- اسکات، ویلیام (1391)، تئوری حسابداری مالی، ترجمه: علی پارسائیان. انشارات ترمه، تهران.
- اکبری، حسین (1396)، «رابطۀ مصرف رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، 7 (3)، ص1−
- امین، سیدحسین (1384)، «نقش شعر کلاسیک فارسی بر هویت ملی»، ادبیات و زبانها، (94)، ص8−
- بشریه، حسین (1381)، عقل در سیاست، تهران: مؤسسه پژوهش نگاه معاصر.
- برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391).
- پرنوره، علی و حمید هوشنگی (1398)، «بررسی ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺑﻌﺪ دﯾﻨﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ، راﻫﺒﺮدﻫﺎ و راﻫﮑﺎرﻫﺎ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ، 20 (3)، ص17−
- حسنیفر، عبد الرحمان و مجید عباسزاده مرزبالی (1399)، «مؤلفههای شکلدهندۀ هویت ملی ایران در فرایند تاریخی»، فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی، 11 (5)، ص31−
- حمیدی، سمیه (1397)، واکاوی سویههای هویتی در کتاب درسی (تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی)، سومین همایش ملی زبان، ادبیات و بازشناسی مشاهیر و مفاخر، دانشگاه پیام نور تربت حیدریه.
- خامنهای، سیدعلی (1388)، سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان سمنان در تاریخ 18/8/85، در اداره کل امور فرهنگی ایرانیان.
- داودی، محمد (1399)، «تبیین مبانی دینشناختی تربیت دینی و دلالتهای آن»، فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 15 (34)، ص136−
- داوی اردکانی، رضا (1386)، «ایرانیان سرچشمه خودآگاهی غرب»، روزنامه هم میهن، 2/4/1386.
- رجایی، فرهنگ (1382)، «مشکله هویت ایرانیان امروز»، نشر نی، تهران.
- رﻫﺒﺮ ﻗﺎﺿﯽ، محمودرضا؛ عباس ﺣﺎﺗﻤﯽ و امین ﻋﺒﺎﺳﯽ (1397)، «راﺑﻄﻪ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺠﺎزی و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﻮﯾﺖﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ (ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ، ﻣﻠﯽ و ﻣﺪرن)»، ﻣﺠﻠﺲ و راﻫﺒﺮد، 25 (95)، ص33−
- زاوﯾﻪ، سعید و سیده مهدیه ﻋﺰﯾﺰی (1392)، «ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ و دﯾﻨﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎبﻫﺎی اول و دوم دﺑﺴﺘﺎن»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ، (4)، ص140−
- سلیماننژاد، محمد، محسن نیازی، الهام شفایی مقدم و علی فرهادیان (1401)، «طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی در ایران»، فصلنامۀ جامعهپژوهی فرهنگی، 13 (1)، ص57−
- شارعپور، محمود (1394)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- شمشیری، بابک (1387)، درآمدی بر هویت ملی، چاپ اول، شیراز: انتشارات نوید شیراز.
- ﺷﯿﺨﺎوﻧﺪی، داور (1380)، ﺗﮑﻮﯾﻦ و ﺗﻨﻔﯿﺬ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ، ج2، ﺗﻬﺮان: ﻣﺮﮐﺰ ﺑﺎﺳﺘﺎنﺷﻨﺎﺳﯽ اﺳﻼم و اﯾﺮان.
- صانعیمهر، زهره و پری رزمآزما (1399)، «تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8 (15)، ص241−
- صیدخانی، مریم؛ یارمحمد قاسمی و فاطمه هواسبیگی (1399)، «بازنمایی مؤلفههای هویت ملی بعد ایرانیت و اسلامیت در کتاب های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم دوره آموزش ابتدایی»، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 8 (16)، ص301−
- عبادی، فاطمه؛ مرتضی منادی، ملوک خادمی و علیرضا کیامنش (1397)، «تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، (34) 135، ص101−
- فکوهی، ناصر (1381)، «شکلگیری هویتی و الگوهای محلی و ملی و جهانی (مطالعه موردی لرستان)»، مجله جامعهشناسی ایران، (4)، ص127−
- ﻓﯿﺎض، ایراندخت و فریبا اﯾﻤﺎن ﻗﻮﺷﭽﯽ (1389)، «ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ در ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ ﺗﺎرﯾﺦ و ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺗﺠﺮﺑﯽ و رﯾﺎﺿﯽ ﻓﯿﺰﯾﮏ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1388−1389»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، 6 (17)، ص29−
- فولادیان، مجید؛ حسن رضایی بحر آبادی و محسن سوهانیان حقیقی (1399)، «بررسی تحولات هویت جوانان ایرانی (1353−1394)»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگ−ارتباطات، 21 (49)، ص147−
- قنبری برزیان، علی و رضا همتی (1394)، «هویت دینی در جامعه ایرانی، مرور نظامند مطالعات انجام شده (1380−1392)»، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، 26 (59)، ص117−
- گوتکف جرالد ال (1387)، مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت.
- گیدنز، آنتونی (1397)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- محمدی، مهدی؛ فرشته صفری و رضا جعفری هرندی (1397)، «جایگاه هویت ملی در کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران»، پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 8 (17)، ص1−
- مرادی، فاطمه؛ زهرا حمیدی و نسرین داوودنیا (1399)، «بررسی و تحلیل مؤلفههای فرهنگ ایرانی−اسلامی در کتب فارسی خوانداری پایههای اول تا ششم ابتدایی»، پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 4 (2)، ص78−
- معروفی، یحیی و صادق پناهی توانا (1392)، «کتابهای ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مؤلفههای هویت ملی (دیدگاه دبیران)»، فصلنامه مطالعات ملی، 14 (55)، ص107−
- ﻣﻌﺮوﻓﯽ، یحیی و صادق ﭘﻨﺎﻫﯽﺗﻮاﻧﺎ (1393)، «ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ−ﻣﺬﻫﺒﯽ در ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎبﻫﺎی ادﺑﯿﺎت ﻓﺎرﺳﯽ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ، 120، ص83−
- مقصودی، مجتبی و سیمین حاجیپور (1395)، «تحلیل توسعه سیاسی در ایران از منظر الگوی هویتی»، فصلنامه مطالعات ملی، 68 (4)، ص19−
- مهرمحمدی، غلامرضا (1394)، روش تحلیل تحتوا (راهنمای عملی تحقیق)، انتشارت دانش نگار، تهران.
- ﻧﺠﺎر ﻧﻬﺎوﻧﺪی، مریم و مژده ﻗﺮﺑﺎﻧﻌﻠﯽزاده (1393)، «ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ در ﮐﺘﺐ درﺳﯽ (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ)»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، 29، ص79−
- ﻫﺎﺷﻤﯽ، سیدضیا و مژده ﻗﺮﺑﺎﻧﻌﻠﯽزاده (1393)، «ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﯽ در ﮐﺘﺐ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ، 15 (4)، ص49−
- Habib Q. M; Saeeda, S. (2019). Discursive Construction of Pakistan's National Identity through Curriculum Textbook Discourses in a Pakistani School in Dubai, the United Arab Emirates. British Educational Research Journal. 45 (2), 275−
- Huth, K., Brown, R. & Usher, W. (2021). The use of story to teach religious education in the early years of primary school: a systematic review of the literature. j. educ. (69), 253–272.
- Koross, R. (2012). National identity and unity in Kiswahili textbooks for secondary school students in Kenya: A content analysis. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 3(4), 544−
- Shnirelman, V. A. (2011). From social classes to ethnicities: Ethnocentric views in history textbooks in post−Soviet Russia. Journal of Eurasian Studies, 2(2), 125−
- Spieberger, S., Ungersböck, M. (2005), National Identity, Internationale Betriebswirtschaft, International Identity Seminar.
- Unstad, L. & Fjørtoft. H. (2021). Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading, British Journal of Religious Education, 43(4), 434−442.
|