تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,804 |
تحول معنای علم از فائز به غالب و شکلگیری نظام آموزش عمومی جدید | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 29، فروردین 1402، صفحه 127-148 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2022.8584.1786 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر اسلامی تنها1؛ حسین رئیسی وانانی* 2 | ||
1دکترای تخصصی، استادیار، گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم قم، ایران | ||
2دانشجوی دکترا، سایر، گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
مدعای اصلی ما این است که در دوره معاصر ایران، معنای علم که در تجربه تاریخی مسلمانان همواره «علم فائز» بوده به «علم غالب» تغییر پیدا کرده است. مفهوم «علم» یکی از مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی است و تغییر در معنای آن در دوره معاصر ایران، سبب بهوجود آمدن تحولات فرهنگی عظیمی شده و بهدنبال خود ساختارهای جدیدی را نیز بهوجود آورده است. نظام آموزش عمومی کشور ازجمله این ساختارهای نوظهور است. نظام آموزش عمومی از ابتدای شکلگیری آن تاکنون همواره متأثر از معنای جدید علم بوده و براساساین، بهعنوان بزرگترین و اصلیترین منبع تولید معنای «علم غالب» در حال تبلیغ و ترویج این معنای از علم در سطح کشور است. دانشآموزان در ابتدای ورود به نظام آموزش عمومی کشور با معنای «علم غالب» آشنا میشوند و کسب این علم، به یکی از اولویتهای اصلی آنها تبدیل میشود. نظام آموزش عمومی کشور با ارجحیت دادن به علوم طبیعی و تجربی که قرابت بیشتری با معنای علم غالب دارند، دیگر علوم دینی را از مدار علم بودن خارج کرده و با تبلیغ و ترویج معنای علم غالب، بهعنوان سدی محکم، مانع از ارتباط برقرارکردن دانشآموزان با معنای تاریخی علم یا همان علم فائز شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول معنای علم؛ علم فائز؛ علم غالب؛ نظام آموزش عمومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |