تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,178 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,664,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,274,748 |
تبیین چرخه ظاهر و باطن در تربیت براساس اندیشه شهیدمطهری | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 44، تیر 1402، صفحه 89-104 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.8893.2663 | ||
نویسندگان | ||
شهرام رامشت1؛ میثم صداقت زاده* 2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس.تهران .ایران | ||
2استادیار گروه فرهنگ و تربیت، دانشگاه امام صادق(ع) (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
فرایند تکامل انسان و سیر شکوفایی استعدادهای او، حرکتی است که از یکجهت روبهسوی باطن و حقیقت هستی دارد و از جهت دیگر حقایق کسب شده را در ظاهر عالم آشکار میسازد. این پژوهش با هدف تبیین چرخه ظاهر و باطن در تربیت براساس اندیشه شهید مطهری صورت پذیرفته است. برای این منظور تمامی آثار مکتوب شهیدمطهری با روش تحلیلی توصیفی بدون نمونهگیری مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در اندیشه شهید مطهری نسبتهای «باطن؛ حقیقت ظاهر»، «ظاهر؛ نماد باطن» و «ظاهر؛ وسیله باطن» میان ظاهر و باطن برقرار است. ایشان فرایند تربیت را به یک معنا چرخهای میان ظهورات عملی متربی و باطن وی دانسته و از طرفی تربیت صحیح را حرکت به سمت باطن و از پوسته به مغر عنوان میکنند. لذا وظیفه مربیان در این نگاه، آشنایی کامل با این چرخه و تصمیمگیری برای اصلاح متربیان براساس آن است. چراکه برای رسیدن به باطن متربی راهی جز ظهورات باطن او در عمل وجود ندارد. همچنین مربی میتواند از این چرخه با تکرار عمل ظاهری صحیح و دریافت بازخورد آن، برای تثبیت و تقویت ملکات متربی استفاده کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ظاهر؛ باطن؛ تربیت؛ شهید مطهری | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 993 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 526 |