تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,831 |
تربیت اسلامی؛ فرایند پژوهش و پیش فرض های آن | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 46، دی 1402، صفحه 83-102 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.9010.2686 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا جهانگیری* | ||
دانشجوی دکترا، سایر، حوزه علمیه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
دغدغهی دینیسازی علوم انسانی، ایجاب میکند در هر یک از آنها شاخصههایی عینی، برای اسلامیسازی ارائه شود. علم تربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان توجه به فرایند کلان پژوهش، مهمترین عامل در اسلامیسازی این علم به نظر رسید چرا که به وسیلهی آن نه تنها تبیین نسبتِ علمیبودن و دینیبودن تربیت اسلامی ممکن میشد بلکه پاسخگویی به مسائلی، همچون رابطهی وحی، عقل و تجربه، جایگاه کارآمدی و رابطهی عناصر تربیتی با یکدیگر نیز، ممکن میشد. در مقالهی پیشرو فرایند پژوهش در تربیت اسلامی و پیشفرضهای آن بر اساس ملاکهای فلسفی و وحیانیِ علم به روش ترکیب نظریات مورد واکاوی قرار گرفت و روشن شد که فرایند آن متشکل از دو مرحلهی نظریهپردازی و ارزیابی نظریه است. نظریهپردازی، در گام اول ناظر به اهداف تربیتی بوده و پس از بررسی مبانی، اصول و سایر عناصر تربیتی به نظریهپردازی در رابطه با مسایل تربیتی ختم میشود. علمی بودن این نظریات در گرو واقعنمایی، تفاهمپذیری، تعمیمپذیری و انسجام است و دینی بودن آنها در گرو احراز استناد آنها به وحی. از همین رو تکیه به وحی به عنوان تنها منبع دستیابی به اهداف تربیتی در اولین گام پژوهش، به عنوان اصلیترین عامل دینیسازی این علم بهشمار رفته و تکیه بر اهداف تربیتی وحیانی در بررسی مبانی و سایر عناصر تربیتی با کمک عقل و تجربه تضمین کنندهی این امر نسبت به سایر اجزای تربیت اسلامی بهشمار میرود. با توجه به این نکات معیارهای استناد، کارآمدی و انسجام درونی و بیرونی را به عنوان معیارهای ارزیابی نظریات در تربیت اسلامی معرفی کردیم. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامی؛ معیار اسلامیبودن نظریهها؛ ویژگیهای علمی؛ نظریهسازی؛ معیار ارزیابی نظریهها؛ روش دستیابی به عناصر تربیتی؛ روش پژوهش در تربیت اسلامی | ||
مراجع | ||
43.وکیلی، محمدحسن (1399)، علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی، چ2، مشهد: مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |