تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,333 |
تبیین فلسفی نسبت میان حیا و حجاب و دلالتهای تربیتی آن در تربیت اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 45 - شماره پیاپی 56، مهر 1402، صفحه 29-55 اصل مقاله (1.96 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.8840.2650 | ||
نویسندگان | ||
فرشته ذوالفقاری1؛ علی ستاری* 2؛ مریم بناهان قمی3 | ||
1کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه آموزشی مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین فلسفی نسبت میان حیا و حجاب در تربیت اسلامی و ارائه دلالتهای تربیتی این رابطه است. پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی−تحلیلی انجام شد. ابتدا به شیوه توصیفی به بررسی مفهوم و جایگاه حیا و حجاب در متون تربیت اسلامی با بهرهگیری از آیات قرآن، احادیث و روایات مبادرت شد. سپس تحلیلها در ارتباط با نسبت میان حیا و حجاب به عمل آمد. نتایج نشان داد حیا در مقایسه با حجاب امری فطری، درونی و زیربنایی است. نسبت میان حیا و حجاب به شیوهای نمادین اینگونه است که حجاب لباس حیا بوده و امری بیرونی و روبنایی است. هر چند حفظ آن در جامعه اسلامی ارزش محسوب شده و واجب است. لذا بیدارساختن و زنده نگاه داشتن فطرت حیا مقدم بر توصیه صرف به حجاب است. نتیجه آنکه از منظر تربیت اسلامی، دستور مستقیم به رعایت حجاب بدون پرورش بعد فطری حیا که از دوران کودکی صورت میگیرد، نوعی شتابزدگی در تربیت به حساب میآید. برایناساس، پیشنهاد میشود در برنامهها و اقدامات تربیتی، توصیه به رعایت حجاب همراه با بیدار ساختن امر فطری حیا صورت گیرد و بدون پرورش فطرت حیا و بدون ملاحظه نقش مقدمهای حیا، اقدامات در خصوص توصیه به رعایت حجاب مؤثر نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ حیا؛ تربیت اسلامی؛ حجاب | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
* نهج البلاغه.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 803 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |