تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,752 |
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 23، فروردین 1399، صفحه 263-284 اصل مقاله (417.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/soci.2020.3424.1128 | ||
نویسندگان | ||
سیروس محمودی* 1؛ حمیدرضا ایمانی فر2 | ||
1استادیار دانشگاه پیامنور دانشگاه پیام نور، گروه علوم تربیتی (نویسنده مسئول) | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و بررسی کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد و جامعه آماری همه کتابهای درسی دوره ابتدایی منتشر شده در سال تحصیلی 1398−1399 بوده است. سه عنوان مطالعات اجتماعی، هدیههای آسمانی و فارسی با 15 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که در دوره ابتدایی به اهداف «پرورش احترام به شخصیت افراد و مراعات حقوق آنها» با بار اطلاعاتی962/0 و ضریب اهمیت 092/0، «پرورش روحیه امر به معروف و نهی از منکر» با بار اطلاعاتی 944/0 و ضریب اهمیت 090/0 و «پرورش روحیه نظم در روابط فردی و اجتماعی» با بار اطلاعاتی 942/0 و ضریب اهمیت 090/0 بیشترین توجه مبذول شده است و به اهداف «پرورش روحیه مقاومت در برابر تبلیغات سوء» با بار اطلاعاتی 58/0 و ضریب اهمیت 055/0 و «پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن» با بار اطلاعاتی 744/0 و ضریب اهمیت 071/0 توجه بسیار کمی شده است. در مجموع یافتههای پژوهش بیانگر این است که در کتابهای درسی دوره ابتدایی به صورت مطلوب به اهداف تربیت اجتماعی توجه نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اجتماعی؛ دوره ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ کتابهای درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,451 |