تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,163 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,576,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,202,969 |
ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 39، فروردین 1401، صفحه 113-136 اصل مقاله (477.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2021.7726.2439 | ||
نویسنده | ||
فریدون یزدانی* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور استان همدان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی شهر نهاوند از دیدگاه مجریان آن به انجام رسید. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مجریان (مدیران و آموزگاران) طرح بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1400−1399، 223 نفر بودند. بهدلیل کوچک بودن حجم جامعه برای نمونهگیری از شیوه تمامشماری استفاده شد؛ بر این اساس دیدگاه کل مجریان از طریق یک پرسشنامه محقق− ساخته مورد آزمون قرار گرفت، اما از این میان فقط تعداد 149 پرسشنامه از سوی مجریان تکمیل و بازگردانده شد و به همین دلیل تحلیل نهایی بر روی دادههای حاصل از این تعداد نمونه، صورت گرفت. پرسشنامه مورد استفاده براساس 6 مؤلفه اساسی طرح که در متون مربوطه مورد تأکید قرار گرفته بود، ساخته شد. این مؤلفهها شامل: «متناسب بودن محتوای مورد استفاده در طرح»، «متناسب بودن شیوههای اجرایی طرح»، «متناسب بودن شیوههای ارزیابی از طرح»، «متناسب بودن شیوههای پشتیبانی اداری و مدیریتی از طرح»، «اثربخشی طرح در ایجاد آداب و مهارتهای زندگی اسلامی در دانشآموزان» و «هماهنگ بودن برنامههای طرح با نیازها و هدفهای آموزگاران»، میشدند. پرسشنامه یاد شده براساس مقیاس لیکرت ساخته شد و برای اطمینان از روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری استفاده گردید؛ برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد؛ بر این اساس، مقدار ضریب محاسبه شده با آزمون آلفای کرونباخ برای کل گویهها: 91/0 بود. نتایج نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح موفقیتآمیز بوده است، اما نتایج تحلیل تک تک مؤلفهها نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح در زمینه مؤلفه سوم (متناسب بودن شیوههای ارزیابی از طرح) موفقیت نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی؛ میزان موفقیت؛ مدارس ابتدایی؛ آموزگاران؛ مدیران | ||
مراجع | ||
*قرآن کریم (1386)، ترجمه مهدی الهیقمشهای، قم: نشر هممیهن. 1. آقاجانی، مریم (1381)، «بررسیتأثیر آموزشهای مهارتهای زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان»، پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. 2. الیکاییلاشکی، ابوطالب و نورالدین کوچپیده (1390)، ارائه راهکارهای آموزش طرح کرامت در مدارس ابتدایی، برگرفته از پایگاه اینترنتی:http://arvij.blogfa.com/post−21.aspx . (مورخه: 30/70/1391). 3. اوحدی، محمود؛ حسن مظاهری و محمود معافی (1391)، «اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی آموزش آداب و مهارتهای زندگی»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 11(44)، ص165−186. 4. برقی، رسول و ندا گروسی (1396)، «بررسی تأثیر آموزش آداب و مهارتهای زندگی (طرح کرامت) بر سلامت روحی، روانی، اعتماد و عزّتنفس دانشآموزان دوره ابتدایی»، در مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علومتربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین. 5. حقیقی، جمال؛ محمد موسوی، مهناز مهرابیزادههنرمند و کیومرث بلشیده (1385)، «بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و عزّتنفس دانشآموزان دختر سال اول متوسطه»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره3، س13، ش1، ص78. 6. حمیدی، فریده (1384)، «بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر دختران نوجوان مناطق محروم کشور در اردوهای تابستانی»، مجله مطالعات زنان، س3، ش7. 7. رنجدوست، شهرام؛ لیلا علیزاده (1397)، «تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت اجتماعی و خلاقیت پرستاران»، نشریه آموزش پرستاری، 7(3)، ص49−55. 8. قلاوندی، حسن و خسرو صفدری (1393)، «الگوی علی روابط بین مهارتهای زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت زندگی»، فرایند مدیریت توسعه، 28(94)، ص131−155. 9. کردنوقابی، رسول و حسنپاشا شریفی (1384)، «تهیه و تدوین برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دانشآموزان دوره متوسطه تحصیلی»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 4(12) 2، ص11−34. 10. کریمزاده، اسماعیل؛ مرتضی شکوهی، مهراداد سیاهپشت، سیاوش روحانیان و ربیع سجادی (1389)، آموزش و آداب مهارتهای زندگی اسلامی کتاب راهنمای معلم (چندپایه)، تهران: یادمان هنر اندیشه. 11. کریمزاده، اسماعیل؛ مرتضی شکوهی، مهراداد سیاهپشت، سیاوش روحانیان، ربیع سجادی و ملیحه پیغمبرزاده (1388)، آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی، راهنمای معلم (پایۀ سوم)، تهران: یادمان هنر اندیشه. 12. محمدداودی، امیرحسین و کبری راستگو (1392)، «تأثیر عامل مدیریت در اجرای مطلوب طرح آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان زرندیه»، در مجموعه مقالات اولین کنفرانس بینالمللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. 13. مرادحاصل، مهدی؛ اسماعیل کریمزاده، مهرداد سیاهپشت، حسن سعیدی و مریم بهارستانی (1386)، فعالیتهای مکمل آموزش و پرورش دوره ابتدایی: مبانی، اهداف و اصول، تهران: رسانه تخصصی. 14. نوروزیکوهدشت، رضا؛ محمدجعفر مهدیان، علی بابایی، کبری رئوفی، زینب رجبزاده، و مرضیه کرمخانی (1399)، «بررسی تأثیر آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، سبکهای هویتی و رشد اخلاقی دانشآموزان»، مجله پژوهش در دین و سلامت، 6(1)، ص116−130. 15. یوسفیافراکتی، ربابه و پروین صمدی (1396)، «میزان موفقیت برنامهدرسی آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) برکسب مهارت حل مسئله دانشآموزان»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 14(25)، پیاپی52، ص141−153. 16. Cimen, Nesrin; Kocyigit, sinan (2010). ), A Study on the Achievement Level of Social Skills Objectives and Outcomes in the Preschool Curriculum for Six Year Olds.
17. La Gerca, Annette Marie; Santogrossi, Daivid A. (1980). ), Social Skills Training with Elementary School Students: A Behavioral Group Approach. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 48, No 2, 220−227.
18. Liao, W., Jiang, J., Yang, B., Zeng, X., & Liao, S. (2010). ), A Life−skills−based HIV/AIDS Prevention Education for Rural Students of Primary Schools in China: What Changed? What Have We Learned?. Biomedical and Environmental Sciences, 23(5), 409−419.
19. Mohammadzadeh, Marjan; Hamidin, Awang; Suriani, Ismail & Hayati Khadir, Shahr (2020). Improving coping mechanisms of Malaysian adolescents living in orphanages through a life skills education program: A multicentre randomized controlled trial. Asian Journal of Psychiatry, Volume 48, February 2020, 101892
20. Nam−gyeong, Gim (2021). ), Development of Life Skills Program for Primary School Students: Focus on Entry Programming. Computers, 10 (56). Pp. 1−17.
21. Rahmati, Bita; Adibrad, Nastaran; Tahmasian, Karineh; Saleh−e−Sadeghpour, Bahman (2010). The effectiveness of life skills training on social adjustment in children. Journal of Social and Behavioral Sciences 5 (2010) 870−874.
22. Straub, D. (1989). ), Validating instrument in MIS research. MIS Quarterly, 13(2), 147−170.
23. UNICEF (2016). Review of the Life Skills Education Program: A Report Published by UNICEF and Partners in 2016; National Institute of Education, UNICEF: New York, NY, USA, 2016; Available online: https://www.unicef.org/maldives/reports/review−life−skillseducation−programme (accessed on 19 February 2021). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,060 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 727 |