تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,834 |
واکاوی پیشایندها و پیامدهای تبلیغ اسلامی کارآمد (رویآورد دلفی فازی) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
دوره 14، شماره 28، مهر 1401، صفحه 99-126 اصل مقاله (1.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2021.7635.1667 | ||
نویسندگان | ||
سید عبدالرسول حسینی1؛ گلبهار پورانجنار2؛ عبدالله ساعدی3؛ فرحناز آهنگ* 4؛ مهدی آهنگ5 | ||
1گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری | ||
5دانش آموخته دانشگام امام علی (ع). | ||
چکیده | ||
دین اسلام، مهمترین رسالت انبیای الهی را ابلاغ و رساندن پیام دین میداند. تبلیغ اسلامی، ابزاری است که پیامبر اسلامn، ائمۀ اطهارb و دانشمندان اسلامی به قصد گسترش علمی، عاطفی و رفتاری اسلام از آن استفاده کردهاند. بنابراین، توجه به شاخصهای دینی تبلیغ، بیانگر این نکته خواهد بود که جریان تبلیغ، صرف اعلام و انتقال پیام نیست؛ بلکه، موفقیت آن حاصل نگاه عالمانه نسبت به ابعاد پیچیدۀ تبلیغ و عناصر دخیل در آن است. ابعادی که بیانگر پیشایندها یا عوامل تسهیلکنندۀ تبلیغ اسلامی بوده و منجر به ایجاد پیامدهای جدیدی در حوزۀ تبلیغات اسلامی خواهند شد. ازاینرو، این پژوهش در پی بررسی و واکاوی پیشایندها و پیامدهای تبلیغ اسلامی کارآمد بوده است. در پژوهش حاضر، جهت جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان متشکل از فعالان حوزۀ تبلیغ اسلامی استفاده شد که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. نتایح و دادههای حاصل از بخش کیفی با استفاده از نرمافزار اطلستی و روش کدگذاری تحلیل شدند. در بخش کمّی پژوهش نیز، از پرسشنامهای براساس پیشایندها و پیامدهای بهدست آمده از بخش کیفی بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید گردید. از روش دلفی فازی نیز، جهت تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، بیانگر 9 پیشایند و 9 پیامد تبیلغ اسلامی کارآمد هستند | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات؛ تبلیغ اسلامی؛ واکاوی؛ پیشایند؛ پیامد | ||
مراجع | ||
قرآن مجید. 1. آزاد، عباس و حمید رفیعیهنر (1396)، «رابطۀ بین مؤلفههای سبک زندگی اسلامی و موفقیت در تبلیغ»، پژوهشنامه سبک زندگی، س۳، ش۴، ص25−51. 2. اردستانی، حسن (1395)، «تعریف جدید از تبلیغات دینی اسلامی»، مطالعات رسانهای، س۱۱، ص29−40. 3. باقری، مصباحالدین و سیدمحمدحسین حسینی (1395)، «مدیریت تبلیغ و دعوت رسول اعظمn در برخورد با اهل کتاب با تأکید بر قرآن کریم؛ مقایسهای با مفهوم بازاریابی اجتماعی»، اندیشه مدیریت راهبردی، س۱۰، ش1، شماره پیاپی19، ص59−84. 4. برادران، ابوالقاسم؛ محمد داوودی، محمد حسنی و علی ستاری (1398)، «تربیت اخلاقی علامه طباطباییe با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، س۲۷، دورۀ جدید، ش43، ص57−76. 5. بوسلیکی، حسن (1391)، «اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر، ارزشها و معضلها (بایستههای اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیتالله جوادیآملی)»، فصلنامه اسراء، س۵، ش۱، پیاپی۱۳، ص۱۷۱−201. 6. بیات، حجتالله (1389)، «مبانی ضرورت دین از رسانههای نوین»، دومین همایش بینالمللی دین و رسانه، رسانۀ دینی، دین رسانهای،تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. 7. جواهری، فاطمه؛ سیدحسین سراجزاده و نیلوفر اورعی (1395)، «تحلیل جامعهشناختی جهتگیری تبلیغ دینی نسبت به امر سلامت، مورد مطالعه: مبلغان و مخاطبان سخنرانیهای مذهبی شهر قم»، راهبرد فرهنگ، ش۳۳، ص67−91. 8. حاجیابراهیم، رضا (1385)، انسان مدرن و تبلیغ دین، قم: معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، دفتر طلاب جوان. 9. خراسانی، لطفالله (1397)، «نقش ابعاد اخلاقی در بهسازی تبلیغ»، فصلنامه در حوزۀ اخلاق، س۸، ش29، پیاپی51، ص57−74. 10. دهقانسیمکانی، رحیم (1391)، «تربیت عقلانی، محور اساسی در تبلیغ دینی»،تربیت تبلیغی، س۱، پیششماره1، ص23−44. 11. دیاریبیدگلی، محمدتقی؛ محمدهادی مفتح و نعمتالله فیروزی (1398)، «بایستههای مدیریت در تبلیغ راهبردی کلنگر»، آموزههای قرآنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ش29، ص31−58. 12. رهبر، محمدتقی (1371)، پژوهشی در تبلیغ، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. 13. زورق، محمدحسن (1390)، مبانی تبلیغ، تهران: سروشج2. 14. سهرابیرنانی، مریم؛ علی رشیدپور و اکبر اعتباریان (1395)، «شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی تبلیغات فرهنگی بر مبنای نظریۀ برخاسته از دادهها و ارائۀ الگوی اثربخشی تبلیغات فرهنگی»، راهبرد اجتماعی فرهنگی، س5، ش19، ص45−68. 15. شرف، عبدالعزیز (1999)، وسائل العلام و مشکله الثقافه، قاهره: الهینهالمصریه العامهللکتاب. 16. شریفی، عنایتالله؛ محمدحسین خوانینزاده و حسامالدین خلعتبریلیماکی (1396)، «روشهای تبلیغی امام رضا»، فرهنگ رضوی، س۵، ش19، ص149−175. 17. شریفی، فاطمه (1384)، گذری بر شیوههای تبلیغی پیامبران اولوالعزم در قرآن، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. 18. شفیعینیکابادی، محسن و علیاصغر زارعی (1396)، «اثربخشی شبکههای الکترونیک اجتماعی»، کاوشهای مدیریت بازرگانی، س9، ش17، ص149−173. 19. شکری، محمد و سیداحمد فقیهی (1397)، «مشکلات اخلاقی تبلیغ دین و راههای برونرفت از آن»، فصلنامه در حوزۀ اخلاق، س۸، ش29، پیاپی51، ص99−119. 20. شیرافکن، محمدحسین و فاطمه صاحبیان (1397)، «واکاوی روش تبلیغی حضرت ابراهیمj با تأکید بر آیۀ 125 سوره نحل»، فصلنامه در حوزۀ اخلاق، س۸، ش۳۰، پیاپی52، ص149−169. 21. صمدی، مجتبی؛ ابوذر زارعدرخشان و میثم فرخی (1388)، «تبلیغ اسلامی در عصر رسانهای نوین»،نامۀ فرهنگ و ارتباطات، ص113−140. 22. صمدیمیرکلائی، حسین؛ حمزه صمدیمیرکلائی و مسعود بسطامی (1396)، «بهکارگیری روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتب فازی در شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی»، نوآوری و ارزشآفرینی، س6، دوره 6(11)، ص62−74. 23. طباطبایی، امیر؛ پرخیده حسنی، حامد مرتضوی و محبوبه طباطباییچهر (1392)، «راهبردهایی برای دقت علمی در تحقیقات کیفی»، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، س5، دوره3، ص663−670. 24. فاکر، محمد (1389)، مراحل انس با قرآن، قم: پژوهشکده تحقیقات اسلامی، زمزم هدایت. 25. فرخی، میثم (1393)، «جستاری نظری پیرامون نسبت دین و رسانه، از دین رسانهای تا رسانۀ دین»، معرفت، س۲۶، ش۱۹۸، ص61−75. 26. فیروزمهر، محمدمهدی و حسن شیرزادکمانگر (1397)، «مسائل اخلاقی مبلغان با تأکید بر مبلغان مستقر»،فصلنامه در حوزۀ اخلاق، س۸، ش29، پیاپی51، ص11−29. 27. قرائتی، محسن (1372)، قرآن و تبلیغ، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 28. کاشانیها، زهرا و فاطمه باباشاه (1396)، «رویکردی به مؤلفه بصیرت و معرفت در تبلیغ دین»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س۲۱، ش۲، ص217−230. 29. کاویانی، محمد (1389)، «مدل اسلامی تبلیغات»، دومین همایش بینالمللی دین و رسانه؛ رسانۀ دینی، دین رسانهای، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. 30. کرمی، رضا (1377)، روشهای تبلیغ، انتشارات دارالثقلین، قم. 31. کمیجانی، داوود و زینب فریادرس (1394)، «آشنایی با ساختار تربیت دینی و راهکارهایی برای پذیرش آن در سنین کودکی»،آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، ش2، ص1−18. 32. کیا، علیاصغر و عبدالمنان ساپی (1398)، «جایگاه اصول و ارزشهای اخلاق حرفهای در تبلیغات تجاری»،علوم خبری، س۵، ش۲۹، ص137−155. 33. کوهی، احمد؛ مجتبی امیری و محمدمهدی ذوالفقارزاده (1398)، «برآوردی از پیامدهای روندهای دینداری در آیندۀ تبلیغ دین»، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، س۲۰، ش45، ص235−262. 34. محمدپور، احمد (1397)، ضدروش: زمینههای فلسفی و زمینههای علمی در روششناسی کیفی، قم: انتشارات لاگوس. 35. محمدی، سمیه (1395)، «سیمای تبلیغی مشترک پیامبران اولوالعزم در قرآن»، مطالعات تاریخ تمدن ایران و اسلام، دوره1، ش2، ص12−16. 36. مریجی، شمسالله (1387)، کاربرد جامعهشناسی در تبلیغ، قم: تپش، دانشگاه باقرالعلوم. 37. مریجی، شمسالله و حکیمه احسانی (1395)، «تأثیر پیامهای بازرگانی ماهوارهای بر تغییر روابط میانفردی زوجین»، اسلام و مطالعات اجتماعی، س4، ش2، ص104−132. 38. مودودی، ابوالقاسم (مرداد1381)، «آسیبشناسی مبلغین دینی پس از انقلاب اسلامی»، همبستگی، ش15، ص۱۲. 39. نصرتپناه، سیاوش؛ هاشم ندایی و میترا امیری (1396)، «اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری در ممأموریتهای تربیتی سپاه»،پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، س25، دوره جدید، ش36، ص31−52. 40. نصر، صلاح (1380)، جنگ روانی، ترجمه حقیقت کاشانی، تهران: سروش. 41. واسعی، علیرضا و محمدشمسالدین دیانی (1386)، «برداشتی از اندیشههای تبلیغی و ارتباطی امامخمینیe»،رسامه، س۱۸، ش69. 42. هاشمیان، سیدمحمدحسین؛ ناصر رفیعیمحمدی و حوریه بزرگی (1396)، «تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ»، اسلام و مطالعات اجتماعی، س۵، ش2، ص168−198. 43. همایون، محمدهادی (1383)، سیر اندیشۀ تبلیغ از امامخمینیe تا آیتالله خامنهای، دانشگاه امام صادق، ش21، ص201−226. 44. یاری، سیاوش؛ مهدی اکبرنژاد و پیمان صالحی (1397)، «بررسی ابزارها، آداب، زمینهها و تکنیکهای تبلیغ در فرهنگ رضوی»، فرهنگ رضوی، س6، دوره1، ص113−148. 45. یاسینی، علی؛ هدایت رضاییخواه، محمد تابان و حسن زینآبادی (1395)، «شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاه ایلام در خصوص ارتقای شغلی با کاربست روش کیو»، مدیریت سازمانهای دولتی، س5، دوره1، ص107−120. 46. Creswell, J, W & Plano Clark, V. L. (2006), Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks,CA: Sage Publications.
47. Robinson, Thomas Derek & Veresiu, Ela (2021), Advertising in a Context Harm Crisis, Journal of Adversting, VOL. 50, NO. 3, Pp 221−229.
48. Rajmohan, Vijay., Kalyanasundaram, K & Balasubramanian, P (2015), Effect of Religious Propaganda on Commercial Interaction between Believers and Non−believers of a Particular Religious Ideology, Purushartha Journal, Vol. VII, No. 2, February 2015, Pp 1−11.
49. Scholes, Stephen C (2019), Challenges and Opportunities in Religious Education: Re Considering Practitioners’ Approaches in Scottish Secondary Schools, Religious Education, The official journal of the Religious Education Association, 25 Oct 2019, Pp 1−18.
50. Tackx, Koen., Rothenberger, Sandra & Verdin, Paul (2017), Is advertising for losers? An empirical study from a value creation and value capturing perspective, European Management Journal, 35 (2017), Pp 327−335. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,065 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 516 |