه شر ادراکی و مواجهه با آن براساس باور به خدا». مجله علمی پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، 14 (31).
- سلگی، مریم (1394). بررسی و نقد راهحلهای مسئله شر از دیدگاه سهرودی و سوئین برن (رساله دکتری). رشته فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی.
- شاتو، جان (1388). مربیان بزرگ؛ ترجمه غلام حسین شکوهی، تهران: دانشگاه تهران.
- شیرازی، صدرالدین محمد (1981). تعلیقه بر کتاب اسفار صدرالمتالهین؛ ج7، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
- -----، صدرالدین محمد (1383). شرح اﺻﻮل اﻟﮑﺎﻓﯽ؛ ﺑﻪﺗﺼﺤﯿﺢ ﻣﺤﻤـﺪﺧﻮاﺟـﻮی، ج اوّل و هفتم، ﺗﻬــﺮان: ﭘﮋوﻫﺸــﮕﺎه ﻋﻠــﻮم اﻧﺴــﺎﻧﯽ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ.
- طباطبایی، سیدمحمدحسین و سیدمحمدباقر موسوی همدانی (1374). ترجمه تفسیر المیزان؛ ج1، 2، 3، 4، 5، 6، 8، 9، 11، 12، 14، 13، 15، 16، 17، 18، 19، 20، چاپ پنجم، قم:انتشارات دفتر انتشارات اسلامی مدرسین حوزه علمیه قم.
- -----، محمد حسین (1376). اصول فلسفه و روش رئالیسم. شرح: مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.
- -----، محمد حسین (1386). تفسیر المیزان؛ ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: انتشارات جامعه مدرسین قم.
- -----، محمد حسین (1393). بدایه الحکمه؛ ج4، ترجمه و شرح علی شیروانی، قم: انتشارات بوستان کتاب.
- -----، محمد حسین (1396). ترجمه و شرح نهایه الحکمه؛ ج دوم و سوم، ترجمه و شرح علی شیروانی، انتشارات بوستان کتاب.
- -----، محمد حسین (1398). ترجمه و شرح نهایه الحکمه؛ علی شیروانی، ج اول، انتشارات دارالفکر.
- -----، محمد حسین (1398). ترجمه وشرح بدایه الحکمه؛ جچهارم، ترجمه علی شیروانی، چاپ چهاردهم، انتشارات بوستان کتاب.
- -----، محمد حسین (1399). اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ ج5، مقدمه و پاورقی به قلم: استاد شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.
- -----، محمدحسین (1390). المیزان فی تفسیر القرآن؛ چاپ دوم، بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
- -----، مرتضی (بیتا)، اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ ج 7و5، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- عبداللهنژاد، محمدرضا و رفیقی، سمیه (1396). نگاهی بر مفهوم جدید اراده نیک کانت؛ فلسفه دین، دوره 14، شماره3، 465-486.
- عسکری، زهرا، نوروزی رضا علی، و محمدی رضا (1396). از رنج تا گنج: تحلیل نقشهای سهگانه به نقش تربیتی رنج. اندیشههای نوین تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 13، شماره1، 73.
- علیزمانی، امیرعباس، دانشپژوه، فاطمه (1398). ارتباط شر اخلاقی و شر طبیعی از دیدگاه آگوستین و علامهطباطبایی. دوفصلنامه فلسفی شناخت، 12(1). 178-159.
- قدردان قراملکی، محمدحسن (1380). خدا و مسئله شر؛ قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
- کاردان، علی محمد (1388). سیر آراء تربیتی در غرب؛ تهران: انتشارات سمت.
- کانت، ایمانوئل (1388). «درسهای فلسفه اخلاق»؛ ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: انتشارات نقش و نگار.
- ----، ایمانوئل (1398). دین در محدوده عقل تنها؛ ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: انتشارات نقش و نگار.
- کشفی، عبدالرسول و زرگوشی زینب (1392). بررسی آراء فینبرگ و علامه طباطبایی در باب مسئله شر. جستارهای فلسفه دین. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2 (2)، 109−
- کیانی، معصومه و صادقزاده قمصری، علیرضا (1390). تبیین رویکردهای غالب روششناختی پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و تحلیل روششناختی رسالههای دکتری». پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت؛ دانشگاه فردوسی مشهد، 1 (2).
- گوتک، جرالدال (1392). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی؛ ترجمه محمد پاک سرشت، تهران: انتشارات سمت.
- مصباح یزدی، محمد تقی (1394). فلسفه اخلاق؛ قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- مطهری، مرتضی (1388). عدل الهی؛ تهران: انتشارات صدرا.
- -----، مرتضی (بیتا). اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ ج 7و5، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- ملکیان، مصطفی (1379). تاریخ فلسفه غرب (مجموعه درسهای استاد ملکیان). پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- مهدوی، محمد صادق و مبارکی محمد (1385). تحلیل نظریه کنش ارتباطی هابرماس. فصلنامه علمی−پژوهشی علوم اجتماعی، سال دوم، شماره هشتم.
- میری، سیدسعید، همتی، محمدعلی (1397). رویکردی تطبیقی به خواستگاه مسئله شرور با محوریت درد و رنج از دیدگاه تورات و انجیل و قرآن. فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن کلام اسلامی حوزه، 6(21)، 88-71.
- نصری، عبدالله (1363). سیمای کامل از دیدگاه مکاتب. تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی.
- نقیبزاده، عبدالحسین (1387). نگاهی به نگرشهای فلسفی سده بیستم؛ تهران: انتشارات طهوری.
- نوروزی، ابوذر و برنجکار (1393). بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه لایب نیتز و ملاصدرا. جستارهای فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3 (2)، 89−
- وحیدی، معصومه، دهباشی، مهدی، و شانظری جعفر (1393). مقایسه راه حل مسله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی. فصلنامه معرفت کلامی، سال چهارم، ش2، 119-95.
- BarnabasObiora, Idoko (2020). A Moral Resolution to the problem of Evil. Nnamdi Azikiwe Journal of Philosophy, 12 (1), 54-66.
- Beverley, C (2013). Feminism and the problem of evil in: The Blackwell companion to the problem of evil, first Edition. Edited by justin p. McBrayer and Daniel Howard -snyder, wiley-Blackwell, 326-339.
- Cherniss,Harold (1954).”the sources of eevil according to plato”,American philosophical society, vol. 98,No. 1,pp. 23-30.
- H. J (1964).”Evil in plato”, Fritz -peter Hager: Die Vernunft und das problem des bosen im Rahmen der Platonischen Ethik und Metaphysik, the classical review ,volum 14,Issue 03.
- Haas, J, Vogt. , & m (2022). Good and Evil in Recent Discussions - Good and Evil in Virtue Ethics. Zeitschrift fur Ethik Und Moralphilosophie. volume5, 83–88. https:// dio. org/10. 1007/s42048-022-00122-1.
- Hick, John (2010). Evil and The God of love, macmilan, palgrave.
- Kant, Immanuel (2002). Groundwork for the Metaphysics of Morals. Edited and translated by Allen W. Wood. New Haven and London: Yale University Press.
- Mcbrayer, justin p. (2013). counterpart and appreciation theodiciies:,in the blak well compantion to the problem of evill,first edition. edited by justin p. mcbrayer and Daniel howard -snyder,wiley -blackwell. 192-204. doi:10. 1002/9781118608005.
- Murray, Michael (2005). "Leibniz on the problem of Evil", in Stanford Encyclopedia of philosophy, available: http://plato. stanford.
- PiaLara, M (2001). A postmetaphysical theory of Reflective judgment, in rethinking Evil, contemporary perspective. Edited by maria pia lara, university of California press, pp. 225-239.
- Pinnok, C (2003). The Metaphysics of Love. Bentall Lectures in theology. p. 131-134.
- Shats, David (2013). on constructing a jewish theodicy”, the,in: the blackwell companion to the problem of Evil first edition. edited by Gustin p. mc brayer and Daniel howard -snyder wiley -blackwell,pp. 309.
- Swinburne, Richard (1996). "Theodicy, our well-being, and God's rights,"International Journal for the Philosophy of Religion, 38:1/3.
- Swinburne, Richard (1998). Providence and the Problem of Evil, Oxford: Clarendon.
- Swinburne, Richard (2003). Providence and the problem of evil, Oxford: Clarendon press, Oxford University.
|