تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,163 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,576,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,202,971 |
نظام انضباط هیجانی در قرآن کریم | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 39، فروردین 1401، صفحه 49-72 اصل مقاله (440.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2021.6097.2411 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سیفعلیئی* 1؛ سهراب مروتی2؛ سیدمحمدرضا حسینی نیا3 | ||
1دانشجوی دکتری الهیات دانشگاه ایلام | ||
2د | ||
3دانشگاه ایلام | ||
چکیده | ||
انضباط هیجانی ترکیبی نو و بدیع، ناظر بر نظم و انضباط در حوزه هیجانات است و به احساسات کنترلشده و سنجیده نظر دارد. این پژوهش با هدف تبیین ساختار نظاممند انضباط هیجانی در قرآن و به شیوه تحلیلی توصیفی نگاشته شده است و با استناد به آیات بیان میدارد که انضباط هیجانی در قرآن دارای ساختاری کامل شامل هر چهار رکن اساسی یک شبکه نظاممند و سیستماتیک است. این پژوهش در بخش مبانی به اختصاص علم به خیر و شر واقعی به خداوند، گذرا بودن دنیا، آگاهی و احاطه خداوند بر امور، حکومت اراده خداوند، برتری در سایه ایمان، همراهی خدا، انحصار عزت در خداوند، زوال غم و اندوه به خواست خدا، بازگشت به سوی خدا؛ در بخش مقدمات ایجابی به پیروی از دستورات الهی، نیایش از روی خوف و رجاء، شادی به فضل الهی، درک زودگذری دنیا؛ در مقدمات سلبی به اجتناب از ولایت شیطان، عدم ترس از مردم؛ در بخش الزامات به صبر، کظم غیظ، بخشش، شکایت به خدا؛ و در موانع به رفتار با غیظ، کمطاقتی و شادی به غیر حق دست یافته و در نهایت شبکه مفهومی انضباط هیجانی را در قرآن کریم ترسیم نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار؛ نظام؛ انضباط هیجانی؛ قرآن کریم | ||
مراجع | ||
1. باردن، لورانس (1375)، تحلیل محتوا، ترجمه محمد یمنی، ملیحه آشتیانی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. 2. بلاغی، محمدجواد (1420)، الاءالرحمن فی تفسیرالقرآن، قم: بنیاد بعثت. 3. پسندیده، عباس؛ محمود گلزاری و عبدالهادی مسعودی (1390)، «پایه نظری و الگوی هیجانات مثبت در اسلام»، مطالعات اسلام و روانشناسی، ش9، ص145−166. 4. حاجیاسماعیلی، محمدرضا و عبدالامیر سعیدی (1390)، «راههای مدیریت و کنترل هیجان خشم از دیدگاه قرآن و روایات»، مجله قرآنی کوثر، ش40، ص50−61. 5. دهخدا، علیاکبر (1373)، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران. 6. زمخشری، محمود (1407)، الکشاف عن حقایق غوامضالتنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی. 7. سیفعلیئی، فاطمه (1399)، «آسیبشناسی روابط اجتماعی انسان در قرآن»، رساله دکتری، دانشگاه ایلام. 8. شاذلی، سیدبن قطب بنابراهیم (1412)، فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق. 9. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیرالمیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 10. طبرسی، فضلبنحسن (1372)، مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، تهران: ناصر خسرو. 11. طبرسی، فضلبنحسن (1360)، جوامعالجامع، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 12. طوسی، محمدبنحسن (بیتا)، التبیان فى تفسیرالقرآن، بیروت: دار احیاء التراثالعربی. 13. عباسی و جانبزرگی (1389)، در پژوهش: رابطه ابعاد جهتگیری مذهبی با پایداری هیجانی. 14. فخررازی، محمدبنعمر (1420)، مفاتیحالغیب، بیروت: دار احیاء التراثالعربی. 15. محمدی، حمیده و محمد مزیدی (1393)، نقش دینداری در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، ش13، ص605−620. 16. مراغی، احمدبنمصطفی، (بیتا)، تفسیرالمراغی، بیروت: دار احیاء التراثالعربی. 17. مروتی، سهراب؛ سیدمحمدرضا حسینینیا و فاطمه سیفعلیئی (1397)، «تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالتهای ضمنی آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان»، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(9)، ص95−128. 18. معین، محمد (1375)، فرهنگ معین، تهران: امیر کبیر. 19. مغنیه، محمدجواد (1424)، تفسیرالکاشف، تهران: دارالکب الاسلامیه. 20. نسفى، عبدالله بناحمد (1416)، مدارک التنزیل و حقایق التاویل، بیروت: دارالنفائس. 21. نهاردانی، حمید و همکاران (1392)، «مدیریت هوش هیجانی در اخلاق فردی و اجتماعی با رویکرد اسلامی»، پژوهشنامه اخلاق، ش9، ص165−186. 22. Goleman, D. (1995), “Emotional Intelligence”, Bantam, New York, NY | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,280 |