تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,611,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,233,607 |
شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاههای کشور | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 19، شماره 47، فروردین 1403، صفحه 67-90 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.9587.2810 | ||
نویسندگان | ||
علی شریعت نژاد* 1؛ عبدالله ساعدی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
2استادیار، دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: باتوجه به فرهنگ حاکم بر جامعه که فرهنگ ایرانی اسلامی است، تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی بهعنوان یک رویکرد مبتنی بر اصول دینی_اسلامی، در دانشگاهها میتواند یک راهکار قابل توجه برای ارتقاء فرهنگ اسلامی و ترویج ارزشهای دینی باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاههای کشور انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرة پژوهشهای توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر مدیران آموزش عالی و اساتید دانشگاه میباشند که 25 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع نظری دادهها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از روش روایی محتوایی و نظری و پایایی درون کدگذار میان کدگذار و در بخش کمی با روش روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون سنجیده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری با بهرهگیری از نرم افزار اطلستی و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی استفاده شد. یافتهها: پژوهش نشان داد که سیاستگذاری معاونت آموزشی وزارتین بر مبنای تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی با درجه مرکزیت 89/18، مهمترین عامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاههای کشور میتواند باشد. همچنین برنامهریزی مدون و دقیق دانشگاه برای پیادهسازی برنامه تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی با درجه مرکزیت 59/18، قراردادن آیتم تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در آیین نامه ارتقاء با درجه مرکزیت 38/18، تولید محتوای اسلامی روزآمد و جذاب مرتبط با هر رشته با درجه مرکزیت 78/17 و اعطای پایه تشویقی فرهنگی به اساتید با محوریت جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی با درجه مرکزیت 77/17 به ترتیب از مهمترینترین عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ موفقیت در تدریس؛ تدریس با جهتگیری الهی؛ فرهنگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |