تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,869 |
بازنمایی هویت دینی در انیمیشنهای ایرانی (مجموعه انیمیشن فرمانروایان مقدس) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 25، فروردین 1400، صفحه 125-145 اصل مقاله (380.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2020.6745.1563 | ||
نویسندگان | ||
محسن کفیلی فرد1؛ علی جعفری* 2؛ محمد سلطانی فر3 | ||
1گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هویت دینی به مثابه شکلی از اشکال مختلف هویت اجتماعی تحت تأثیر فزاینده رسانههای مدرن و محصولات فرهنگی از جمله انیمیشنها قرار دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نحوه بازنمایی هویت دینی در انیمیشنهای ایرانی است که با تأکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال و بهرهگیری از نظریههای مرتبط با حوزه دین بهویژه نظریه گلاک و استارک صورت گرفته است. این تحقیق یک پژوهش کیفی بوده و در آن از روش نشانهشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل انیمیشنهایی است که با محوریت دین و مسائل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده و با روش نمونهگیری هدفمند، 3 قسمت از مجموعه انیمیشن فرمانروایان مقدس (سموئیل، داوود و سلیمان نبیb) بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان داد در انیمیشنهای یاد شده ابعاد مختلف هویت دینی −بعد اعتقادی با مؤلفههایی مثل اعتقاد به خداوند، اعتقاد به نبوت، فرشتگان و شیاطین، بعد مناسکی به صورت عبادت، دعا و نیایش، شرکت در آیینهای مذهبی و روزه گرفتن، بعد تجربهای در قالب احساس ترس از خدا پس از انجام گناه، طلب توبه و بخشش، آرامش داشتن در ارتباط با خدا، کمک خواستن از خدا و بعد پیامدی بر مبنای مؤلفههایی نظیر مبارزه با طاغوت، دعوت به حق پرستی، جهاد در راه خدا، صلحطلبی، کمک به مستمندان، انجام امر به معروف و نهی از منکر− بازنمایی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت دینی؛ بازنمایی؛ انیمیشن؛ نشانهشناسی؛ رسانه | ||
مراجع | ||
1. احمدی، بابک (1385)، از نشانههای تصویری تا متن/بهسوی نشانهشناسی ارتباط دیداری، تهران: نشر مرکز. 2. ارژنگ، اردوان و اصغر میرفردی (1393)، «هویت دینی و عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر آن»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 4، ش1، ص147−165. 3. تاجیک اسماعیلی، عزیزالله و سمیه تاجیک اسماعیلی (1394)، «نگرش به جهانی شدن و هویت دینی دانشجویان»، فصلنامه مطالعات رسانهای، سال 10، ش28، ص37−44. 4. تامسون،کنت (1381)، دین و ساختار اجتماعی، ترجمه علی بهرامپور و حسن محدثی، تهران، نشر کویر. 5. تقیپور، فائزه؛ سپهر خلجی و آسیه معینی (1397)، «بازنمایی ابعاد هویت فرهنگی در مجموعه انیمیشن باب اسفنجی»، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری، دوره 12، شماره 28، ص121−150. 6. جلالیمقدم، مسعود (1386)، درآمدی به جامعهشناسی دین و آراء جامعهشناسان بزرگ دین، تهران، نشر مرکز. 7. چندلر، دانیل (1386)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران، سوره مهر. 8. حیدری، آرمان و عباس رمضانی باصری (1392)، «اینترنت، برنامههای ماهوارهای و هویت دینی»، جامعهشناسی آموزش و پرورش، ش4، ص7−35. 9. دوایی، پرویز (1371)، فرهنگ واژههای سینمایی، چاپ چهارم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 10. دهصوفیانی، اعظم (1392)، کودک، انیمیشن و تلویزیون، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. 11. ریاحی، محمداسماعیل؛ توحید علیزاده، معصومه اشتیاقی و مهرداد کاظمیان (1393)، «تلویزیون و هویت دینی»، جامعه شناسی کاربردی، سال 25، ش2، ص35−48. 12. سلبی، کیت و کاودری، ران (1380)، راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه علی عامری مهابادی، تهران، انتشارات سروش. 13. صحفی، سیدمحمدعلی (1390)، «نشانهشناسی عناصر هویت ملی در سریال مختارنامه»، فصلنامه دین و ارتباطات، ش5، ص154−175. 14. عربی، کیانوش (1388)، «بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تقید به باورهای دینی در دانشآموزان»، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. 15. گیدنز، آنتونی (1385)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی. 16. مرشدیزاد، علی؛ عباس کشاورز شکری و صالح زمانی (1391)، «بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی»، مطالعات فرهنگ−ارتباطات، سال 13، ش18، ص59−80. 17. مهدیزاده، محمد (1384)، بازنمایی ایران در مطبوعات غرب، رساله دکتری علوم ارتباطات، استاد راهنما: کاظم معتمدنژاد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی و علوم ارتباطات. 18. مهدیزاده، محمد (1387)، رسانهها و بازنمایی، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه. 19. نجفزاده، مهدی و سیدحسین اطهری (1391)، «نشانههای پست مدرن در کارتونهای تلویزیونی»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال 19، ش4، ص35−9 20. نیکپی، امیر (1380)، «فراز و فرود جامعهشناسی دین در ایران، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش49−50، ص51−56. 21. ویلم، ژان پل (1377)، جامعهشناسی ادیان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، انتشارات تبیان. 22. Hall, Stuart. (2003), Representation: Caltural Representation & Signifying Practices. London:sage.
23. Calvert & Lewis(eds). (2002), Television Studies: the key concepts, London: Routledge Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |