تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,835 |
تربیت اخلاقی فضیلتمند | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 17، شماره 41، مهر 1401، صفحه 1-14 اصل مقاله (808.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.8544.2581 | ||
نویسندگان | ||
محمد داودی1؛ سید رضی موسوی2؛ سعید صالحیان* 3 | ||
1عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
3دکترای فلسفه تعلیم و تربیت | ||
چکیده | ||
تربیت اخلاقی بهعنوان یکی از مهمترین ارکان یک نظام تربیتی، سهمی عمده در جهتگیری آن نظام دارد از این لحاظ منظری که ما بر مبنای آن مواجهه با مسائل اخلاقی را برمیگزینیم، بهصورت کاملاً تعیینکنندهای نظام تربیتی را برمیسازد. ازاینرو تربیت اخلاقی فقط یک زمینه و ساحت تربیتی مشخص و منفک نیست، بلکه به یک معنا، عمق و جوهرهی نظام تعلیم و تربیت را نشان میدهد. در این میان اخلاق فضیلتگرا بهعنوان بدیلی برای نظامهای اخلاقیِ عملمحور، میتواند چشمانداز متفاوتی را در فهم ما از مسائل اخلاقی رقم زند و بنیاد تربیت اخلاقی را نیز دستخوش تحول بنیادین گرداند. هدف از این مقاله واکاوی و صورتبندی این نقش در نظام تربیتی کلان است تا مشخص گردد که تربیت اخلاقی فضیلتمند میتواند چارچوبی متفاوت برای کلیت نظام تربیتی باشد. در این مقاله تلاش بر این است تا اولاً بهصورت فلسفی و نظر یک به اخلاق فضیلت در ارتباط با تأثیرگذاری بر نظام تربیتی پرداخته شود و از سوی دیگر تنها جنبه خاصی از این نظام مورد توجه نباشد، بلکه تأثیر اخلاق بر کلیت نظام تربیتی مورد بررسی قرار گیرد. مقاله نهایتاً با این رهیافت به پایان میرسد که: تربیت اخلاقی فضیلتمندانه در اساس نوعی نگرش متفاوت به ساحت تربیت اخلاقی را رقم خواهد زد، زیرا بسیاری از بنیانهای تربیت اخلاقی در نظام رسمی تربیتی بر پایه رویکردی قاعدهمدار و بیرونی استوار شده است که اجازه شکلگیری درونی شاکلههای اخلاقی را از متربیان سلب مینماید. در تربیت اخلاقی فضیلتمند، هدف از تربیت اخلاقی دنبال نمودن کمال اخلاقی در ابعاد مختلف زندگی متربیان خواهد بود و نه پرداختن صرف به انجام تکالیف از سوی آنها. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ فضیلتگرایی اخلاقی؛ تجربه زیباییشناسانه؛ اخلاق فاعل بنیاد؛ تربیت یادگیرندهمحور | ||
مراجع | ||
1. باتلی، هتر (1397)، فضیلت، بررسیهای اخلاقی و معرفت شناختی، ترجمه امیرحسین خداپرست، نشر کرگدن. 2. پالمر، مایکل (1388)، مسائل اخلاق، ترجمه علیرضا آل بویه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نشر سمت. 3. خداپرست، امیرحسین (1397)، باور دینی و فضیلت فکری، انتشارات هرمس. 4. زگزبسکی، لیندا (1396)، فضایل ذهن، تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاق معرفت، ترجمه امیرحسین خداپرست، نشر کرگدن. 5. مرداک، آیریس (1387)، سیطره خیر، ترجمه شیرین طالقانی، نشر شور خرد. 6. مسلین، کیت (1388)، درآمدی بر فلسفه ذهن، ترجمه مهدی ذاکری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. 7. نیکسن، جان (1398)، فضیلت دانشگاه، ترجمه امیرحسین خداپرست، نشر جهاد دانشگاهی. 8. ون روجن، مارک (1399)، فرااخلاق، ترجمه محمد زندی و مسلم قربان بابایی، نشر طه. 9. هینمن، لارنس (1398)، اخلاق، رویکردی کثرت گرایانه به نظریه اخلاق، ترجمه میثم غلامی و دیگران، نشر کرگدن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 831 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 849 |