باقری فرد, محمد حسین, دهقان, محمد حسن. (1398). ارائه الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر همکاری حوزه و دانشگاه در چارچوب رویکرد تقسیم کار. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 8(15-16), 153-174. doi: 10.30471/im.2021.7130.1223
محمد حسین باقری فرد; محمد حسن دهقان. "ارائه الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر همکاری حوزه و دانشگاه در چارچوب رویکرد تقسیم کار". جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 8, 15-16, 1398, 153-174. doi: 10.30471/im.2021.7130.1223
باقری فرد, محمد حسین, دهقان, محمد حسن. (1398). 'ارائه الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر همکاری حوزه و دانشگاه در چارچوب رویکرد تقسیم کار', جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 8(15-16), pp. 153-174. doi: 10.30471/im.2021.7130.1223
باقری فرد, محمد حسین, دهقان, محمد حسن. ارائه الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر همکاری حوزه و دانشگاه در چارچوب رویکرد تقسیم کار. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی, 1398; 8(15-16): 153-174. doi: 10.30471/im.2021.7130.1223
ارائه الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر همکاری حوزه و دانشگاه در چارچوب رویکرد تقسیم کار
دیدگاهها و رویکردهای مختلفی در پاسخ به این سؤال که مدیریت اسلامی چیست؟ و چگونه قابل تحقق است؟ ارائه شده است. در این مقاله الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر تبیین چگونگی همکاری حوزه و دانشگاه بهعنوان دو نهاد متولی دین (اسلامی) و علم (مدیریت) ارائه شده است. بدین منظور براساس رویکرد تقسیم کار مدل مفهومی اولیهای طراحی شده و سپس در قالب مصاحبههای عمیق با 30 تن از خبرگان این حوزه اعتبارسنجی شده است. محتوای مصاحبهها از طریق روش تحلیل محتوا و تکنیک خوشهبندی تحلیل و طبقهبندی شد. نظرات اساتید در قالب 41 مفهوم پایه، 15مفهوم محوری و 3 مفهوم اصلی دستهبندی شده و مدل اولیه براساس آنها بازطراحی گردید. در این مدل، الگوی پیشنهادی همکاری حوزه و دانشگاه بدینصورت است که در مواجهه با مسائل و موضوعات نیازمند پاسخ به دو سؤال دانستن (چیستی حکم) و توانستن (چگونکی پیاده نمودن حکم) هستیم و حوزه و دانشگاه در هر دو محور حضور فعال دارند. خروجی چنین همکاری منجر به تولید علم مدیریت اسلامی میشود که در مواجهه با مسائل و موضوعات، چهار نوع یافته علمی به دست میدهد: 1. تبیین آموزههای دینی بهعنوان راهحل مواجهه با مسائل؛ 2. پیشنهادات علم مدیریت در موضوعشناسی و تببین ابعاد تخصصی موضوع؛ 3. راهکارهای علم مدیریت در ارائه شیوههای توانستن اجرای آموزهها و 4. تبیین خطوط قرمز دین یا ارائه توصیههایی در مقام اجرای راهکارهای ارائهشده توسط علم مدیریت.
ابوالفضلی حسین (1384)، «وحدت از دیدگاه امام خمینىe؛ استراتژى یا تاکتیک»، مجله پگاه حوزه، شماره ۱۷۴.
احمدی، اصغر و سیدعلیرضا افشانی (پاییز 1387)، «نگرشهای حوزویان و دانشگاهیان نسبت به یکدیگر»، راهبرد فرهنگ، شماره 3.
اعتمادیفرد، سیدمهدی و انیس صارمی (زمستان 1396)، «مطالعۀجامعهشناختی انگیزههای مهاجرت از دانشگاه به حوزۀ علمیه»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره ششم، شماره 4.
افروغ عماد (1379)، «رویکرد به وحدت حوزه و دانشگاه»، بازتاب اندیشه، شماره 10.
امیری علینقی (زمستان 1386)، «رویکردهای مدیریت اسلامی: رویکرد تجربی»، نشریه روششناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، دوره 13، شماره 53، ص145−
امیری، علینقی (زمستان 1386)، «رویکردهای مدیریت اسلامی: رویکرد تجربی»، روششناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، دوره 13، شماره 53، ص145−
آزاد ارمکی، تقی (1397)، «دانشگاه و چالشهای جامعه ایرانی»، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بهارستان جلیل(1383)، «مطالعه تطبیقی مدیریت اسلامی و مدیریت رایج»، نشریه: مدرس علوم انسانی، شماره 36، ص1-36.
جمعی از نویسندگان (1376)، گذشته، حال و آینده حوزه در نگاه رهبری، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
جمعی از نویسندگان، بینا (1375)، مجموعه مقالاتی پیرامون تأملی در نظام آموزشی حوزه، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
جوادی آملی عبدالله (1381)، نسبت دین و دنیا: بررسی و نقد نظریه سکولاریسم، قم، مرکز نشر اسراء.
چاوشی سیدکاظم (1388)، «بررسی رویکردهای نظری به مدیریت اسلامی»، پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، دوره 1، شماره 2، ص43−
حاضری علیمحمد (زمستان 1377)، «آرمان وحدت حوزه و دانشگاه آسیبها و خطرات»، دانشگاه اسلامی، شماره 7.
خامنهای سید علی، بیانات و سخنرانی ها، مندرج در پایگاه اطلاع رسانی معظم له، https://farsi.khamenei.ir/
دیوسالار، مجید (1387)، «وحدت آرمانی و عالمانه: پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه و دیدگاههای مرتبط با آن»، پگاه حوزه، شماره 245.
ساورسفلی، محمّدابراهیم (زمستان 1391)، «بایستههای حوزه و روحانیت از دیدگاه مقام معظم رهبری»، نشریه حبل المتین، شماره1.
سید علیپور سید خلیل (1385)، «ﻧﻘﺶ ﺣﻮزﻩ و دﺍﻧﺸﮕﺎﻩ در رﺷﺪ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻣﻌﻨﻮی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍز دﯾﺪﮔﺎﻩ ﺍﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ»، ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﺳﺮﺍﺳﺮی ﻋﻠﻮم ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ و ﻫﻨﺮ.
فتحی ابراهیم (1396)، بازخوانی منابع قدرت نرم مکتب اهلبیت علیهم السلام در ذخیره دانش نخبگان حوزه و دانشگاه، ، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری، قم.
فتحی ابراهیم (1396)، بازخوانی منابع قدرت نرم مکتب اهلبیتb در ذخیره دانش نخبگان حوزه و دانشگاه، دانشگاه باقرالعلومg، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری، قم.
فقیهی، ابوالحسن و محسن علیزاده (1384)، «روایی در تحقیق کیفی»، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال سوم، شماره9.
قاسمیزاد، علیرضا و محسن جوکار (1396)، «شناسایی مشکلات ارتباط حوزه و دانشگاه»، سومین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران.
قانع، امیررضا؛ الهه قانع، عبدالرضا اصغری (زمستان 1397)، «کندوکاوی در شاخصههای مدیریت اسلامی؛ با محوریت مدیریت علوی»، رهیافت فرهنگ دینی، دوره 1، شماره 4، ص35−
کاظمزاده هادی (1392)، «نقش حوزه علمیه اصفهان در تحول علوم در عصر صفوی»، دانشگاه معارف اسلامی قم، دانشکده تاریخ و تمدن اسلام، قم.
کریمی، جابر؛ احمدرضا نصر اصفهانی و محمود حاجیاحمدی (پاییز و زمستان 1384)، «بررسی و مقایسه نظام آموزشی حوزه و دانشگاه»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، شماره 11 و 12.
کوشکی، محمدصادق و اسماعیل آجرلو (1392)، «تئوری وحدت حوزه و دانشگاه در انقلاب اسلامی و رهیافتی بر استعاره معناگرای قدرت در حقوق عمومی»، پژوهشهای انقلاب اسلامی، تهران.
کی بوک (1396)، «مسئولیت اجتماعی دانشگاه؛ رسالت دانشگاه در جهان پیچیدۀ امروز»، مترجم: آرمین امیر، علی پاپلی یزدی، مریم عالمزاده، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
محمدرضایی محمد(1394)، پژوهشی در باب وحدت حوزه و دانشگاه، به سفارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران.
میرزامحمدی، محمدحسن و علی صحبتلو (پاییز 1386)، «تبیین اهداف مشترک حوزه و دانشگاه»، دانشگاه اسلامی، سال یازدهم، شماره 3، ص43-76.
Elo Satu, Kyngäs Helvi,( 2008) the qualitative content analysis process, Published in Journal of advanced nursing, Volume62, Issue1.
Shenton Andrew K. , (2004) Strategies for ensuring trustworthiness in qualitativeresearch projects, Northumbria University, Education for Information,22,63-75.