تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 286 |
تعداد مقالات | 2,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,554,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,182,298 |
انسانشناسی دینی و جایگاه آن در دانش انسانشناسی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
دوره 15، شماره 30، مهر 1402، صفحه 261-282 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2023.9453.1908 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین بنائی* 1؛ علی حمیدی زاده2؛ سیدمحمدحسین هاشمیان3؛ حسن زارعی متین4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت راهبردی، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایران | ||
4استاد، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه «انسانشناسی» واژهای بسیار پربسامد و با معانی متعدد در متون علوم اجتماعی−انسانی بوده و با ترکیب با کلمات دیگر، عبارات متنوع و پردامنهای را میسازد که گاه با یکدیگر اشتراک لفظی، تدال معنایی یا همپوشانی مصداقی دارند. مثلاً، آنچه در فارسی برای عبارت religious anthropology معادل گرفته میشود، معمولاً مشترکی لفظی برای دو مفهوم متمایز انسانشناسیِ دینی و انسانشناسیِ دین است. دراین مقاله، نخست علت این دست تداخلات مفهومی آشکار و سپس به کمک روش طبقهبندی منطقی، اقسام «انسانشناسی دینی» معرفی و جایگاه هریک از آنها در دانش انسانشناسی مشخص میشود. البته برای این منظور ابتدا باید شاخههای متنوع درخت دانش انسانشناسی در یک انگاره منطقی ترسیم شود. این تحقیق از نوع توسعهای−کاربردی و روش آن توصیفی−تحلیلی است. دادهها به کمک روش کتابخانهای گردآوری و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع مقولهبندی، تجزیهوتحلیل و سرانجام در یک انگاره منطقی با معیار روششناختی طبقهبندی شدهاند. برمبنای نتایج این پژوهش، انسانشناسی دینی به هر چهار روش فلسفی، عرفانی، علمی و نقلی و البته با کاربردها و دامنههای متفاوت دسترسپذیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
انسانشناسی؛ انسانشناسی دینی؛ انسانشناسی دین؛ درخت دانش انسانشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |