تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,789 |
پاسخی به نقد کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران» | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 16، اردیبهشت 1392، صفحه 185-214 اصل مقاله (370.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نرگس سجادیه | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر، با تأملی بر نقدهای نگاشته شده در مقالة «تأملی بر رویکرد و روش فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مطرح در کتاب «در آمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران»، پاسخهایی را برای برخی پرسشها و ابهامات مطرح شده، فراهم آورده است و با دو نقد مطرح شده نیز موافق بوده و نقد جدیدی را نیز به نقدها افزوده است. پاسخها در دو بخش کلی «خوانش دوباره اثر» و «خوانش دوباره نقد» قابل طرحند. از منظر نوشتار حاضر، پاسخ و رفع بخشی از نقدهای مطرح شده (حدود 16 مورد) با مواردی چون: 1) مطالعه دقیق ادعاهای متن؛ 2) توجه به محدوده، اهداف و مفروضات بحث؛ 3) توجه به معیارهای پژوهشگر در مرزبندیها و طبقهبندیها؛ 4) تمایز میان امر ممکن و موجود؛ 5) نگاه کلگرایانه مرتبط است. برخی دیگر از نقدها (حدود 7 مورد) نیز با خوانش دوباره نقد و با توجه به مواردی چون لزوم مصون نگاه داشتن نقد از انتقادهای خود نقد و نیز پرهیز از اغتشاش های مفهومی- علمی پاسخ داده شدهاند. در پایان، چهار نقد لزوم تفکیک میان تربیت اسلامی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، نیز عدم دقت در بهکارگیری الگوی اصلاح شده فرانکنا در استنتاج، عدم تصریح معیار دستهبندی رویکردها و عدم توضیح کافی معنای کاربرد فلسفه به منزله ساختار پذیرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خسرو باقری؛ نقد؛ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,273 |