تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,597,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,523 |
بررسی تربیت اجتماعی از منظر معلمان و مبانی نظری تحول بنیادین در جمهوری اسلامی ایران | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
دوره 13، شماره 26، مهر 1400، صفحه 353-375 اصل مقاله (333.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2021.7854.1699 | ||
نویسندگان | ||
علی شیروانی شیری* 1؛ زهرا عسکری2 | ||
1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزش و پرورش فارس. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تربیت اجتماعی از منظر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران و فهم معلمان از تربیت اجتماعی بود. دادهیابی این پژوهش در پارادایم کیفی و به دو شیوۀ اسنادی و مصاحبه انجام گرفت. اسناد شامل مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران بود. نمونه مورد مطالعه در بخش مصاحبه، معلمان دورۀ متوسطه اول ناحیه دو شهر شیراز بود. پژوهشگران با رویکردی توصیفی−تفسیری و با تکیه بر روش تحلیل محتوای استقرایی به مطالعه و تحلیل دادهها پرداختند. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان گفت بین دو دیدگاه مطرح شده در حدود و قلمرویی که برای تربیت اجتماعی قائل شدهاند اشتراکاتی وجود دارد. در هر دو دیدگاه به پرورش مهارتهای ارتباطی، رعایت هنجارها و قوانین توجه شده است. البته بررسی دیدگاه معلّمان نشان میدهد که نگاه آنها نسبت به تربیت اجتماعی براساس تجربۀ شخصی و مطالعاتی است که در این زمینه داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اجتماعی؛ مبانی نظری تحول بنیادین؛ دیدگاه معلمان | ||
مراجع | ||
1. آگبرن و نیمکف، مییر. اف. (1381)، زمینه جامعهشناسی، ترجمه و اقتباس، امیرحسین آریانپور، تهران: چاپ شرکت سهامی اسفت. 2. احمدی، اسلام (1387)، «تربیت اجتماعی از دیدگاه سعدی»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز. 3. ایمان، محمدتقی (1390)، مبانی پارادایمی روشهای کمی و کیفی تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 4. بهشتی، سعید و محمدعلی افخمیاردکانی (1386)، «تبیین مبانی و اصول تربیت اجتماعی در نهجالبلاغه»، نشریه تربیت اسلامی، ش4، ص7−40. 5. حسینینسب، سیدداوود و مرضیه دهقانی (1387)، «تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی براساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای دبیران این دوره»، فصلنامه تعلیم و تربیت. ص79−98. 6. دهقانی، مرضیه و مقصود امینخندقی (1390)، «تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی»، پژوهشهای برنامه درسی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، ش2، ص131−176. 7. رابرتسون، یان (1374)، درآمدی بر جامعه، چ2، ترجمه حسین بهروان، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. 8. شریعتمداری، علی (1365)، جامعه و تعلیم و تربیت، تهران: امیر کبیر. 9. صالحی، محسن (1380)، «آسیبشناسی روشهای تربیت (جامعهپذیری) دینی در نظام آموزش و پرورش»، خلاصه مقالههای همایش آسیبشناسی تربیت دینی، ص109−110. 10. عابدی، منیره و نیلی، محمدرضا (1392). «بررسی تحلیلی اهداف تربیت اجتماعی آموزش و پرورش ایران و مقایسه آن با دیدگاه های علامه طباطبایی»، تربیت اسلامی، دوره8، شماره 16: 79-100. 11. علاقهبند، علی (1382)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان. 12. فاتحیزاده، مریم؛ احمدرضا نصراصفهانی و فاطمه فتحی (1384)، «بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان»، مجله روانشناسی، ش2، ص23−36. 13. کریمی، عبدالعظیم (1375)، «کارکرد نظام آموزش و پرورش در تربیت اجتماعی کودکان و ارتباط آن با توسعه فرهنگی و اجتماعی»، ماهانه رشد معلّم، ش119، ص22−25. 14. کریمی، عبدالعظیم (1384). «آسیبشناسی تربیت اجتماعی»، فصلنامه پژوهشهای تربیت اسلامی، ش1، ص47−82. 15. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران (1391). 16. مرزوقی، رحمتاله و عباس انارینژاد (1386)، «تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه»، نشریه تربیت اسلامی، دوره 2، ش4، ص163−192. 17. مزیدی، محمد (1385)، «مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و تحلیل کیفی دادهها» جزوه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. 18. ملا سلیمانی، فرشته؛ علی قائمی و سعید بهشتی (1389) «بررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد در صحیفه سجادیه»، روانشناسی تربیتی، ش17. ص119−146. 19. نصراصفهانی، احمدرضا؛ مریم فاتخیزاده، و فاطمه فتحی (1383)، «جایگاه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان در کتابهای درسی عمومی دوره متوسطه»، دانشور رفتار (ویژه نامه مقالات علوم تربیتی)، ش9، ص49−64. 20. هاشمی، سیداحمد (1389)، «بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی از دیدگاه دبیران»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزش، س4، ش1، ص141−160. 21. Creswell. John W. (1994), Research Desig Qualitative & Quantitative Approaches. London: Sage Publicans.
22. Maykut, p & morehouse, r. (1994), Beginning qualitative research: aphilosophic and practical guide. London: the farmler press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 640 |