تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,876 |
مدل و ساختار نخبگی در قرآن کریم | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 25، فروردین 1400، صفحه 5-31 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2020.6715.1549 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد بسطامی* 1؛ زینب السادات حسینی2 | ||
1استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشکده پزشکی، گروه معارف اسلامی | ||
2دانشیار دانشگاه مازندران، گروه علوم قرآن و حدیث | ||
چکیده | ||
قرآن کریم براساس قائده جهانشمولی و جامعنگری، آموزههای وحیانی خود را به شکلی ساختارمند و مبتنی بر الگوی منظم و علمی جهت تأثیرگذاری مطلوب ارائه کرده است. بیتردید با توجه به نقش نخبگان در راهبری جامعه و اهمیت آن از منظر قرآن کریم، چنین ساختار و مدلی گویا از قرآن کریم امری اجتنابناپذیر است. این مقاله جهت دستیابی به ساختار پیش گفته از روش تحلیل محتوایی و بهرهگیری از آیات قرآن کریم استفاده کرده است. پس از استخراج مؤلفههای کاربردی حاصل از کدگذاریها، ساختار و مدلی براساس چهار رکن اصلی: ویژگیهای نخبگان، شیوههای تقویت، کارکرد اجتماعی و معیارهای معرفی و تعریف جدیدی از نخبه بر مبنای شاخصههای موجود و مبتنی بر آموزههای دینی به دست آمد. از دیگر نتایج رابطه دوسویه میان نخبگان و جامعه بود که در صورت مسئولیتپذیری متقابل، زمینه ایجاد جامعه مطلوب و آرمانی در ابعاد تمدنی آن فراهم خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نخبه؛ ساختار؛ نخبه قرآنی؛ جامعه آرمانی | ||
مراجع | ||
1. قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازى، ناصر (1373)، قم: دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى). 2. آراسته، حمیدرضا و مریم محمودیراد (1383)، «شناسایی، ویژگیها و رشد نخبگان»، رهیافت، ش32، زمستان. ص4−12. 3. ازغندی، علیرضا (1385)، نخبگان سیاسی ایران بین دو انقلاب، تهران: قومس. 4. اعرافی، علیرضا (1393)، «نقش نخبگان دینی در تربیت دینی»، مجله اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال 6، ش1، پیاپی 11، بهار و تابستان، ص25−44. 5. ایزدی، حجت الله (1376)، «مطالعه تطبیقی مکتب نخبهگرایی و بحث خواص»، مصباح، ش23، ص57−75. 6. الحسینی، سیدمحمد و مریم مؤمنی (1390)، راهنمای علمی تکنیک تحلیل محتوی، تهران: فرقاب. 7. باردن، لورنس (1375)، تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. 8. خانی مقدم، مهیار و محمدتقی دیاری بیگدلی (1395)، «مبانی و ارکان بنیادین نخبگی در آموزههای قرآنی»، دوره 20، ش66، ص111−130. [سید1] 9. روشه، گی (1370)، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی. 10. سادات ناصری، نازیا (1390)، روش تحلیل محتوی، مشهد: نشر تمرین. 11. سریع القلم، محمود (1381)، عقلانیت و آینده توسعهیافتگی ایران، تهران: انتشارات مرکز. 12. سیفزاده، حسین (1379)، مدرنیته و نظریههای جدید علم سیاست، تهران: دادگستر. 13. سیوطی، عبدالرحمن بنأبیبکر (1404ق)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیةالله مرعشى نجفى. 14. طاهری، مازیار (1387)، «نخبه و نخبه گرایی»، آموزش علوم اجتماعی، تابستان 1387، ش39. 15. عباسی مقدم، مصطفی (1371)، نقش اسوهها در تبلیغ، قم: سازمان تبلیغات اسلامی. 16. عقدایی، تورج (1393)، چگونه پایاننامه بنویسیم؟، تهران: زوار. 17. فرهادی، روحالله (1388−1389)، «نخبه گرایی قدیم و جدید»، رهاورد سیاسی، زمستان و بهار، سال 7، ش26 و 27، ص53−67.
19. گیدنز، آنتونی (1383)، جامعهشناسی، مترجم منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نی. 20. مشایخی، قدرتالله (1391)، موانع نخبگی از منظر قرآن و حدیث، قم: انصاریان. 21. مهیمنی، محمدعلی (1378)، نخبهشناسی در جامعهشناسی، تهران: نشر ثالث. 22. ناظری، مهرداد (1392)، جامعهشناسی نخبه پروری، تهران: نشر علم. 23. Saxenian,A. (2000), Brain drain or brain circulation, Modern Asia series, Harvard university Asia cceuter.
24. Talented students, the first nations Education steering committee and the first nations schools assoliation. (2002), West van couver , west Vancouver, BC. p. 1.
[سید1]تاریخ چک شود
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,196 |