تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,191 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,634 |
شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 18، اردیبهشت 1393، صفحه 7-29 اصل مقاله (452.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده الهام آقایی* 1؛ انسیه زاهدی2؛ جمیله علم الهدی3 | ||
1کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
این مقاله میکوشد شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم را شناسایی کرده، مؤلفههای کلیدی زیبایی و زیبانمایی را از آن استنباط و دلالتهای آن برای حیطه هدفگذاری برنامهریزی درسی را استخراج کند. در این پژوهش برای تأمین اهداف فوق از روش توصیفی- تحلیلی محتوای متن استفاده و سپس یافتههای تحقیق توسط صاحبنظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شدهاست. بر مبنای این پژوهش دلالتهای استخراج شده از شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه درسی در دو دسته قابل تقسیم هستند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. درک، باور و توجه به زیباییهای حق، کلام حق، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات حق؛ زیباییهای اعتقادی و عملکردی برای نورانی کردن درون و برون؛ تزیین زشتیها توسط شیطان؛ زشتیهای اعتقادی و عملکردی به عنوان عامل ظلمانی شدن درون و برون؛ 2. پرورش مهارتهای رضایتمندی از خالق زیباییها؛ لذت بردن از زیباییهای حق، کلام او، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات او؛ لذت بردن از زیباییهای اعتقادی و عملکردی؛ تنفر از زیباییهای کاذب اعتقادی و عملکردی ظلمتآفرین؛ تعامل عاطفی و معنوی با زیباییها؛ توانمندیهای مشاهده غیر عینی و غیر مادی (درک باطنی)؛ پرورش مهارتهای تولید مصنوعات زیبا؛ پرورش فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از رذایل اخلاقی. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه مفهومی؛ زیبایی؛ تربیت؛ برنامه درسی؛ قرآن کریم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,917 |