تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,191 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,631 |
کاوش الگوی تربیت مدنی از دیدگاه ابونصرفارابی: یک مطالعه کیفی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 44، تیر 1402، صفحه 71-88 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.8823.2645 | ||
نویسندگان | ||
زهرا فتحی* 1؛ محمد مزیدی2؛ سعید بهشتی3؛ رحمت اله مرزوقی4؛ شهرزاد شاه سنی5 | ||
1دانشجوی دکترا، مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2دکترای تخصصی، دانشیار، مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز قم | ||
3دکترای تخصصی، استاد، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامۀ طباطبائی، تهران، ایران | ||
4دکترای تخصصی، استاد، برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
5دکترای تخصصی، استادیار، مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
تربیت مدنی بهعنوان یکی از کارکردهای مهم تعلیم و تربیت شناخته میشود، که لزوم آموزش و فراگیری آن مستلزم وجود الگوی تربیت مدنی است. یکی از نظریههای مهم در رابطه با تربیت مدنی مربوط به فارابی که فیلسوف ایرانی−اسلامی است. هدف پژوهش حاضر کاوش الگوی تربیت مدنی از دیدگاه فارابی میباشد. رویکرد پژوهش مطالعه کیفی و روش تحلیل محتوا است. کلیه منابع ترجمه شده ی دست اول و دوم مربوط به فارابی که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک در دسترس انتخاب شده بودند، مورد کاوش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش از روش تحلیل مضمون بهره گرفته شد. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون در قالب 50 مقوله، 34 مضمون پایه، 7 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر سازماندهی شد. نتایج پژوهش حاکی از این امر بود که بایستی موضوع تربیت مدنی و ابعاد آن که متناسب با فرهنگ و ارزشهای جامعه است را وارد سیستم آموزشی نمود. همچنین این پژوهش به معرفی برخی روشهای تعلیم مدنی فعال و مشارکتی و نحوه کاربرد آنها از دیدگاه فارابی پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تربیت مدنی؛ فارابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |