تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 283 |
تعداد مقالات | 2,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,125,851 |
واکاوی ابعاد تربیتیافتگی شخصیت مالک اشتر در نهجالبلاغه به مثابه یک حاکم و زمامدار الگو | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 45 - شماره پیاپی 56، مهر 1402، صفحه 7-28 اصل مقاله (1.96 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.8559.2591 | ||
نویسندگان | ||
زینب رستمی نسب دولت اباد* 1؛ مراد یاری دهنوی2؛ حمید رضا علوی3 | ||
1مربی دانشگاه جیرفت، مأمور به تحصیل در دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشجوی دکتری فلسفه و تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ایران | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ایران | ||
چکیده | ||
مالک اشتر یک شخصیت تربیتیافته براساس آموزههای تربیتی اسلام در نهجالبلاغه میباشد. تربیتیافتگی او باعث انتخابش بهعنوان یکی از حاکمان و زمامداران دوره امامت امام علیj شده است. ازاینرو هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای شخصیتی تربیتیافتگی ایشان در ابعاد مختلف (جسمانی، دینی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، عقلانی، عاطفی) میباشد. بدین منظور از روش پژوهش تحلیل مضمون و شبکه معانی استفاده شده است؛ طبق این روش، ابتدا گزارهها و مضامین ناظر به ابعاد شخصیت مالک اشتر از کتاب نهجالبلاغه و کتب تاریخی مرتبط، شناسایی، کدگذاری و سپس تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش، نشاندهنده شخصیت تربیتیافته مالک اشتر در ابعاد مختلف تربیتی، چون: برخورداری از سلامت و صلابت جسمانی، داشتن اعتقادات و باورهای معنوی، مقیّد به اعمال صالح و فضایل اخلاقی، ظلمستیزی و عدالت و تلاش برای وحدت و استواری حکومت، توجه به رفاه مادی مردم، عامل به تعاون و همکاری، اندیشهورزی، شناخت و بصیرت، عطوفت و مهربانی و اعتدال در امیال میباشد که این امر میتواند، الهامبخش چگونگی تربیت حاکمان و زمامداران شایسته در جامعه اسلامی−ایرانی ما باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نهجالبلاغه؛ تربیتیافتگی؛ مالک اشتر؛ الگو؛ زمامدار | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |