تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,797 |
مدل روششناختی نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 72، بهمن 1391، صفحه 81-109 اصل مقاله (577.6 K) | ||
نویسندگان | ||
مجید کافی؛ غلامرضا جمشیدی ها | ||
. | ||
چکیده | ||
برای تولید علوم انسانی اسلامی با هر رویکردی باید از قرآن استفاده کرد. به خصوص رویکردهایی که با تولید نظریه درصدد تولید علوم انسانی اسلامی هستند، یعنی تولید علم با استفاده از قرآن در مقام گردآوری، ساخت فرضیه، نظریهپردازی،... بیشتر نیاز به استفاده از آیات قرآن دارند. اما با چه روشی میتوان در مقام نظریهپردازی از قرآن استفاده کرد؟ به عبارت دیگر چگونه میتوان از قرآن به نظریهپردازی نائل شد؟ مکانیسم و سازوکار نظریهپردازی از قرآن چیست؟ برای پاسخگویی به این سؤال بین سه روش تفسیر موضوعی، تحلیل محتوا و مبناشناسی ترکیب کردهام و به مدل ترکیبی روششناختی که آن را «روش مبناشناسی» (روش شناخت مبانی جامعه) نامیدهام، دست یافتم. این تحقیق درصدد است ضمن توضیح هر یک از این سه روش، به مدلی ترکیبی برای نظریهپردازی در مطالعات انسانی ـ اسلامی از قرآن دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر موضوعی؛ تحلیل محتوا؛ روش مبناشناسی؛ مبناشناسی؛ مفهومپردازی باز؛ مفهومپردازی محوری؛ مفهومپردازی انتخابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,612 |