تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,828 |
فراترکیبی بر الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر پژوهشهای تجربی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 17، شماره 40، تیر 1401، صفحه 59-73 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2021.7949.2473 | ||
نویسندگان | ||
جمال الدین مصطفی1؛ معصومه صمدی* 2؛ مهشید ایزدی1؛ فهیمه انصاریان3؛ مجید رستمی بشمنی4 | ||
1گروه تربیت و مشاوره، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران. | ||
2گروه تعلیم و تربیت اسلامی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران- استاد مدعوگروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه تربیت و مشاوره، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدنراق، نراق، ایران. | ||
چکیده | ||
با هدف تدوین الگویی برای تربیت شهروند اسلامی از روش تحقیق فراترکیب بهمنظور ادغام نتایج تحقیقات قبلی از منابع تجربی پیشین مرتبط با پژوهش از منابع کتابخانهای بهعنوان جامعه آماری و با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 مطالعه قبلی برای بررسی نهایی انتخاب و از روش تحلیل محتوای کیفی به روش کدگذاری برای تحلیل اطلاعات جمعآوری شده استفاده گردید و نتایج نشان داد که تربیت شهروند اسلامی از اصول 7گانه شامل: آزادی، عدالت، حفظ کرامت انسانی، اعتدال در رفتار، توحید، بهداشت و عقلانیت پیروی میکند که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 87/0 مورد تأیید و اعتبارسنجی متخصصان قرار گرفته، پیشنهادات ذیل ارائه گردید: 1. آموزش و پرورش با تدوین دورههای آموزشی، معلمان را با اصول تدوین شده در پژوهش، جهت اجرا و کاربرد در آموزشهای خود آشنا کند. 2. زمینه مشارکت جدی بخشهای دولتی و غیردولتی بهویژه سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فردی (همچون سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری) فراهم شود. 3. زمینهها و بسترهای مناسب از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بهمنظور بهکارگیری مفهوم «تربیت شهروندی اسلامی» در منابع و محتواهای آموزشی فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فراترکیب؛ الگو؛ تربیت شهروندی؛ منابع اسلامی | ||
مراجع | ||
قرآن مجید 1. اخگر، مسعود و معصومه خلیلی (1395)، «مؤلفههای تربیت شهروندی از منظر قرآن و سنت»، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﻼﻣﯽ، 22(2) ﭘﯿﺎﭘﯽ109، ص151−181. 2. باقری، خسرو (1385)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد 1، تهران: مدرسه. 3. پورطهماسبی، سیاوش و آذر تاجور (1390)، «حقوق و تربیت شهروندی در نهج البلاغه»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2(2)، ص1−23. 4. تهرانی دوست، فاطمه (1383)، حقوق بشر در نهجالبلاغه، نشر منیر، چ1. 5. جمالی تازه کند، محمد؛ محسن طالبزاده نوبریان و محمود ابوالقاسمی (1392)، «تحلیل جایگاه مؤلفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(10)، ص1−19. 6. جوادیآملی، عبدالله (1377)، فلسفۀ حقوق بشر، چ2، قم: انتشارات اسراء. 7. حیدری، محمدحسین؛ کمال نصرتیهشی و محمد نریمانی (1392)، «اصول تربیت مبتنی بر مبانی ارزشی تربیت شهروندی از منظر اسلام»، مهندسی فرهنگی، 8 (76)، ص24−49. 8. خان محمدی هزاوه، حمیدرضا؛ حسن زارعی؛ محمد میرهای؛ سید حسن اخوان علوی و امین فرجی (1399)، «طراحی الگوی فرهنگ شهروندی اسلامی ایرانی مبتنی بر روش فراترکیب و راهکارهایی برای توسعه آن»، مدیریت فرهنگ سازمانی، 18(2)، (پیاپی 56)، ص۳۵۱−۳۷۷. 9. داودی، محمد و حسین کارآمد (1400)، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، نشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان، چاپ سوم. 10. دلقپوش، فرهاد (1393)، «مفهوم تربیت شهروندی در نهجالبلاغه و استخراج دلالتهای تربیتی آن»، پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی. 11. سالار، صاحبه (1391)، «بررسی مفهوم و گستره آموزش و تربیت شهروندی در نهج البلاغه»، پایان نامۀM.A تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، شهریور 1391. 12. سبحانینژاد، مهدی؛ اکبر رهنما و احمد علی بهرام (1392)، «بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علیj با تأکید بر نهج البلاغه»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 21(18)، ص69−91. 13. صالحی، اکبر؛ فرامرز محمدی پویا و سینا ترکاشوند (1398)، «ارائه الگویی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی براساس رهیافتهایی از رساله الحقوق امام سجاد»، تربیت اسلامی، 14(30)، ص131−154. 14. طاهرپور، محمد شریف (1394)، تربیت اسلامی در عصر جهانی شدن: مفهوم، مبانی، اصول و روشهای تربیت شهروند جهانی از دیدگاه قرآن کریم، (پایان نامه چاپ نشدۀ درجه دکترا دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد). 15. علم الهدی، جمیله (1379)، «چشم اندازی به تربیت مدنی از دیدگاه اسلام»، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، (1)، 155−192. 16. فاتحی، فؤاد؛ ایراندخت فیاض؛ سعید بهشتی و کیوان بلندهمتان (1398)، «تحلیل مبانی تربیت شهروندی از منظر آموزههای قرآن کریم»، پژوهش دینی، (39)، ص235−263. 17. فرمهینی فراهانی، محسن (1389)، تربیت شهروندی: تاریخچه، رویکردها، اهداف، اصول، ضرورت، ابهاد، گستره، مطالعات تطبیقی، برنامه درسی، تهران: نشر آییژ. 18. عرفانه قاسمپورخوشرودی و حجت صفارحیدری (1394)، «مطالعه وضعیت و موانع توجه به مؤلفههای تربیت شهروند اسلامی در دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه مازندران) (براساس نهجالبلاغه)»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5 (2)، ص273−294. 19. کاظمی، محمود و بهرام بهرامی (1389)، «بررسی برخی از مؤلفهها و اصول تربیت شهروندی و کرامت انسانی از منظر اسلام و قرآن»، سومین همایش ملی قرآن کریم سفینه النجاه عصر، تبریز، https://civilica.com/doc/162366. 20. کاظمیزاده، زهرا (1394)، «اصول شهروندی و تربیت شهروند در آیات و روایات اسلامی»، پایان نامۀM.A کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. 21. کیشانیفراهانی، عزتالله؛ محسن فرمهینیفراهانی و اکبر رهنما (1392)، «مؤلفههای اساسی تربیت شهروندی اسلامیرانی»، مطالعات ملی، 14 (4)، ص51−74. 22. لطفآبادی، حسین (1385)، «آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانشآموزان»، نوآوریهای آموزشی، 5 (17)، ص11−44. 23. محمدی، حسین؛ محمد مزیدی و سعید بهشتی (1396)، «تحلیل مفهومی مراحل و ابعاد تربیت شهروندی»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8 (4)، ص83−104. 24. مطهری، مرتضی (1373)، مقدمهای بر جهان بینی اسلامی، تهران: صدرا، ج چهارم. 25. ملاسلمانی، فرشته؛ علی قائمی و سعید بهشتی (1389)، «بررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجادj در صحیفۀ سجادیه»، فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 17(6)، ص119−144. 26. وزیری، مژده و شیدا جهانی (1385)، «مهارتهای شهروندی مورد نیاز دانشآموزان دبستانهای شهرستان زلزله زدۀ بم»، نوآوریهای آموزشی، 5 (17)، ص163−182. 27. هاشمی، سید احمد (1389)، «بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی از دیدگاه دبیران»، رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 4(1)، ص141−160. 28. Almaamari, S.N.A. (2009),Citizenship Education in Initial Teacher Education in the sultanate of Oman: An exploratore study of the perceptions of student teachers of social studies and their tutors. PhD Thesis in curriculum studies, faculty of Education, University of Glasgow, Scotland,UK.
29. Howard, R., at al (2005), What School Administrators Need to Know About Character and Citizenship Education.
30. Prior,w.(1999), What is means to be a good citizen in Australia. ACSA Preth.Australia.
31. Giroux, H.A. (1983), Theory and resistance in education: A pedagogy for the politics of the opposition. New York: Bergin and Garvey.
32. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006), Handbook for synthesizing qualitative research. Springer Publishing Company.
33. Voils, C. I., Sandelowski, M., Barroso, J., & Hasselblad, V. (2008), Making Sense of Qualitative and Quantitative Findings in Mixed Research Synthesis Studies. Field methods, 20(1), 3–25. https://doi.org/10.1177/1525822X07307463.
34. Wolf, Klaus Dieter(1999), “The new raison d,etat as a problem for democracy in world society”, European journal of International Relations,5(3), 333-63.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 754 |