تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,806 |
بررسی نظریه شناخت فارابی و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت (با تأکید بر برنامه درسی) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 16، اردیبهشت 1392، صفحه 163-183 اصل مقاله (268.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد حسن میرزامحمدی* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هدف اساسی تحقیق حاضر آن است که با واکاوی نظریة شناخت فارابی، بتوان دلالتهایی برای تعلیم و تربیت، با تأکید بر برنامه درسی استخراج کرد. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش تجزیه و تحلیل آن نیز تفسیری - استنباطی است. بر این اساس، ابتدا روششناسی فارابی و آنگاه نظریة شناخت وی معرفی شده، سپس بر اساس دو مؤلفه پیشگفته، نظام برنامه درسی فارابی احصاء و بیان شده است. نتایج نشان میدهد که میتوان برای فارابی نظامی از برنامه درسی را متصور شد. این برنامه درسی در سه بخش محتوا (علوم)، روشهای تدریس و یادگیری، و معلم و شاگرد، قابل صورتبندی است . در بخش پایانی تحقیق، پیشنهادهایی برای استفاده از اندیشههای تربیتی فارابی (برنامه درسی وی) در نظام برنامهریزی درسی کشور ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فارابی؛ نظریه شناخت؛ روششناسی؛ برنامه درسی؛ تعلیم و تربیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,065 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,522 |