تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,597,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,523 |
عارضهیابی نظام اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین از منظر مدل مرجع زنجیره تأمین | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 26، مهر 1400، صفحه 5-36 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2020.6945.1582 | ||
نویسندگان | ||
کریم ابراهیمی1؛ میثم شهبازی* 1؛ جعفر رحمانی2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2عضو هیأت علمی و دانشیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی المصطفی | ||
چکیده | ||
امروزه خدمات فرهنگی بهعنوان یکی از مهمترین پیشرانهای اقتصادی و اجتماعی تلقی میشوند و بهبود مستمر نظام اداره این نوع از خدمات درجه اهمیت قابل توجهی دارد. بهرغم اهمیت فراوان خدمات فرهنگی اما ساختار و چارچوب علمی که عارضههای این حوزه را شناسایی و از این طریق راهکار مناسبی تجویز کند وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی عارضهها و آسیبهای چارچوب نظام اداره خدمات فرهنگی از منظری علمی و تخصصی تدوین مدل مطلوب اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین است. روش این پژوهش تحلیل مضمون است که با بهرهگیری از آن 10 عارضه اصلی نظام اداره خدمات فرهنگی در وضعیت موجود و راهحلهای این عارضهها شناسایی شد. پس از شناسایی این عارضهها و نقشهایی که میتواند به رفع عارضهها کمک کند، از منظر مدل مرجع زنجیره تأمین اسکور ایفای هر کدام از نقشها به عهده یکی از موجودیتهای مدل مرجع زنجیره تأمین اسکور نهاده شد. در نهایت نظام عارضهها، نقشها و موجودیتها مشتمل بر 10 عارضه تقاضامحور نبودن ، ضعف در تنوع، دسترسناپذیری، ضعف در اثرگذاری، فقدان نظام ارزیابی، ضعف در نظام تعاملات، زمان پاسخ، ضعف زنجیره در حفظ و توسعه بازار، عدم بهرهوری هزینه و ساختار زنجیره و نقشهای بهبوددهنده آنها، و پنج موجودیت سیاستگذاری، تأمین، تولید و تحویل، ارزیابی و توانمندسازی ترسیم شد. این مدل بهمثابه راهنمای عمل راهبردی برای سیاستگذاران و کنشگران عرصه اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین بوده و میتواند نقش مؤثری در ایجاد همافزایی بین این کنشگران و افزایش کارآمدی نظام اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین ایفا نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت فرهنگی؛ نظام تبلیغ؛ زنجیره تأمین خدمات فرهنگی؛ خدمات فرهنگی و تبلیغی؛ عارضهیابی | ||
مراجع | ||
1. ابراهیمی، سیدعباس و محسن عینعلی (1398)، «ارائه چارچوبی برای تبیین تسخیر خطمشیهای عمومی با کاربست روش تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری−تفسیری»، مدیریت دولتی، 11(3)، ص403−430. 2. احمدی حاجی، محمدکاظم (1391)، گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت سازمانهای فرهنگی 3. بهمنی خدنگ، محمدرضا و مهدی مولایی آرانی (1393)، «مهندسی فرهنگی و الگوی تعامل سازمانهای فرهنگی کشور»، دین و سیاست فرهنگی، 1(1)، ص173−192. 4. جعفرنژاد، احمد؛ علی مروتی شریف آبادی و فائزه اسدیان اردکانی (1392)، مباحث منتخب در مدیریت زنجیره تأمین، چاپ اول، تهران: نشر مهربان. 5. حیدریزاده، الهه؛ علیاکبر رضایی و افسانه زمانیمقدم (1395)، «شناسایی وضعیت موجود و مطلوب مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در مدیریت سازمانها و نهادهای فرهنگی ایران»، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 5(18)، ص221−242. 6. سوهانیان، محمدرضا؛ غلامرضا کیارزم؛ سیمین موحد؛ مرضیه کیقبادی؛ سارا علوی؛ مریم بهریان و مرضیه فخرایی (1393)، صنایع فرهنگی: صنایع آینده؛ (نگاهی به استراتژی توسعه صنایع فرهنگی چهار کشور، یک ایالت و یک شهر)، چاپ اول، تهران: آیندهپژوه. 7. شاهین، آرش و هدی مهرپرور (1394)، مدیریت زنجیره تأمین خدمات، اصفهان: ارکان دانش. 8. شاهین، آرش؛ هدی مهرپرور و مهدی کرباسیان (1396)، «ارائه چارچوبی یکپارچه به منظور انتخاب شاخصهای ارزیابی عملکرد در زنجیره تأمین خدمات با مطالعه موردی در زنجیره تأمین خدمات دوسویه یک سطحی»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 12(45)، ص1−20. 9. شجاعی، محمدجواد، محبی کردسفلی، مهدی، 1389، سنعت فرهنگ، https://rasekhoon.net/article/show/168662/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF 10. صالحی، ابوالفضل (1393)، «ارزیابی شبکه تأمین در صنایع فرهنگی؛ مورد مطالعه محصولات قرآنی کودکان و نوجوانان»، پایاننامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی، تهران: دانشگاه امام صادقj. 11. عابدی جعفری، حسن؛ محمدحسن تسلیمی؛ ابوالحسن فقیهی و محمد شیخزاده (1390)، «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی»، اندیشه مدیریت راهبردی، 5(10)، ص151−198. 12. گودرزی، رضا؛ سازمانهای فرهنگی (1395)، «آسیبها و نقشها»، مدیریت در اسلام، (29و30)، ص211−221. 13. ماهرالنقش، علی (1395)، مدل مدیریت جامع فرهنگ، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم 14. مطهری، مرتضی (1392)، حماسه حسینی، انتشارات صدرا، تهران 15. مظاهری، محمدمهدی؛ اسماعیل کاووسی و سیدرضا موسوی (1388)، «ارایه الگوی مناسب جهت تعیین اولویتهای مراکز فرهنگی و تحول آنها براساس رویکرد اسلامی−ایرانی»، فصلنامه بصیرت، 16(44). 16. نوروزی، محمدتقی، شریفی، فضل الله (1393)، «برنامهریزی و نقش آن در تبلیغ اسلامی»، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 2، ص29−44. 17. Arthur V.Hill. (2012), The encyclopaedia of Operations Management, Pearson Education Inc, New Jersey.
18. Blanchard, David .(2007), Supply Chain Management: Best Practices, John Wiley & Sons Inc, USA, Canada
19. Cristopher S.Tang, Chung-Piaw Teo, Kwok Kee Wel. (2007), Supply Chain Analysis, Springer, New York.
20. Dominique, Estampe. (2014), Supply Chain Performance and Evaluation Models, 1st ed., John Wiley & Sons, USA.
21. Ellram, L.M., Tate, W.L. and Billington, C. (2004) Understanding and Managing the Service Supply Chain. Journal of Supply Chain Management, 40, 17-32. http://dx.doi.org/10.1111/j.1745-493X.2004.tb00176.x
22. Maciel M. Queiroz, Renato Telles, Silvia H. Bonilla. (2019), Blockchain and supply chain management integration: a systematic review of the literature", Supply Chain Management: An International Journal.
23. Rasolofo-Distler, Fana; Distler, Frederic, Using the balanced scorecard to manage service supply chain uncertainty: Case studies in French real estate services, Knowledge Process Management. 2018; pp.1−14.
24. Rouse, William b.; Johns, Michael M.E.; Pepe, Kara M., service supply chain for population health: Overcoming fragmentation of service delivery ecosystems, Learning Health Systems, 2019; e10186, pp. 1−9.
25. Stock, J. and Boyer, S. (2009) Developing a Consensus Definition of Supply Chain Management: A Qualitative Study. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 39, 690-711. http://dx.doi.org/10.1108/09600030910996323
26. Scott, Colin, Lundgren, Henriette, Thompson, Paul, Introduction to Supply Chain Management, 2011.
27. YulanWanga, SteinW.Wallaceb, BinShenc, Tsan-MingChoid, Service supply chain management: A review of operational models, European Journal of Operational Research 247 (2015), pp. 685−698. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 816 |