تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,011,701 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,516,600 |
سنجش انتقادی فهم جان سرل از طبیعتگرایی زیستشناختی براساس حیث التفاتی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
دوره 29، شماره 115، تیر 1402، صفحه 43-57 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2023.8930.2377 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کاظمی زاده1؛ میرسعید موسوی کریمی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران | ||
چکیده | ||
جان سرل با صورتبندی نظریۀ طبیعتگرایی زیستشناختی میکوشد توضیحی قانعکننده برای رابطۀ بین حالتهای ذهنی و بدن (مغز) و حل و فصل مشکل کهن ذهن−بدن ارائه دهد. خاستگاه اصلی طبیعتگرایی زیستشناختی، نظریههای زیستشناسی و فیزیکی، بهویژه دو نظریۀ تکامل زیستی و اتمی ماده است؛ بنابر نظر سرل، حالتهای ذهنی همانند آگاهی و حیث التفاتی، بخشی از جهان طبیعی هستند و فرایندهای زیستشناختی مغز، یعنی فرایندهای سلولهای عصبی سبب ایجاد آگاهی و نیز حیث التفاتی میشوند. هدف این مقاله سنجش انتقادی مفهوم سرل از طبیعتگرایی زیستشناختی مبتنی بر موضوع مرتبط با «حیث التفاتی» است؛ ازاینرو نخست با توضیح نظریۀ طبیعتگرایی زیستشناختی سرل نشان داده میشود که مبانی اصلی این نظریه عبارتند از اینکه همۀ پدیدارهای ذهنی، مانند احساسات و عواطف، افکار و اندیشهها معلولِ فرایندهای فیزیکی و شیمیایی موجود در مغزند و نیز پدیدارهای ذهنی صرفاً ویژگیهای سطح بالاتر مغزند. سپس با بیان اشکالات این نظریه مشخص میشود که آیا برخورد با آنها (اشکالات) از موضعِ طبیعتگرایی زیستشناختی امکانپذیر است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
طبیعتگرایی؛ زیستشناختی؛ ذهن؛ مغز؛ آگاهی؛ حیث التفاتی؛ مادیانگاری؛ دوگانهانگاری | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 676 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |