تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,394 |
«آموزش درباره ادیان» به مثابه بدیلِ «آموزش دین» از منظر فقه تربیتی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 39، فروردین 1401، صفحه 27-47 اصل مقاله (445.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2021.7423.2399 | ||
نویسنده | ||
سید نقی موسوی* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
نوشتار حاضر باتوجه به نفوذ و ترویج ایدههای سکولاریستی در تربیت درصدد است ایده «آموزش درباره ادیان» را −که هدفش آموزش صلح، رواداری، احترام به دیگران و آموزش ادیان به مثابه مقولاتی تاریخی و فرهنگی است و شناخت و التزام و ایمان و اعتقاد به یک دین مدنظر نیست− را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید و با پایبندی به روششناسی «تفقه تربیتی» تلاش کرده است هفت استدلال بر ممنوعیت و حرمت ایده فوق اقامه نماید و ایده/تجویز «آموزش درباره ادیان» را از منظر عقلی بخاطر قُبح إغراء به جهل و إضلال و ظلم، تقبیح نماید و نیز آن را مصداقِ ترک واجب، إضلال، شبههافکنی، سلطه کفار، تسنین سنن حرام و در نهایت مصداقِ علمِ غیرنافع و علم مأخوذ از غیر اهلبیت بهشمار آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ فقه تربیتی؛ تربیت سکولار؛ تربیت اسلامی؛ قاعده إضلال | ||
مراجع | ||
1. آمدى، عبدالواحد (1410)، غررالحکم و دررالکلم، قم: دار الکتاب الإسلامی. 2. ابنمنظور، محمدبنمکرم (1404)، لسانالعرب، بیروت: دارصادر. 3. اعرافی، علیرضا (1391)، فقه تربیتی مبانی و پیشفرضها، تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان. 4. اعرافی، علیرضا (1391 ب)، بررسی فقهی فلسفهورزی و فلسفهآموزی، تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان. 5. اعرافی، علیرضا و سیدنقی موسوی (1392)، «تربیت اعتقادی فرزندان از منظر فقه»، فصلنامه فقه (کاوشی نو در فقه اسلامی)، ش76، ص48−70. 6. اعرافی، علیرضا و سیدنقی موسوی (1392 ب)، «نمازآموزی به فرزندان در فقه تربیتی»، پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش19، ص55−81. 7. انصاری، قدرتالله و دیگران (1429)، موسوعة أحکام الأطفال و أدلتها، قم: مرکز فقهى ائمه اطهار. 8. بجنوردی، سیدحسن آقابزرگ (1419)، القواعد الفقهیه، قم: نشر الهادی. 9. حرّعاملى، محمدبنحسن (1409)، وسائل الشیعة، قم: مؤسسۀ آلالبیت. 10. حرانى، حسنبنشعبه (1407)، تحفالعقول عن آلالرسولn، قم: جامعه مدرسین. 11. خویی، سیدابوالقاسم (1422)، محاضرات فى أصولالفقه، تقریر: محمداسحاق فیاض، قم: مؤسسۀ إحیاء آثار الإمام الخوئی. 12. راغباصفهانی، حسین (1412)، مفردات ألفاظالقرآن، بیروت و دمشق: دارالقلم، الدارالشامیة. 13. سیدرضی [گردآورنده] (1414)، نهجالبلاغه، مصحح: صبحیصالح، قم: دارالهجره. 14. صدوق، محمدبنعلی (1406)، ثوابالأعمال و عقابالأعمال، قم: دارالشریف الرضیللنشر. 15. صدوق، محمدبنعلی (1403)، الخصال، قم: جامعه مدرسین. 16. فاضل، مقداد (1404)، التنقیح الرائع لمختصرالشرائع، محقق و مصحح: سیدعبداللطیف حسینى کوهکمرى، قم: کتابخانه آیتالله مرعشى. 17. فاضللنکرانى، محمد (1416)، القواعدالفقهیة، قم: چاپخانه مهر. 18. فراهیدى، خلیلبناحمد (1409)، کتابالعین، قم: نشر هجرت. 19. قابسی، ابوالحسن علی،(1986) الرساله المفصله لاحوال المتعلمین و احکام المعلمین و المتعلمین، تحقیق و تعلیق: احمد خالد، تونس، الشرکه التونسیه للتوزیع. 20. کلینى، محمدبنیعقوب (1407)، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیه. 21. مجلسی محمدباقر(1403)، بحارالأنوار الجامعة لدرر اِخبار الأئمة الأطهار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی. 22. [شیخ] مفید، محمدبنمحمد (1413)، الأمالی، قم: کنگره شیخ مفید. 23. مصطفوى، سیدمحمدکاظم (1421)، مائة قاعدة فقهیة، قم: دفتر انتشارات اسلامى. 24. موسوی، سیدنقی (1395)، «تبیین و ارزیابی آموزش مقایسهای ادیان در تربیت دینی»، مطالعات فقه تربیتی، ش6، ص37−64. 25. موسوی، سیدنقی (1395 ب)، «درآمدی بر فلسفه فقه تربیتی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش30، ص9−30. 26. موسوی سیدنقی و علیرضا اعرافی (1396)، «جواز آموزش درباره ادیان از منظر فقه تربیتی»، مطالعات فقه تربیتی، ش7، ص7−36. 27. نجفى، محمدحسن (1404)، جواهرالکلام فی شرح شرائعالإسلام، بیروت: دار إحیاء التراثالعربی. 28. نوری، حسین (1408)، مستدرکالوسائل و مستنبطالمسائل، قم: مؤسسه آلالبیتb. 29. هاند، میشاییل (1393)، پژوهشی فلسفی درباره امکان تربیت دینی، ترجمه سیدمهدی سجادی، تهران: امیرکبیر. 30. Byrnes, Lawrence (1975), Religious and Pubic Education. New York: Harper and Row.
31. Hirst. Poul (1979), Education and The Nature of Knowledge. The Philosophy of Education. Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 915 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 772 |