تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,177 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,615,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,236,794 |
بررسی تجارب معلمان دوره ابتدایی شهرستان مهاباد در باب تربیت دینی و عناصر آن | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 45 - شماره پیاپی 56، مهر 1402، صفحه 57-79 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2023.8862.2657 | ||
نویسندگان | ||
گلاله مولودپوری1؛ ادریس اسلامی* 2؛ کمال آفانی3 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، معلم در شهرستان مهاباد، مهاباد، ایران | ||
2دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، استادیار علوم تربیتی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران | ||
3دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، استادیار علوم تربیتی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف نوشتار حاضر، بررسی تجارب معلمان دوره ابتدایی شهرستان مهاباد در باب تربیت دینی و عناصر آن است. برای نیل به این هدف، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه پژوهش، همه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان مهاباد و روش انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند میباشد. تعداد افراد مصاحبهشونده 30 نفر و ابزار آن، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل تفسیری مبتنی بر الگوی اسمیت، فلور و لارکین استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که در مورد اهداف تربیت دینی، مضامین فراگیر شناخت خدا بهعنوان یکی از اصول دین، شناخت معاد بهعنوان یکی از اصول دین، شناخت نبوت بهعنوان یکی از اصول دین، شناخت و درک کلام خداوند، شناخت اخلاق دینی و راههای عمل به آن و شناخت فروع دین، در باب محتوای تربیت دینی دو مضمون فراگیر عدم رعایت اصول حاکم بر انتخاب محتوا و عدم رعایت اصول حاکم بر سازماندهی محتوا، در مورد روش تربیت دینی مضامین فراگیر تأکید بر روش فعال تدریس در آموزش مفاهیم دینی، تأکید بر روشهای نوین تدریس در آموزش مفاهیم دینی، توجه به آموزش عینی مفاهیم دینی و استفاده از تکنولوژیهای نوین در آموزش مفاهیم دینی، در مورد فعالیتهای یادگیری تربیت دینی مضامین فراگیر تأکید بر روشهای تعاملی و مشارکتی در فعالیتهای یادگیری مربوط به مفاهیم دینی، توجه به اصل فعالیت دانشآموز در فعالیتهای یادگیری، تأکید بر فناوری آموزشی در انجام فعالیتهای یادگیری و حمایت از جستجوی در منابع اطلاعاتی فرادرسی برای انجام فعالیتهای یادگیری و در باب شیوههای ارزشیابی تربیت دینی مضامین فراگیر سنجش مشاهدهای، ارزشیابی توصیفی، آزمونهای عملکردی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی کتبی شناسایی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب معلمان؛ تربیت دینی؛ عناصر تربیت دینی؛ دورۀ ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 705 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |