تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,757 |
واکاوی الگوی اخلاق و سلوک مربی در قرآن | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 18، شماره 43، فروردین 1402، صفحه 99-117 اصل مقاله (1.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.8835.2648 | ||
نویسندگان | ||
مهری صادقیان1؛ محمدحسین حیدری* 2؛ رضاعلی نوروزی3 | ||
1علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیأت علمی/دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی الگوی اخلاق و سلوک مربی در قرآن بوده است. بدین منظور، آن دسته از آیات قرآن که در آنها یک موقعیت تربیتی وجود داشت، مورد واکاوی قرار گرفت؛ ضمناً برای درک صحیحتر مفاهیم قرآنی و سیاق آنها، به تفاسیر المیزان و فی ظلال القرآن نیز رجوع شد. در پژوهش حاضر، با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، ابتدا ۲0 مضمون اصلی اخلاق و سلوک مربی مرتبط با مبادی سهگانه فرایندمحور رشد اخلاقی فراگیر یعنی «شناختی، گرایشی، اراده و عمل» استخراج شد. در گام بعدی، مضمونهای اصلی بهدستآمده در قالب سه مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر دستهبندی گردید و درنهایت، شبکه مضامین و الگوی آنها تدوین شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مضمونهای استنتاج شده محور شناختی در مؤلفههای «کلام روشن و ابهامزدا برای روشنگری فراگیر» و «تبیین غایتهای حقیقی»، محور گرایشی در مؤلفههای «تبیین مقاصد و مطامع غیردنیوی مربی»، «همسانی مربی با فراگیر» و «دعوت توام با رأفت از جانب مربی» و محور اراده و عمل در مؤلفههای «پیشقدمی مربی در عمل» و «اجتناب از اجبار و اکتفا به تذکر» دارای بیشترین فراوانی بودند و لذا در شمار مهمترین مؤلفهها محسوب میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
مربی؛ اخلاق و سلوک؛ مبادی عمل اخلاقی؛ فراگیر | ||
مراجع | ||
قرآن کریم 1. احمدلو، مسلم و علی همت (1399)، «فرایند ایجاد انگیزش در تربیت اخلاقی از منظر قرآن کریم»، پایاننامه دکتری، جامعه المصطفی العالمیه. 2. استادی، رضا (۱۳۸۳)، آشنایی با تفاسیر، تهران: نشر قدس. 3. ایازی، محمدعلی (۱۳۸۱)، «اندیشههای اجتماعی در تفسیر المیزان»، بینات (مؤسسه معارف اسلامی امام رضاj)، ش ۳۴، ص73−85. 4. پور عمران، محبوبه؛ محمود حقبهجانب، سیده نسیبه فیروزه و اعظم قلی زاده (1395)، اخلاق مربی در تعلیموتربیت اسلامی، کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی. 5. جعفری، سید طالب حیدر و مجید طرقی (1398)، «وظایف مربّی تربیت اسلامی از منظر فقه اهلبیتb»، پایاننامه کارشناسی ارشد: جامعه المصطفی العالمیه. 6. حسینی میر صفی، فاطمه (1385)، «تفسیر فی ظلال القرآن و مباحث علوم قرآن»، بینات، ش 51، ص92−122. 7. حقی، احمد؛ مسعود صفاییمقدم؛ سید منصور مرعشی و علیمحمد حسین زاده (۱۳۹۷)، «بررسی رابطه میان نظر و عمل در تربیت اخلاقی بر اساس نظریه اعتبارات علامه طباطبایی»، تربیت اسلامی، ش ۲۷، ص۱۸۷−۲۰۹. 8. خسروی، زهره و خسرو باقری (۱۳۸۷)، «راهنمای درونی کردن ارزشهای اخلاقی از طریق برنامه درسی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ش 8، ص81−105. 9. سبحانی، جعفر (1387)، مربی نمونه، قم: بوستان کتاب. 10. شهریاری، روحالله و حسن نجفی (1398)، «صلاحیتهای حرفهای مربیان تربیت دینی: ارائه چارچوبی همسو با حکمت 147 نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، ش 45، ص195−222. 11. صحرایی اردکانی، کمال (۱۳۸۴)، «نقد و بررسی حدیث در تفسیر المیزان»، علوم حدیث، ش ۳۷ و ۳۸، ص198−222. 12. طاهری، سید صدرالدین (1392)، «جامعیت تفسیر المیزان»، سراج منیر، ش12. 13. طباطبایی، محمدحسین (1388)، تفسیر المیزان، 20 ج، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 14. طباطبائی، سید محمدحسین (1362)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: صدرا. 15. عابدی جعفری، حسن و همکاران (1390)، «تحلیل مضمون و شبکه مضامین»، اندیشه مدیریت راهبردی، ش 10، ص151−198. 16. عباسی، زهرا؛ رستم قشلاقی و محمدتقی اسماعیلپور (1396)، «ویژگیهای اخلاقی و رفتاری مربیان از منظر قرآن و روایات»، پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشگاه مازندران. 17. عمید، حسن (1375)، فرهنگ عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر. 18. قطب، ابراهیم حسین (1966)، تفسیر فی ظلال، 6 ج، ترجمه: مصطفی خرمدل، تهران: انتشارات احسان. 19. مطهری، مرتضی (1387)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، تهران: انتشارات صدرا. 20. میرزایی، خلیل (۱۳۹۵)، کیفی پژوهی پژوهش پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی، ج1 و ۲، تهران: فوژان. 21. نقیبزاده، میر عبدالحسین (۱۳۷۶)، نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش، تهران: طهوری. 22. Campbell, E. (2000), The Ethics teacher. Philadelphia: open University. Press.
23. Murray,Harry. Gillese, Eileen. Lennon, Madeline. Mercer, Paul. Robinson, Marilyn. (1996), Ethical. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |