تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,189 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,699,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,302,261 |
واکاوی شاخصههای رویکرد معلمی در تربیت دینی دانشآموزان برای جامعه مهدوی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 17، شماره 41، مهر 1401، صفحه 49-62 اصل مقاله (887.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.8560.2585 | ||
نویسندگان | ||
مهتا مظفری1؛ زهرا یحیی زاده2؛ رضا معصومی نژاد* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجو کارشناسی دانشگاه فرهنگیان | ||
3مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر شناسایی مؤلفههای رویکرد معلمی در تربیت دینی دانشآموزان جهت آمادگی آنها برای جامعه مهدوی بود. رویکرد تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای متعارف بود. مشارکتکنندگان شامل معلمان شاغل در مدارس شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1401 بود که 14 نفر از آنان به صورت نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا مصاحبههای نیمه سازمان یافتهای از آنها صورت گرفت و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. برای اعتبارسنجی یافتهها از روش توصیف غنی دادهها و خود بازبینی محقق و برای تعیین پایایی دادهها از روش بررسی همزمان استفاده شد. یافتهها نشان داد که 7 مؤلفه هستیشناختی دینی (تضادناپذیری، ساختارشناسی پدیدهها، هنجارمحوری)، روایت گزینی (معنابخشی معنوی، شخصیتسازی دینی، مبانیسازی ظهور)، انسانشناسی دینی(توسعه معنوی، آینده پژوهی، تعلقپذیری باورها)، پژوهشگری دینی (گفتمانسازی مهدویت، نقادی، بسترشناسی)، مرجعیتشناسی (رهبریت، الگوسازی)، تلفیقپذیری ادیان (بحرانشناسی دین زیستی، اشتراک دینی)، هویتسازی منتظران (بهزیستی دینی، منش پروری، تفکرگرایی، خود تعیینگری) مضامین اصلی هستند که با 125 مضمون اولیه شرایط را برای تربیتپذیری مهدوی دانشآموزان فراهم میآورند. نتایج نشان داد که معلمان برای درک معنادار شخصیت مهدی (عج) توسط دانشآموزان، ضرورت دارد زمینه فعالیتهای کنشگرانه آنها را نسبت به شناخت اصل و مفهوم مهدویت در راستای هدایت درست رفتارهای فردی فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان؛ تربیت دینی؛ مهدویت؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
1. احمدخانی، سمیرا (1398)، «نقش معلم در پرورش یادگیرندگان»، آفاق علوم انسانی، 28، 47−66. 2. ادیب، یوسف؛ اسکندر فتحیآذر و اصغر ابراهیمی هرستانی (1393)، «ادراک دانشآموزان فارغ التحصیل سوم متوسطه نظری از مهدویت: پژوهشی پدیدارشناسانه»، تربیت اسلامی، (19)9، 7−26. 3. داوودی، محمد (1398)، نقش معلّم در تربیت دینى، چاپ نهم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 4. سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی (1396)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه. 5. سرمدی، محمدرضا (1392)، «نقش معلّم در زمینهسازی ظهور و تحقق جامعه مهدوی»، پژوهشهای مهدوی، (7)2، 51−75. 6. شایستهفرد، رحمت و عبدالله غلامی (1399)، «اخلاق حرفهای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی»، اخلاق، (38)16، 85−112. 7. شمشیری، بابک؛ علی شیروانی شیری و لیلا زارعی (1400)، «آسیبشناسی تعلیم و تربیت دینی در دانشآموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانشآموزان) ». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، (51)29، 265−283.8. عابدی، فاطمه؛ مرتضی منادی، ملوک خادمی اشکذری و علیرضا کیامنش (1397)، «واکاوی عوامل مؤثر بر تحققپذیری تربیت دینی دانشآموزان»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، (38)26، 145−169.9. ایمان، محمدتقی و محمودرضا نوشادی (1390)، «تحلیل محتوای کیفی»، فصلنامه پژوهش، (2)3، 15−44.10. Ahmad, A.(2017), Role of Teacher in Student’s Personality Development. Psychology and Behavioral Science International Journal, 2(2), 1−2. 11. Ahmad, S. S. & Tengku Kasim, T. S. A.(2017), Permasalahan dan cabaran Guru Pendidikan Islam (GPI) dalam membentuk personaliti dan akhlak pelajar: Satu analisis secara kritis. In M. N. Mohamad, M. R. Idris, F. Mat Zain, C. Khaegphong, A. Pattanapricawong, & N. A. R. Nik Abdul Ghani (Eds.), Proceedings of the International Conference on Islam, Development and Social Harmony in Soutthest Asia 2017 (pp. 1–15). 12. Conroy, J. C., Lundie, D., Davis, R. A., Baumfield, V., Barnes, L. P., Gallagher, T., & Wenell, K. J. (2015), Does religious education work? A multi−dimensional investigation. London: Bloomsbury. 13. Copley, T. (2008), Non−indoctrinatory religious education in secular cultures. Religious 14. Dewi, E. R. , & Alam, A.A.(2020), Transformation Model for Character Education of Student. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1228−1237. 15. Don, Y., & et al.(2021), Challenges for Using Organizational Climate Tools for Measuring Teacher Job Satisfaction. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(2), 465−475. 16. Elliott, G. , McCormick, J. , & Bhindi, N.(2019), A Social Cognitive Framework for Examining the Work of Catholic Religious Education Teachers in Australian High Schools. British Journal of Religious Education, 41(2), 134−144. 17. Ene, I. , & Iuliana, B.(2015), Religious Education and Teachers’ Role in Students Formation towards Social Integration. Procedia − Social and Behavioral Sciences, 180, 30−35. 18. Ezer, F. , & Aksut, S.(2021), “Opinions of Graduate Students of Social Studies Education about Qualitative Research Method”. International EducationStudies, 14(3), 15−32. 19. Hakyemez, C.(2020), Some Notes on the Mahdi Perception in Contemporary Shi'ism Cagdas Siilikte Mehdi Algısı Uzerine Bazı Notlar. Turkish Journal of Shiite Studies, 2(1), 7−16. 20. Hu, X. , & Cheng, S.(2021), Religious Orientation, Religious Involvement, and Religious Coping Predict University Students' Thinking Styles. British Journal of Religious Education, 43(4), 421−433. 21. Jafralie, S. , & Zaver, A.(2019), Teaching Religious Education: The Ethics and Religious Culture Program as Case Study. FIRE: Forum for International Research in Education, 5(1), 89−106. 22. Lubis, M. A., Wan Hassan, W. N. S. and Hamzah, M. I. (2017), Tahap pengetahuan dan kesediaan guru−guru Pendidikan Islam sekolah menengah di Selangor terhadap penggunaan multimedia dalam pengajaran. ASEAN Comparative Education Research Journal on Islam and Civilizat, 1(1), 1−13. 23. Maxwell, B. , & Hirsch, S.(2020), Dealing with Illiberal and Discriminatory Aspects of Faith in Religious Education: A Case Study of Quebec's Ethics and Religious Culture Curriculum. Journal of Beliefs & Values, 41(2), 162−178. 24. Minnaar−Kuiper, E. , & Bertram−Troost, G.(2020), Dutch Non−Affiliated Pre−Vocational Pupils, Their World View and Religious Education, British Journal of Religious Education, 42(1), 3−13. 25. Selcuk, M.(2018), Learning in encounter: Crossroads, Connections, Collaborations. Religious Education 113(3),233–243. 26. Shea, J. J.(2018). Adulthood, Morality and the Fully Human. Lantham: Lexington Books. 27. Sultmann, W. , Lamb, J. , Hall, D. , & Borg, G.(2021), Student Perceptions of a Trial Religious Education Curriculum: Establishing Baseline Data. Journal of Beliefs & Values, 42(2), 247−257. 28. Van Dijk−Groeneboer, M.(2020), Religious Education in (Post−)Pandemic Times; Becoming a Resilient Professional in a Teacher Academy. Religions, 11(11), 1−12. 29. Whitworth, L.(2020), Do I Know Enough to Teach RE? Responding to the Commission on Religious Education's Recommendation for Primary Initial Teacher Education. Journal of Religious Education, 68(3), 345−357.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806 |