- احمدی میلاسی، حسن و ایراندخت فیاض (1394)، کسب صلاحیتهای معلمی در ایران، آلمان و ژاپن، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی.
- آقازاده، احمد (1383)، آموزشوپرورش در کشورهای پیشرفته صنعتی تهران: انتشارات روان.
- احمدی، آمنه؛ محمود مهر محمدی، نعمت اله موسیپور، بهمن مشفق آرائی، فرشته آل حسینی، غلامحسین حسینزاده یوسفی، فاطمه زهرا احمدی، خدیجه صفرنواده، نگار الهامیان، مژگان سلیمانیآقچای و منصوره مهدوی هزاره (1394)، راهنمای عملی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور(1)، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
- اسلامیه، فاطمه و امیرحسین محمدداوودی (1393)، «ارزیابی سطح صلاحیتها و مهارتهای حرفهای مدیران مدارس ابتدایی و رابطه آن با تعهد و دلبستگی شغلی معلمان»، آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 7 (27)، ص103−
- اسماعیلینسب، مریم (1383)، «بررسی روایتهای زندگی افراد افسرده و مضطرب و سالم»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- اکبری، علی (1390)، «بررسی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان ارومیه با صلاحیتهای حرفهای آنان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران.
- انگوتی گلنگدری، سمانه (1392)، «بررسی مقایسۀ صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی از دیدگاه شرکای برنامۀ درسی شهرستانهای استان تهران»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء تهران.
- بابایی دارانی، عباس؛ مهری دارایی و سعید فرحبخش (1399)، «برازش مدل صلاحیتهای حرفهای هانتلی در بین آموزگاران استان اصفهان»، مدیریت فرهنگی، 13 (47)، ص83−
- بیانی، فاطمه (1378)، «منابع قدرت معلم (مدیریت کلاس در مطالعه تطبیقی با نظام مدیریت سازمانی)»، مجله رشد معلم، شماره 148، ص22−
- بیرامی (1389)، «مقایسۀ سبکهای هویت، انواع هویت در دانشجویان دختر و پسر»، پژوهشهای نوین روانشناختی، 20 (5)، ص21−
- چریل لین اسپالدینگ (1390)، انگیزش در کلاس درس، مترجمین: اسماعیل بیابانگرد و محمدرضا نائینیان.
- دهقان مروستی، ساناز؛ ولی اله فرزاد و ربابه نوری قاسم آبادی (1400)، «توسعه دانش حرفهای معلمان با هدف ارضای نیازهای روانشناختی دانشآموزان: مؤلفههای درگیری تحصیلی و ادراک کنترل زمان»، مشاوره شغلی و سازمانی، 13 (47)، ص129−
- رضایی، منیره (1393)، «بررسی ویژگیها معلم توانمند، تهیه و اعتباربخشی ابزاری برای سنجش این ویژگیها و ترسیم نیمرخ توانمندی معلمان در دوره ابتدایی»، پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
- رضاییان، علی و اسداله گنجعلی (1388)، «رویکرد چندسطحی و کاربرد آن در نظریهپردازی سازمان»، اندیشه مدیریت راهبردی، 3 (2)، ص5−
- رنجبر، هادی؛ علیاکبر حقدوست، مهوش صلصالی، علیرضا خوشدل، نسیم بهرامی و محمدعلی سلیمانی (1391)، «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10 (3)، ص238−
- رئیسی، پوران؛ روح ا.. کلهر و محمد ازمل (1388)، «همبستگی هوش هیجانی با مهارتهای ارتباطی مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 13 (4)، ص57−
- رئوف، علی (1383)، «معلمان برزیگران ترویج علم»، رهیافت، 23 (25).
- زجاجی، ندا؛ حسین خنیفر، تقی آقاحسینی و حمیدرضا یزدانی (1397)، «شناسایی و تبیین شایستگیهای پایه و الزامات توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان»، ص149−
- سپهوند، رضا و علی شریعتنژاد (1393)، «بررسی تأثیر شایستگیهای مدیریتی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاههای خرمآباد»، فصلنامه مدیریت فرهنگسازمانی، دورۀ12، شماره 3، ص505−
- سلیمانی، نادر؛ حمید شفیعزاده و سمیه شوریابی (1393)، «بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای حرفهای معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار»، رهبری و مدیریت آموزشی، 27(8)، ص83−
- سیف، علیاکبر (1395)، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
- شعبانی، زهرا (1395)، طراحی و اعتبارسنجی مقولههای اخلاق حرفهای معلمین در تربیت رسمی و عمومی بر اساس تجارب جهانی و اسناد تحولی ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش وسازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشوپرورش.
- شکرکن، حسین؛ بهمن نجاریان، مرتضی امیدیان و جمال حقیقی (1380)، «بررسی و مقایسه انواع هویت در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 8 (2−1)، ص73−
- کولین، جی. اسمیت و لاسمیت، روبرت (1375)، مدیریت مؤثر در کلاس درس، ترجمه زهرا صباغیان، تهران: مؤسسه نشر وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
- صادقیفر، جعفر (1386)، ارزش فردی و تعهد سازمانی، نشر: نوید شیراز، چاپ اول.
- طباطبایی، محمدحسین (١٣٧۴)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همـدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- عبدالهی، بیژن؛ عطیه دادجوی توکلی و غلامعلی یوسلیانی (1393)، «شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش»، نوآوریهای آموزشی، 13 (49)، ص25−
- فکرت، اسما و همکاران (1391)، «رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان بهرهوری ادارات تربیت بدنی استان کرمان»، فصلنامه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، شماره 2، ص1−
- قائمی، مهدی و فرشته بلندی (1394)، بررسی برنامه درسی دانشگاهها بر صلاحیت شغل معلمی شهرستان تربتحیدریه سال تحصیلی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار.
- قاسمی، نوشاد و فاطمه مختاری (1389)، «مقایسه کیفیت زندگی و سلامت روان در سالمندان ساکن/ غیر ساکن سرای سالمندان»، مجله سالمند، شماره 18، ص53−
- کهندل، مرضیه؛ مرتضی کرمی، محمدرضا آهنچیان و محمود مهرمحمدی (1397)، «بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعه حرفهای و هویت حرفهای معلم از منظر مناسبات قدرت»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، ۸ (۲)، ص۱۰۳−۱۲۲.
- مجلل چوبقلو، محمدعلی؛ سینا اسدزاده و مهتاب قربانی (1399)، «بررسی نقش دانش حرفهای معلمان در شناسایی دانشآموزان ناتوان در یادگیری»، مطالعات ناتوانی، 10 (1).
- ملایینژاد، اعظم (1391)، «صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجو معلمان دوره آموزش ابتدایی»، نوآوریهای آموزشی، 11 (44)، ص33−
- مومنی مهمویی، حسین؛ مرتضی کرمی و مریمسادات سیدشریفی کاخکی (1390)، «تأثیر الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان نسبت به کتاب درسی علوم تجربی در دوره ابتدایی»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 11 (40)، ص93−
- مهرمحمدی، محمود (۱۳۷۹)، بازاندیشی فرایند یاددهی−یادگیری و تربیتمعلم، تهران: انتشارات مدرسه.
- نیکنامی، مصطفی و فریبا کریمی (1388)، «صلاحیتهای حرفهای آموزش عمومی و ارائۀ چارچوب ادراکی مناسب»، مجلۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، شمارۀ 23، ص1−
- وزارت آموزشوپرورش (1391)، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی آموزشوپرورش.
- وزارت آموزشوپرورش (1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، تهران: وزارت آموزشوپرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزشوپرورش.
- وزارت آموزشوپرورش (1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی، تهران: وزارت آموزشوپرورش؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزشوپرورش.
- Akar, H. & Yildirim, A. (2004). Learners' metaphorical images about classroom management in a social constructivist learning environment. Presented at the AERA Conference, San Dieg.
- Bennett, R. E. (2011). Formative assessment: A critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25.
- Berry, R. S. Y. (2014). Assessment for learning in Hong Kong: Conceptions, issues and implications. In Asia’s high performing education systems. The case of Hong Kongm , pp. 255-273.
- Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining twenty-first century skills. In Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 17-66). Springer, Dordrecht.
- Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and teacher education, 20(3), 277-289.
- Creswell, J.W. and Miller, D.L. (2000) Determining Validity in qualitative inquiry. Theory In to Practice, 39 (3), 124-130
- Chen, C.S. (2002). Self- regulated learning strategies and achivement in an introduction to information systems course. Information Technology, Learning, and Performance Journal. 20 (1), PP 11-24.
- European Commission (2010). Teachers’ Professional Development: Europe in international comparison, a secondary analysis based on the TALIS dataset. Ed.: JaapScheerens. Luxembourg.
- Fauth, B., Decristan, J., Decker, A-T., Buttner, G., Hardy, I, Klieme, E., & Kunter, M. (2019). The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teaching and Teacher Education, 86, 82-92.
- Fraser B. J.& Walberge.(1991). EducationEnvironments:evaluationantecedent and Oxford: Program Press.
- Fullan, M., Hill, P., & Crevola,C. (2006). Breakthrough. Corwin Press.
- Gall, M. D., Renchler, R. S. et al. (1985). Effective staff development for teachers: A research-based model (ERIC). College of Education, University of Oregon.
- Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
- Ilanlou, M. & Zand, M. (2011). Professional competencies of teachers and qualitative evaluation. Social and behaviotral sciences, 29, 1143-1150
- Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and teacher education, 21(2), 157-176.
- Kuivila, H-M., Mikkonen, K., Sjogren, T., Koivula, M., Koskiaki, M., Mannisto, M., & Kaariainen, M. (2020).Health science student teachers' perceptions of teacher ompetence: qualitative study. Nurse Education.Today, 84, 20-34.
- Kyriacou,C and sutcliff,J (1978)Teacher stress:prevalence sources and symptoms,british journal of educational psychology, 29(4):59-167.
- Lee, K. (2014). Competency-Based Curriculum and Curriculum Autonomy in the Republic of Korea. IBE Working Papers on Curriculum Issues 12. UNESCO International Bureau of Education
- Losey, M. R. (1999). Mastering the competencies of HR management. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 38(2), 99-102.
- Lotunani, A., Idrus, M. S., Afnan, E., & Setiawan, M. (2014). The Effect of Competence on Commitment, Performance and Satisfaction with Reward as a Moderating Variable (A Study on Designing Work plans in Kendari City Government, Southeast Sulawesi). International Journal of Business and Management Invention, 3(2), 18-25.
- Maba, W., Perdata, I. B. K., Astawa, I. N., & Mantra, I. B. N. (2018). Conducting assessment instrument models for teacher competence, teacher welfare as an effort to enhance education quality. International Research Journal of Management, IT and Social Sciences, 5(3), 46-52.
- McLean, M., Cilliers, F., & Van Wyk, J. M. (2008). Faculty development: Yesterday, today and tomorrow. Medical Teacher, 26(30), 555–584.
- Mena, J., Hennissen, P., & Loughran, J. (2017). Developing pre-service teachers' professional knowledge of teaching: The influence of mentoring. Teaching and teacher education, 66, 47-59.
- Mercer, S., & Gregersen, T. (2020). Teacher Wellbeing (Oxford Handbooks for Languag
- Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of applied psychology, 78(4), 538.
- Nijveldt, M., Beijaard, D., Brekelmans, M., Verloop, N., & Wubbels, T. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgement process. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 89-102.
- Pedder, D. (2006). Organizational conditions that foster successful classroom promotion of learning how to learn. Research Papers in Education, (2), 21. 20-171.
- Perez-Foguet, A., Lazzarini, B., Gine, R., Velo, E., Boni, A., Sierra, M., ... & Trimingham, R. (2017).
- Preeti, R. (2011). "Effect of Psychological Empowerment on Commitment of Employees an Empirical Study", 2nd International Conference on Humanities, Historical and Social Sciences Pied, 143-147.
- Rahayu, S., Ulfatin, N., Wiyono, B. B., Imron, A., & Wajdi, M. B. N. (2018). The professional competency teachers mediate the influence of teacher innovation and emotional intelligence on school security. Journal of Social Studies Education Research, 9(2), 210-227.
- Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers' uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126 .
- Rothwell, W. & Rich, W. (2004), Mapping your future: Putting new competencies to work for you. Alexandria, 58(5): 94-98.
- Steiner, L., & Hassel, E. A. (2011). Using Competencies to Improve School Turnaround Principal Success. Public Impact
- Shukla, S. (2014). Teaching competency, professional commitment and job satisfaction-a study of primary school teachers. Journal of Research & Method in Education, 4(3), 44-64.
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.
- Sorensen, J.B. (2002), ”The strength of corporate culture and the reliability of firm performance”, Administrative Science Quarterly, Vol. 47 No. 1, pp. 7091
- Spencer, L. M. & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley & Sons.
- Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. Paris: International Institute for Educational Planning
- Zhang, Yiyuan. (2006). Researches on the competency of the teachers in the higher vocational colleges; China Market, 9, 66-68.
|