تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,831 |
شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای ارزیابی عملکرد و بررسی رابطۀ آنها با بهرهوری شغلی معلمان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 17، شماره 41، مهر 1401، صفحه 31-48 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.7758.2446 | ||
نویسندگان | ||
حمید رکن الدینی قلعه دژ1؛ مژگان ضرغامی فرد* 2؛ حسین زینلی پور3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان | ||
2استادیارمدیریت رفتارسازمانی ، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
در عصر حاضر رعایت اخلاق حرفهای توسط مدیران منابع انسانی در حوزههای مختلف و از جمله در ارزیابی عملکرد، امری ضروری بوده و با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه در این زمینه منافع بلندمدت سازمان تأمین میشود. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای مورد توجه مدیران مدارس در ارزیابی از عملکرد معلمان و بررسی تأثیر آنها در بهرهوری شغلی معلمان میباشد. روش این پژوهش، آمیخته، راهبرد پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون بوده است. به این منظور 16 مصاحبه با مدیران باسابقه مدارس ناحیه1 بندرعباس انجام شد. با تحلیل محتوای مصاحبهها، مؤلفههای اخلاق حرفهای شامل کرامت انسانی، عدالت و انصاف، امانتداری و رازداری، حقیقتگرایی، توجه به رشد و تعالی، رعایت قوانین و مقررات، انتقادپذیری، تعهد و تخصص، صداقت و شفافیت برای ارزیابی از عملکرد معلمان شناسایی شد. مؤلفههای شناسایی شده و به سه دسته مؤلفههای اخلاقی مورد توجه در برخورد با معلمان، مؤلفههای اخلاقی فردی مدیر و مؤلفههای اخلاقی مورد نیاز در محیط مدرسه تقسیمبندی شد. در بخش کمّی پژوهش، دادهها با استفاده از دو پرسشنامه (پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش اخلاق حرفهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس و پرسشنامه بهرهوری هرسی و گلداسمیت برای سنجش میزان بهرهوری معلمان) جمع آوری شده است. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت. با تحلیلهای آماری در بخش کمی پژوهش، فرضیه اصلی این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین رعایت اخلاقحرفهای در ارزیابی معلمان و بهرهوری آنها وجود دارد. لذا میتوان گفت در راستای بهبود بهرهوری شغلی معلمان، مدیران مدراس باید مؤلفههای اخلاق حرفهای شناسایی شده در این پژوهش را در ارزیابی عملکرد معلمان مورد توجه قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ اخلاق حرفهای؛ بهرهوری شغلی؛ معلمان؛ مؤلفههای اخلاق حرفهای | ||
مراجع | ||
1. امیری، علی نقی؛ محمد همتی و مهدی مبینی (1389)، «اخلاق حرفهای ضرورتی برای سازمان»، نشریه معرفت اخلاقی، 1 (4)، ص137−159. 2. ایراننژاد پاریزی، مهدی؛ زین العابدین امینیسابق و وحید اسدپور (1393)، «نقش مدیریت مشارکتی در ارتقاء اخلاق حرفهای کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن»، فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت، 5 (1)، ص149−174. 3. پورعزت، علیاصغر و میریعقوب سیدرضایی (1396)، ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها (سمت). 4. دلاور، علی (1391)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات ویرایش. 5. دهقانمروستی، ساناز (1395)، «نقش مدیران آموزشی در ایجاد جوّ اخلاقی و حمایتهای اجتماعی و رابطه آن با عملکرد سازمانی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، (128)، ص101−122. 6. رهنورد، فرج اله و مجید خدابخشی (1390)، «مدل ساختاری بهبود بهرهوری کارکنان تولیدی»، مجله مدیریت دولتی (دانش مدیریت)، 3 (7)، ص81−94. 7. جهانیان، رمضان و داود رجبلو (1396)، «مقایسه میزان بالندگی و بهرهوری سازمانی، معلمان مدارس استثنایی و عادی استان البرز»، 32، ص63−84. 8. حدادیان، احمد؛ مرتضی بینش و زیبا نوروزی (1391)، «بررسی نگرش معلمان نسبت به نظام ارزیابی عملکرد کارکنان آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان گرمسار»، مجله مدیریت فرهنگی، 6 (16)، ص125−128. 9. حسنپور،اکبر و هومان مهدوی (1397)، «راهکارهای ارتقای ابعاد اخلاقی در نظام ارزیابی عملکرد کارکنان»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13 (3)، ص108−115. 10. خیاطمقدم، سعید و مهدیه طباطبایینسب (1395)، «مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11 (1)، ص127−136. 11. سرچهانی، زهرا؛ رحیم زارع، سیروس قنبری و عباس قلتاش (1397)، «آسیبشناسی نظام ارزیابی عملکرد مدیران مدارس»، دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 6 (2)، ص264−284. 12. سعادت، اسفندیار (1389)، مدیریت منابع انسانی، تهران: انتشارات سمت. 13. طاهری، شهنام (1389)، بهرهوری و تجزیه و تحلیل در سازمان، (چاپ جدید) تهران: نشر هستان. 14. طبسی، زکیه (1390)، «رابطۀ اخلاق حرفهای و اثربخشی مدیران مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد»، پایاننامه تحصیلی جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 15. عبداللهی، حسین و نرگس رئیسی (1397)، «ملاکهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه»، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3 (2)، ص1−12. 16. فتحالهی، افشین (1385)، «حفظ کارکنان توانمند راهبرد اصلی مدیران موفق»، نشریه همشهری، 15 (4177)، ص12. 17. قائدی، محمدرضا و علیرضا گلشنی (1395)، «روش تحلیل محتوا، از کمیگرایی تا کیفیگرایی»، نشریه روشها و مدلهای روانشناختی، 7 (23)، ص57−82. 18. قرا ملکی، احد فرامرز (1385)، سازمانهای اخلاقی در کسب و کار، قم: انتشارات مجنون. 19. قربانی، مهدی (1390)، معیارهای رفتاری در مدیریت اسلامی، چاپ دوم، مشهد: انتشارات قاف. 20. کاظمی، مهرداد (1390)، «بررسی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و احساس موفقیت در عملکرد مدیران آموزشی»، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم انسانی. 21. گلی، علی؛ علی خوزین؛ مجید اشرفی و آرش نادریان (1397)، «شناسایی مؤلفههای مسئولیتهای اجتماعی و اخلاق حرفهای کارکنان»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 12 (2)، ص187−201. 22. محبی، سراج الدین و مهدی سوادی (1396)، «بررسی و تبیین عوامل پیش زمینهای مؤثر بر تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاهای آزاد اسلامی استان هرمزگان»، پژوهشهای جامعه شناسی، (1)11، 151-167. 23. محمدی، طالب؛ رفیق حسنی و مجید محمدی (1398)،«آگاهی و نگرش معلمان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 7 (4)، ص31−57. 24. محمودیمیمند، یوسف (1393)، «ارزیابی نظام جدید ارزشیابی عملکرد کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 یزد»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. 25. مطهری، مرتضی (1389)، مجموعه آثار، ج3، 25، 24، 22، 23، تهران: انتشارات صدرا. 26. مظاهریراد، حمید (1390)، مروری بر رفتار اخلاقی در سازمانها، پایگاه مقالات علمی مدیریت. 27. موسیزاده، رقیه و فریده شیدایی (1394). «بررسی مؤلفههای تأثیرگذار در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس مقطع متوسطه دوم»، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی، تهران: مؤسسه مدیران ایدهپرداز پایتخت ویرا. 28. میرمحمدی، محمد (1393)، مفاهیم کلیدی نظام اداری، چاپ دوم، تهران: انتشارات نگاه دانش. 29. نخعی، حسن (1395)، «تحلیل و نقد برنامه ارزیابی عملکرد معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 زاهدان»، پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. 30. همتینژاد، مهرعلی؛ رحیم رمضانینژاد؛ امیر رضاییکمنی؛ طاهر افشارنژاد و شهرام شفیعی (1387)، «ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی»، نشریه حرکت، 38، ص111−128. 31. یعقوبی، مریم؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی، حسن ابوالقاسم گرجی، محسن نوروزی و فاطمه رضایی (1388)، «رابطۀ عدالت سازمانی با رضایت شغلی وتعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، فصلنامه علمی−پژوهشی مدیریت اسلامی، 12 (25)، ص25−32. 32. Bakopoulos, F, (2013), ethical Decision−making school principals in evaluating teachers, Chicago State University.
33. Cozier V. (2002) The moral profession: A study of moral development and professional ethics of faculty. Texas: University of Texas.
34. Karlin, B, (2014), "An Analysis of Principal Preparation Programs at Pennsylvania State School, Master Thesis, Seton Hall University Dissertations.
35. Marzuki, M., Subramaniam, N., Cooper, B., & Dellaportas, S. (2017). "Accounting academics’ teaching self-efficacy - and ethics integration in accounting courses: A Malaysian study", Asian Review of Accounting, 25 (1), 1−39.
36. Palanski, M. E., and Yammarino, F. J. (2007), "Integrity and leadership: Clearing the conceptual confusion", European Management Journal, 25, 171−184.
37. Scales, A, (2018), "The Effects of Organizational Commitment and Harmonious Passion on Voluntary Turnover Among Social Workers", A Mixed Methods Study, Dissertations, 15−32.
38. Simons, T, (2002), "Behavioral Integrity: The Perceived Alignment between Managers Words and deeds as a Research Focus", Organization Science, 13, 18−35.
39. Thomas, David R. (2006), A General inductive approach for qualitative data analysis, American Journal of Evaluation, 27 (2), 1−11.
40. Zarghamifard, M., & Danaeefard, H. (2020). “What drives leader integrity?”. International Journal of Business Governance and Ethics, 14 (1), 1−33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,010 |