تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,940 |
ملاحظات تربیتی ناظر بر فیلم و انیمیشن کودک از دیدگاه رویکرد اسلامی عمل | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 46، دی 1402، صفحه 31-57 اصل مقاله (2.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.8181.2514 | ||
نویسندگان | ||
نرگس سادات سجادیه* 1؛ صدیقه سلطانینژاد2 | ||
1دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، استادیار دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران/دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی/ گروه تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
دوران کودکی از مهمترین دوران رشد فرد است. در این دوران که اوج تأثیرپذیری کودک از محیط اطراف است، انیمیشن به لحاظ جذابیت و درهم آمیختن تصویر و حرکت توجه کودک را به خود جلب میکند و تاثیر زیادی بر روح و روان وی خواهد داشت. با این وجودابعاد تربیتی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که بر اساس رویکرد اسلامی عمل چه ملاحظات تربیتی−روانشناختیای ناظر بر انیمیشن کودک میتوان داشت؟ روش استفاده شده استنتاج پیشرونده است، بدین صورت که از اهداف و اصول تربیت مطرح شده در رویکرد اسلامی عمل، ملاحظات تربیتی−روانشناختی فیلم و انیمیشن کودک به شکل ضمنی و در 5 دسته کلی استخراج شده است. برخی از این ملاحظات بدین قرارند: پرهیز از مضامین و موارد ضدتربیت چون خشونت] روابط جنسی و احساسات منفی، مواجهه گامبهگام و تعویقی با واقعیتهای حساسیت برانگیز، پرداخت تبیینی به ارزشها و طرح آنها در فضاسازی زندگی واقعی، پرهیز از اشباع اطلاعاتی، توجه به وضوح و تجسم ارزشی، تبعیت ساختار روایی از ساختارهای علی وخطی روایت، توجه به لایهمندی حوادث و موقعیتها، برجستهسازی موقعیتهای انتخاب و تصمیم، پرداخت فرایندی به زندگی و عملکرد شخصیتهای اصلی و تلاش در جهت تنوع هویتی عدم برتری آنها. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن؛ ملاحظات تربیتی؛ رویکرد اسلامی عمل؛ تربیت؛ کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 634 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |