تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,770 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,839 |
تبیین اصول تربیت فلسفی براساس تلقی علامه طباطبایی از فلسفه | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 46، دی 1402، صفحه 7-30 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.8567.2587 | ||
نویسندگان | ||
حسین جعفریان1؛ اکبر رهنما* 2؛ محمد حسن میرزامحمدی2؛ رضا اکبریان3 | ||
1دکتری تخصصی، علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشیار، علوم تربیتی، علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
3استاد، فلسفه و کلام، علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تربیتِ فلسفی از ساحتهای مهم تربیت در دنیای معاصر میباشد؛ لکن از ظرفیت فلسفه اسلامی و آراء فیلسوفان مسلمان دراین عرصه تربیتی کمتر استفاده شده است و عموماً متأثر از فلسفههای غربی، اصول و روشهایی برای تربیت فلسفی نسل جوان و نوجوان تجویز میشود. تلقی علامه طباطبایی از فلسفه در میان فلاسفه مسلمان واجد ظرائف و ویژگیهای بدیعی است که در مجموع از ظرفیت خوبی برای تبیین اصول تربیت فلسفی برخوردار است. چیستی ویژگیهای فلسفه از نگاه علامه و در پی آن تبیین اهم اصول تربیت فلسفی مبتنی بر آن، دو سؤال اساسی این پژوهش را تشکیل میدهد. برای تبیین تلقی علامه از فلسفه از روش تحلیل مفهوم استفاده شده و برای به دست آوردن اصول تربیت فلسفی مبتنی بر آن از روش استنتاجی بهره گرفته شده است، ده اصل تربیتِ فلسفی منتج از این پژوهش شامل: حرکت به سمت تفاهم فکری با دیگران، حقیقتجویی و سنجش حقیقت و پندار، کلینگری، علتشناسی، خداشناسی، انسجامگرایی توحیدی، طرد روشهای غیریقینی در فلسفهورزی، حضور وجودشناسانه فلسفه در علوم، فلسفهورزی در اعتقادات و تطهیر نفس میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت فلسفی؛ فلسفه؛ علامه طباطبائی؛ اصول | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |